Sales na hraně: Jak funguje obchod s cigaretami? Co očekávat od zákazu kouření v roce 2016?

29. 9. 2015 +

Obchod

V České republice kouří asi 2 300 000 lidí. To už je docela slušná kupní síla, co říkáte? Rozhodli jsme se proto podívat se na tabákový byznys blíže a zjistit od hlavních hráčů, jak se vlastně v ČR obchodu s cigaretami daří. Zajímalo nás i to, jaké dopady na prodeje očekávají v návaznosti na plánovaný zákaz kouření ve veřejných  prostorách a stranou jsme nenechali ani etickou stránku tohoto segmentu.

cigarety

Jak je všeobecně známo, lídry světového (i českého) tabákového průmyslu jsou společnosti Philip Morris, British American Tobacco, Imperial Tobacco a Japan Tobacco International. Prakticky všechny značky, které se prodávají na našem trhu, patří do „stáje“ některé z těchto firem. Jak vlastně obchodují se svým produktem?

Jak vypadá práce obchodníka s cigaretami?

Přímý prodej probíhá prostřednictvím vybraných velkoobchodních partnerů a klíčových zákazníků – maloobchodních řetězců,“ říká Lucie Ramneborn, Head of CORA CE Markets ve společnosti British American Tobacco (BAT). Prodej do maloobchodu tedy zajišťují velkoobchodníci. Jak ale vypadá práce obchodníka v tabákové firmě, jako je BAT? To nám přiblížila opět Lucie Ramneborn: „Práce našeho obchodního zástupce spočívá zejména v zavádění novinek na trh, podpoře prodeje prostřednictvím motivačních programů a v komunikaci se spotřebiteli ve spolupráci s maloobchodními partnery. Zástupci zajišťují umístění na regále a zároveň umístění  propagačních materiálů v místě prodeje.“

Kdo si jak vede na trhu?

Jak se uvádí v pololetní zprávě 2015 společnosti Philip Morris, celkový trh s cigaretami meziročně vzrostl v České republice o 0,5 %. Sám lídr trhu Phillip Morris si polepšil v čistém zisku o 27, 9 %, zatímco tržby mu klesly o 20 % (a to v důsledku změny provozního modelu ve výrobě). „Objem prodeje i čisté tržby jsou v meziročním porovnání zhruba stabilní,“ hlásí Lucie Ramneborn za BAT, do jejíhož portfolia patří globální Dunhill, Kent, Lucky Strike, Pall Mall, Rothmans a z lokálních značek Viceroy, Vogue a Benson & Hedges.

Zajímalo nás také, jak si vedou jednotlivé značky. „Nejoblíbenější značkou na trhu je Viceroy, která nabízí jemnou chuť a kvalitu v segmentu Value for Money. Roste také obliba prémiových značek, jako je Lucky Strike, ale rovněž značek, které nabízejí mezinárodní kvalitu v nejnižším cenovém segmentu, např. Rothmans of London,“ prozrazuje Lucie Ramneborn. Phillip Morris popsal situaci ve svém portfoliu v pololetní zprávě: „Náš tržní podíl s cigaretami byl negativně ovlivněn především poklesem našich místních značek a značky Red & White, což bylo částečně kompenzováno vyšším podílem značek L&M, Philip Morris a Chesterfield.“

Protikuřácká opatření mohou v roce 2016 způsobit pokles prodejů v řádu procent

V posledních letech sice tabákový průmysl víceméně stagnuje, to však nemění nic na tom, že v Evropské unii patříme k těm málu zemí, kde počet kuřáků významně neklesá. Ve snaze tento stav zlepšit přišla vláda České republiky s návrhem zákona, jenž počítá od ledna 2016 se zákazem kouření v uzavřených prostorech, jako jsou restaurace, divadla, koncerty, taneční zábavy atp. Jestli a v jaké podobě bude schválen v Poslanecké sněmovně, se teprve uvidí. Vláda také v souladu se směrnicí EU odhlasovala novelu zákona o spotřební dani, která v příštím roce zdraží krabičku cigaret až o 4 koruny. Jak se s těmito chystanými novinkami vyrovnávají výrobci tabákových výrobků? Zatímco JT International považuje jakékoliv komentáře k tomuto tématu za předčasné, British American Tobacco predikuje meziroční pokles trhu v řádu procent.

Etika v salesu? Tabákové společnosti financují alespoň kulturu

Byznys s cigaretami a dalšími tabákovými výrobky zákonitě vzbuzuje otázku, zda si firmy uvědomují dopad svého segmentu na společnost. „Tabákový průmysl patří k nejregulovanějším odvětvím na světě. Produkty jsou zatíženy velmi vysokou daní, naše produkty kupříkladu ve výši 70 %, a tyto peníze jsou odváděny do státního rozpočtu ČR. Společnost JTI také finančně podporuje několik projektů zaměřených na seniory, přispívá na hospice a financuje i kulturní programy (divadla, výstavy),“ uvádí Roman Grametbauer, manažer vnějších vztahů společnosti JT International.

V BAT se zase zaměřují na prevenci a edukaci u mladých lidí do 18 let. „Nabízíme bezpečnější alternativy kouření, jako jsou např. elektronické cigarety a produkty nové generace,“ dodává Lucie Ramneborn.