5 knih pro (znovu)nakopnutí do nového roku!

31. 1. 2016 +

Inspirace

Leden a únor jsou ideální měsíce, kdy si můžete přeorganizovat svůj čas a naplánovat celý rok dopředu. Možná máte sepsané cíle, ale ještě stále nevíte, jak si zorganizovat čas, abyste se k nim skutečně dostali. Možná vám v plnění brání vaše nastavení mysli. Možná se neumíte bleskově rozhodovat a celý proces vám bere zbytečně moc času a energie. Nebo nemáte naplno rozvinuté schopnosti vyjednávání. Následujících 5 knih vám pomůže tyto problémy překonat.

DSCN7654um

1. Minizvyky: Jak drobné návyky způsobí zásadní změny ve vašem životě; Stephen Cuise

Pokud patříte k lidem, kteří mají spoustu plánů, ale už nemají vůli je uskutečnit či v těchto činnostech vytrvat (ať už se jedná o pravidelné cvičení, učení se cizího jazyka nebo každodenní čtení), je tato kniha to pravé pro vás. Sám autor začal pravidelně cvičit jen díky tomu, že na každý den si vytyčil jednoduchý cíl: udělat jeden klik.

Autor vychází z toho, že motivace a počáteční nadšení vždy vyprchají, je tedy potřeba si vytrénovat vůli. A to na činnostech, proti kterým mozek nebude klást odpor: jeden klik je tak malý, směšný a lehce dosažitelný cíl, že jej nelze nesplnit. Navíc, když už ten jeden klik uděláte a „budete v tom“, tak si ještě sami přidáte další – splníte tedy více, než kolik jste si určili. Hlavně se činnosti musí provádět opakovaně a pravidelně.

Co nás zaujalo:

  • Lidé při nastavování cílů dělají tu chybu, že nepočítají s tím, že jejich motivace a energie budou výrazně kolísat.
  • Chcete-li, aby změny byly trvalé, musíte přestat bojovat proti svému mozku.
  • Nesnažte se měnit rychle, protože váš mozek se nemůže a nedokáže změnit rychle.

Přečtěte si také: Minizvyky: 6 malých kroků k velké změně

2. Zen a hotovo: Zcela jednoduchý systém osobní produktivity; Leo Babauta

Bojujete stále s vlastní produktivitou a efektivitou práce a nemůžete se dostat ze začarovaného kolotoče nestíhání? Leo Babauta vytvořil na základě nejlepších systémů produktivity, Mít vše hotovo od Davida Allena a 7 návyků skutečně efektivních lidí od Stephena Coveyho, k nimž přidal pár užitečných myšlenek, skutečně fungující systém s názvem ZTD čili Zen to done.

V knize tedy popisuje celý systém, který je založen na vytvoření 10 návyků, a to shromažďování, třídění, plánování, vykonání, vytvoření jednoduchého věrohodného systému, uspořádávání, hodnocení, zjednodušování, vytvoření rutiny a nalezení vlastní vášně.

Co nás zaujalo:

  • Budete-li se snažit vyřešit všechny příchozí požadavky, celkem rychle se zahltíte a přijdete o soustředění nezbytné pro plnění nebo řešení nejdůležitějších úkolů.
  • Trvale hledejte činnosti, pro které se dokážete nadchnout, a pokud se vám to podaří, pokuste se na nich postavit svou kariéru.
  • Uchopte svůj pracovní den pevně do svých rukou a zabraňte tomu, aby byl ovládán potřebami a prioriami druhých.

Přečtěte si také: Jak naplánovat rok 2016? Návod pro obchodníky

DSCN7658up

3. Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál; Carol Dwecková

Abyste dokázali aplikovat výše dvě uvedené knihy do praxe, musíte si uvědomit, že na sobě můžete pracovat a nespokojit se s tím, že „jste prostě takoví“. Světoznámá psycholožka Carol Dwecková se zaměřila na nastavení mysli vedoucí k úspěchu. Ve studiích uváděných v knize odkrývá teorii, že za úspěchem nestojí pouze náš talent a dovednosti, ale především náš postoj a přístup, který k nim zaujímáme. V knize tak rozlišuje fixní a růstové nastavení mysli, to první je založené na tom, že věci vnímáme jako hotové, dané a neměnné, a v růstovém nastavení mysli si uvědomujeme, že naše schopnosti můžeme změnit a učit se, čímž se můžeme dále rozvíjet a růst. Jistě uhodnete, které nastavení mysli jako obchodník potřebujete, pokud chcete být skutečně úspěšný.

Co nás zaujalo:

  • Pokud máte růstové nastavení mysli, máte přehled o úrovni svých současných schopností, přestože můžou být nelichotivé.
  • Pokud lidé žijí v prostředí, kde je oceňují za jejich vrozené vlastnosti, dostávají se do problému, pokud je ohrožena jejich image – nepokusí se o nápravu, nepřiznají svou chybu, začnou se nejprve vymlouvat. Ve firmě i v týmu by tedy mělo vládnout růstové nastavení mysli.
  • Člověk se stává „vyjednavačem“, není jím od narození. Jako obchodník sice můžete mít nějaké schopnosti vrozené, ale pokud na sobě nezapracujete, nikdy se nestanete skvělým obchodníkem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Mžik: Jak myslet bez přemýšlení; Malcolm Gladwell

Pro obchodníky je důležitá schopnost rozhodnout se v krátkém časovém úseku. Často máte zlomek vteřiny na to, abyste se rozhodli, zda je váš produkt pro klienta skutečně vhodný a jestli má smysl mu jej nabízet. To ovšem neznamená, že rozhodnutí, která provedete v rychlosti, jsou horší než ta, která dlouhodobě promýšlíte.

Právě na tohle se zaměřil oblíbený americký novinář Malcolm Gladwell ve své knize, kde zkoumá instinktivní rozhodování a popisuje, co se děje v mozku při nutnosti rychlého rozhodnutí. Celá kniha je dokreslena příběhy z praxe, ne vždy se šťastným koncem, protože pro rozhodnutí je potřeba mít jasnou hlavu – bez předsedků či stereotypů, které si v sobě neseme.

Co nás zaujalo:

  • Přepínáme mezi vědomým a nevědomým způsobem myšlení, spontánní rozhodování má pod sebou tzv. adaptivní nevědomí, tedy jiná část mozku.
  • Abychom porozuměli sobě a svému chování, musíme nejdřív uznat, že mrknutí oka může mít stejnou hodnotu jako měsíce racionálního analyzování.
  • Když prodáváte, nemůžete lidi soudit předem. Nemůžete si říct: „Ten člověk vypadá, že si auto nemůže dovolit.“ To nejhorší, co v obchodě můžete udělat, je dát na první dojem.

vyjednavani

5. Jak vyjednat víc: Dosáhněte svých cílů v práci i v soukromém životě; Stuart Diamond

Tak z téhle knihy si odnášíme hodně! Držitel Pulitzerovy ceny v ní představuje 12 skutečně věcných strategií, jak dosáhnout toho, co chcete, a tvrdí, že zájem o emoce a vnímání protistrany je při vyjednávání důležitější než síla a logika, což platí pro vztahy, běžný život i milionové obchody. Na tomto přístupu postavil svou firemní kulturu například Google. „Nemá smysl přemýšlet o neprůstřelných argumentech, dokud nevíte, co se druhé straně honí hlavou,“ píše Diamond, „pokud k pondělnímu a čtvrtečnímu vyjednávání přivedete 3 stejné lidi, bude to úplně jiná situace a jiné jednání; někdo mohl mít ráno špatnou cestu, další se nemusí cítit dobře, něčí díte mohlo onemocnět – první věcí, kterou musíte před každým vyjednáváním udělat, je určit emoční a situační rozpoložení lidí, a to i když jste s někým z nich ženatý.“ 

Know-how uvedené v knize je velmi praktické a lehce přenositelné do života a každodenní praxe. Styl psaní je věcný a teoretické koncepty ukázané na praktických a čtivých situacích – jinými slovy vás Diamond neunudí. Vyloženě na obchodování jsou zaměřené sice pouze dvě kapitoly, nicméně veškeré principy popsané v knize v salesu využijete a nejednou vám převrátí dosavadní uvažování o tom, jak se nastavit na schůzky a dosahování svého obecně.

Co nás zaujalo?

  • Nejsou emoce jako emoce. Zatímco zapojení „strategických citů“ (empatie, prolomení ledů) do jednání může pomoct k výsledné dohodě, poddáte-li se svým citům zcela (například kvůli emočnímu rozpoložení, ale i proto, že druhá strana lže, nařkla vás z něčeho nepříjemného, nedodržela původní závazek, je chamtivá, egoistická nebo nedisciplinovaná), ztratíte ze zřetele své cíle a místo efektivní komunikace nastupuje trest, pomsta a odveta.
  • Co dělat, když vám druhá strana neřekne, co chce? Ne všichni jsou natolik vstřícní, jak bychom si přáli. Nenechte situaci jen tak přejít doztracena a zkuste to uhodnout. Pokud tipnete správně, obvykle získáte informaci, kterou potřebujete, posílíte tím vzájemný vztah a naději na uzavření obchodu. Pokud se netrefíte, druhá strana vám to často řekne a dá vám i informaci o svých skutečných potřebách. Tak či onak něco získáte.