Jak napsat skvělý motivační dopis nejen na pozici obchodního zástupce

11. Prosinec 2018

Zaujala vás nabízená pozice, ale součástí odpovědi na inzerát je i motivační dopis? Možná si řeknete, proč by zrovna obchodník měl psát motivační dopis. I přesto jeden v potu tváře sesmolíte a doufáte, že na pohovoru zazáříte, protože se přeci jen nejlépe oháníte slovy při setkání z očí do očí. Jenže, pohovor se nekoná a insider vám prozradil, že váš motivační dopis za pozici obchodního zástupce nestál za nic. Tak kde je chyba a jak ji napravit?

Skvělý motivační dopis na pozici obchodníka

Nejdříve je třeba si říci, že personalisté chtějí od kandidátů napsat buď průvodní nebo motivační dopis, jenže zájemci o práci si je často pletou. Tím se pak připravují o možnost zaujmout náboráře, nebo firmu, pro kterou touží pracovat.

Vyzkoušejte leady

Jaký je tedy rozdíl mezi motivačním a průvodním dopisem?

Průvodní dopis

  • shrnuje vaši dosavadní praxi
  • vyzdvihuje vaše kvality a zkušenosti
  • rozšířená verze životopisu
  • informacemi o zkušenostech vytváří půdu pro pozici, na kterou se hlásíte
  • může být obecnější

Motivační dopis

  • důvod, proč chcete pracovat na vybrané pozici
  • co přinášíte do firmy
  • jakým budete přínosem
  • jakou máte vizi a nápady

Tvorba motivačního dopisu je vlastně váš první sales deal u firmy, kterou jste si vybrali. Místo produktu jim ale prodáváte sebe. Svoje schopnosti, své vize, konkrétní nápady. Firma má problém a vy jim ho řešíte. A pro obě strany by měl být výsledek win win. Tak, jako při prodeji služby nebo produktu nelžete, snažíte se vyzdvihnout klady a pokud vše přizpůsobit na míru, i zde se musíte zamyslet, co jedinečného můžete nabídnout jen vy. Buďte jedineční, odvážní, sebevědomí, kreativní a hraví.

Co v motivačním dopise na pozici obchodního zástupce nesmí chybět

Pište konkrétní osobě

Vyhledejte si buď na LinkedInu nebo v inzerátu (případně si do firmy zavolejte) kontaktní osobu a jí směřujte svůj motivační dopis. V něm ji oslovte. Pokud píšete dopisů více, nekopírujte, buďte vždy originální a věnujte pozornost oslovenému. Ať se nespletete.

Nezapomeňte na úvod

Personalisté dostávají mnoho motivačních dopisů na mnoho inzerovaných pozic, proto nezapomeňte v úvodu zmínit, o kterou se zajímáte právě vy. Určitě připište informaci o tom, kde jste se o pozici dozvěděli. Je to i feedback pro firmu či náboráře. Stačí velice stručně.

Energie, nápady, originalita

Tady je prostor pro váš sales pitch. Proto, abyste ale mohli být autentičtí a konkrétní, je třeba si o firmě něco přečíst a zjistit, jaké jsou její hodnoty a jakou má firemní kulturu. Určitě se podívejte, jak se prezentuje na sociálních sítích… A na tyto informace reagujte. Napište se vám líbí a co s vámi rezonuje, na co byste rádi navázali či co se přiučili.

Nezapomeňte, že dopis není slohová práce, snažte se své myšlenky formulovat do přibližně 900 znaků včetně mezer, což je polovina normostrany. Pokud ale opravdu máte, co říct, text může být i delší. Jde o to, že musí opravdu zaujmout, aby ho HRista nebo náborář přečetl.  Dávejte si pozor na gramatické a stylistické chyby. Raději si nechte dopis zkontrolovat šikovným korektorem.

Vyzkoušejte leady

 

© 2024 imper.cz