Jak si nastavit mindset, abyste z neúspěchu vytěžili co nejvíc

30. 8. 2015 +

Jak na to?

Celé měsíce jste pracovali na projektu, který nakonec nevyšel. Týdny jednáte s klientem, aby vám nakonec řekl, že koupil produkt u konkurence. Obojí jsou situace, kdy byste se nejraději sesunuli jako domeček z karet a sekli se vším. S neúspěchem se potýkáme všichni, jak ale dosáhnout toho, aby nás neúspěch neumlčel na týden, ale abychom se s ním dokázali co nejrychleji vyrovnat a jít zase dál? S tím vám poradí sales performance konzultant pro SBR Consulting Josef Dvořák.

Happy businesswoman talking on the phone outdoors
Happy businesswoman talking on the phone outdoors

1. Cesta k úspěchu je dlážděna neúspěchem

Internet jsou plný příběhů úspěšných lidí (např. kniha Proč jsou úspěšní lidé úspěšní?, o které jste si již mohli přečíst v knižních tipech). Četli jste v některém z těchto příběhů, že by se úspěšnému člověku dařila každá věc, o kterou se pokusil? Určitě ne! I J. K. Rowlingová musela vytrvat, i když ji odmítl už dvanáctý vydavatel a až ten 13. se odhodlal zariskovat a vytisknout 300 výtisků prvního dílu Harryho Pottera. „Je velmi důležité mít starší zkušenější vzory a konstantně poslouchat, kolikrát museli neuspět, než se jim to konečně podařilo,“ potvrzuje Josef Dvořák.

2. V obchodě neočekávejte snadnou cestu

Kdyby cesta za úspěchem byla jednoduchá a snadná, byli by úspěšní všichni. Je potřeba si uvědomit, že musíte vynaložit spoustu energie, jelikož se vydáváte po cestě, kterou zase tolik lidí nechodí. Josef Dvořák doporučuje: „Neslibuji, že to bude jednoduché, ale slibuji, že to bude stát za to!“ Pokud se sami denně proaktivně pozitivně nemotivujeme (a to jakýmkoli možným způsobem), pak můžeme očekávat, že budeme reaktivně demotivováni. Dnes a denně. Valná většina obchodních pozic je přirozeně extrémně emočně náročná a proto v základním nastavení vysoce demotivujících. Je pak na nás, jestli se tomu budeme aktivně „bránit“ a nebo se necháme „semlít“.

3. Úspěch není normální

Úspěch nepatří mezi běžné záležitosti každodenního života. Pokud chcete být tedy úspěšní, musíte se vymykat normálu. Musíte vymýšlet originální řešení problémů, se kterými jste ani nepočítali, a je tedy přirozené, že uděláte „nenormální“ množství chyb, tedy více, než na jaké je vaše okolí zvyklé. Mantra mnohých úspěšných je: „Dnes jsem ochoten dělat věci, které ostatní ochotni dělat nejsou, abych mohl zítra dělat věci, které ostatní nemohou.“

4. Soustřeďte se více na cestu než na výsledky

Cestou k úspěchu mnohokrát neuspějete, to je prostý fakt. Je proto lepší se soustředit více na jednotlivé aktivity, které vás k němu posouvají, než na samotné výsledky. „Chvilkový neúspěch nebo úspěch nejsou důležité, důležitější je aktivita, která k úspěchu vede. Když se na ni soustředíme, pomáhá nám to s udržováním správného mindsetu,“ říká Josef Dvořák.

Aktivitu můžeme kontrolovat, kdežto výsledek zcela pod naší kontrolou není. Soustředíme-li se například na 10 schůzek za týden, mělo by nám být prakticky jedno, kolik z nich jak dopadne. Jeden týden z nich můžeme mít jednoho zákazníka, jiný týden pět. To kontrolovat nemůžeme. Výsledky, které můžeme ovlivnit, ale rozhodně nejsou plně pod naší kontrolou, nás jednoduše mohou vyfrustrovat, nebo dočasně uspokojit. Ani jedno ale jako úspěšný obchodník nechceme. Je potřeba být hladový a neustále jít dál.

Foto: moneybasicsu.com