Jak si nastavit mindset, abyste se vyrovnali s kritikou

23. 8. 2015 +

Jak na to?

S kritikou se každý z nás setkává celkem pravidelně, nevyhýbá se ani úspěšným lidem, jelikož člověk se nikdy nezavděčí všem. A v obchodě je kritický feedback vašich schopností na denním pořádku. Jak ovšem ke kritice přistupovat bez toho, abyste se urazili a reagovali na ni zbytečně agresivně? Případně se stáhli do ulity? Opět jsme oslovili sales performance konzultanta pro SBR Consulting Josefa Dvořáka, který vám poradí, jak si kritiku nebrat osobně, ale vzít si z ní co nejvíc!

kritika

1. Berte ji jako příležitost k růstu

Všude kolem nás funguje základní princip: „Když přestaneš růst, začneš hnít!“ Konstruktivní kritika je tedy skvělý způsob, jak se dozvědět, co si o nás myslí ostatní, a na základě toho zjistit, na čem musíme ještě pořádně zapracovat. „Jednou jsem slyšel pana Jančuru, majitele Student Agency,  jak se snaží svým zaměstnancům vštípit, že kritika od zákazníka je pro ně dar, pokud není opakovaná – je to nejlepší způsob ke zlepšení a uspokojení potřeb zákazníka,“ vypráví Josef Dvořák. Nedívejte se na ni tedy jako na kritiku, ale jako na příležitost!

2. Nezapomeňte, že nikdo není dokonalý

V dnešní době se po nás chtějí maximální bezchybné výkony, nejlépe v co nejkratším čase. Člověk je pod tlakem a tím spíše udělá nějakou chybu. Je proto důležité si uvědomit, že nikdo není dokonalý, kdo říká, že nikdy neudělal žádnou chybu, tak lže. To se týká i úspěšných lidí – všichni mohou mluvit hodiny a hodiny o tom, kolik chyb udělali na své cestě k úspěchu.

3. Naučte druhé dávat konstruktivní kritiku

Pokud vás někdo zkritizuje nevhodným způsobem tím, že vás ponižuje, zesměšňuje či se jinak dotýká vaší osobní roviny, pořádně se nadechněte a vydechněte, uklidněte se a rozhodně nereagujte na stejné vlně jako osoba, která vás kritizuje. Pokuste se na to podívat z té strany, že dotyčná osoba nemá natolik vyvinuté soft skills, aby vám byla schopná dát konstruktivní kritiku. Co takhle jí v tom pomoci?

4. Držte své ego dál

Jakmile se do kritiky zamotá naše ego, bolí nás o to víc. Čím dále jej od celé problematiky udržíme, tím snadněji se nám bude s celou situací vyrovnávat a kritiku přijímat. „Lidé často kritizují naše činy, a ne naši osobnost. Když toto našemu ,egu‘ budeme připomínat, nebude možná reagovat tak podrážděně,“ doporučuje Josef Dvořák.

5. Pochvalte se, když se vám něco podaří

V sebekritizování je každý člověk expert. Ale kolik lidí se samo pochválí, když se jim něco povede? Ne vždy se vám dostane uznání od okolí, pochvalte se tedy sami! „Děti by se měly už od malička chválit za všechno, co se jim povede. To buduje přirozené sebevědomí a sebevědomí lidé lépe přijímají kritiku,“ říká Josef Dvořák.

A my se ptáme, jak to máte vy? Obchodníci se s kritikou setkávají na denním pořádku, máte nějaké tipy, jak s ní dealovat? 

Foto: bolstablog.files.wordpress.com