Martin Blažej: „Na klienty nemluvíme finančními termíny, ale normální češtinou“

14. 3. 2017 +

Rozhovory

Martin Blažej je jedním z vedoucích článků společnosti DataLife, která nabízí komplexní poradenství se širokou nabídkou služeb s optimálním zaměřením na klienta. Ve společnosti pracuje již 11 let a svojí pílí se dostal po 7 letech až na nejvyšší post. Do firmy ho zavál osud. Jednoho dne si totiž vyměnil názory v tehdejší práci, kde dělal provozního kavárny. Téhož dne tam přišel pán z DataLife a nabídl mu práci. Začínal jako všichni ostatní ve firmě a to „sháněním“ klientů a péčí o ně. „Pro společnost je samozřejmostí spokojený klient, aby všemu rozuměl a nedostal se do nesnází,“ zní jeho zásada, podtržená lety v pohostinství.

datan (9 of 9)

  • Martin Blažej
  • Zemský ředitel a člen představenstva DataLife a.s., finančně poradenské společnosti
  • Jaký životní příběh klienta ho nejvíce ovlivnil? „Je to smutný příběh, ale jsem rád, že jsme mohli pomoct potřebným a že se naše práce zúročila. Půlroku zpět si u nás jedna rodina dělala pojištění. Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Ten kluk dostal leukémii. V tento moment nastupuje pojištění, byli vyplaceni jednorázově, dostali vyplaceno půl milionu korun a měli díky tomu na léčbu, na pobyt v nemocnici a rodiče si mohli vzít v práci neplacené volno a být se synem v nemocnici. Měli i peníze na to, aby si připlatili nadstandard, léčbu. Byl jsem rád, že díky němu – práci – někomu pomohlo v tak těžké chvíli. To je silný příběh. Sám jsem čerstvý dvojnásobný táta, mám čtyřtýdenní dceru, ještě mám starší, jedenáctiletou dceru.“
  • Jak šéf největší sítě firmy Datalife relaxuje? „Věnuji se létání, v současné době si dělám pilotní průkaz a do budoucna uvažuji o koupi letadla. Miluju létání, dokonale si vyčistíte hlavu, nemáte prostor přemýšlet nad jinými věcmi, protože se musíte koncentrovat jen na řízení. Nesoustředit se by znamenalo rychlý průšvih, který nemůžete vzít zpět. Dále se věnuji sportu, byť to na mě není vidět (smích) – jsem po dvou operacích kolene, hrál jsem asi 14 let fotbal, toho jsem musel nechat. Mám rád badminton, tenis, rád jezdím na kole, v zimě určitě lyže – v Česku i v zahraničí. Nejlepší lyžování jsem zažil v rakouských Alpách, je to jiný level, dlouhé a široké sjezdovky, prakticky bez front.“
  • Je vám Martinův způsob, jak přistupuje ke klientům, sympatický? Chcete se ralizovat ve svém regionu? Ozvěte se zde.

button zajima me tato prilezitost

„Na svého prvního klienta jen tak nezapomenu“

Martine, současnou práci sám „přihrál“ osud, věříte na něj?

Věřím na věci, které si člověk nějakým způsobem přivolá. Je to částečně i o nastavení mysli, ať už v pozitivním či negativním smyslu. Svoji práci dělám tak, abych se mohl sám sobě podívat do očí.

datan (8 of 9)
„Těžko bych pak mohl být pro své lidi inspirací, když bych nevěděl, čeho se jejich práce, problémy, které řeší, týkají.“

Vzpomenete si, kdo byl váš první klient?

Vzpomenu, byla jím Lucka Součková – byla to moje známá, která je kamarádkou doteď. Vídáme se, známe se, pamatuji si to úplně přesně, jak jsem blekotal a byl zpocený až na zádech. Tenkrát mi bylo 24 a byl jsem ještě mladý kluk. (smích) Jsou věci, které člověk nezapomene.

Jako obchodník pomáháte Čechům dělat finanční rozhodnutí. Co populace nejčastěji řeší?

Co se týče peněz, řešíme úplně všechno. První oblastí je vše kolem úvěrů – leasingy, spotřebitelské úvěry, konsolidace, hypoteční, stavební spoření – jsme schopni pomoct klientům, kteří si chtějí koupit barák na hypotéku, těm, kteří chtějí refinancovat… Spolupracujeme téměř se všemi významnými bankami, jsme schopni pro klienta v danou situaci vybrat ne nejlevnější, ale spíš nejoptimálnější v poměru cena/výkon. Druhou oblastí jsou pojištění – majetkové, životní tzn. osob, smrti, úrazu, nemocí, atd. Třetí hlavní oblastí je tvorba kapitálu, vytváření peněz, investic, spoření. To má dalších x podskupin – investice do podílových fondů, spořicí účty, investice do drahých kovů atd.

datan (6 of 9)

Za 11 let v obchodu jste se určitě naučil odlišit. Čím je „datalifácký“ přístup jedinečný?

Možná vám to přijde obyčejné, ale troufám si říct, že to nejdůležitější – jsme normální. Tzn. naši klienti nám rozumí, mluvíme s nimi normální češtinou, aby pochopili, co s nimi řešíme a nemáme rádoby profesionální kecy, kde používáte tisíce důležitých termínů a ve skutečnosti o tom víte kulové a klient v konečné fázi taky. Příjemná zpětná vazba potom je, že konečně u nich byl někdo, kdo jim něco vysvětlil tak, jak to je a že to chápou. Když to člověk chápe a rozumí, proč to tak je, tak je vyhráno. Mělo by to být normální, ale bohužel normální to ještě ve společnosti není. O etice, morálce, slušnosti vůči klientům ani nemluvím. Jedna věc je, že to musí pochopit, ale já musím být schopen podívat se sám sobě do očí a říct si, co jsem pro něj udělal, a že si za tím stojím.

datan (7 of 9)
„Potřebuji vědět, kolik jste ochotná investovat, zda je to jednorázově nebo pravidelně, v jakém horizontu, jaký je váš investiční profil, jak budete snášet kolísání na trhu. Proměnných je spousta.“

„Lidé jsou opatrnější a více zhojují své peníze“

O jaké produkty je největší zájem?  

To nejde přímo definovat. Je to kus od kusu. Nelze říct, že by něco frčelo, s dotyčným řešíte jeho aktuální potřebu. Trend je takový, že klienti jsou opatrnější, což je dobře. Jsou i vzdělanější, což kvituji o to víc. Pokud mluvím s člověkem, který ví, o co jde, tak se mi s ním i lépe pracuje. Rozvíjí se tvorba kapitálu a zhodnocování peněz – lidi chápou, že peníze, které mají doma v hrníčku, se samy nerozmnoží, stejně tak na běžném účtu v bance. Uvědomují si také to, že je potřeba být kvalitně pojištěný, zajištěný, kdyby se něco vážného stalo. Nedávno byly například úrokové sazby na hypotékách na historických minimech, byl o ně obrovský zájem, až byly banky zavaleny a klientům nezbývalo než čekat.

„Každý klient je jiný a potřebuje něco jiného.“

„Hlavu si čistím létáním a víkendovým chalupařením“

Neomrzelo vás to?

Vůbec ne. Ale jak se říká, čím víc pracujete s lidmi, tím radši máte zvířata. (úsměv) Ale tak to je, nikdo není dokonalý a je potřeba na to být připravený. Někdy je to na palici. Je to asi 4 roky, co jsem si v Podkrkonoší pořídil roubenku a stal se ze mě víkendový chalupář, jezdím tam na víkendy, je tam klid, nikdo nemluví, krásná příroda, potok teče pod okny. Tam si vyčistím hlavu tak, abych byl schopný v pondělí fungovat.

button zajima me tato prilezitost

Foto: Lucie Levá