15. Září 2016
„Ze servírky v Rakousku úspěšnou manažerkou a milující mámou s osobním obratem přes 2 miliony korun,“ říká web Lucie Peterkové, její příběh je však daleko komplexnější. Kdy v sobě objevila obchodnici a jak se vymanila z područí první firmy, pro kterou prodávala na bázi multilevel marketingu? Co zafungovalo natolik, že začala v nové kosmetické společnosti růst raketově nahoru a proč náhle přestala obchodovat úplně? Tohle všechno nás zajímalo, a jelikož Lucka zrovna v Táboře natáčela videa pro svůj obchodní tým, střihli jsme si místo kafe schůzku po Skypu.
- Lucie Peterková, 35 let
- Manažerka obchodní sítě ve www.kvalitnizivot.wellu.eu
- Facebook page: www.facebook.com/vizazistkatabor
- Web: www.luciepeterkova.cz
- AKTUÁLNĚ se připravuje na své vystoupení na konferenci Randy Gage 24. 9., kde se o své zkušenosti v obchodě podělí jako jediná žena.
- Zkoušela různé joby, od gastronomie přes korporát. Skutečným mezníkem byl až MLM, ke kterému se dostala přes produkt. Ke kosmetice měla blízko, už jako malá šmejdila mamince v kosmetice, takže začala značku doporučovat kamarádkám, zprvu bezelstně, následně už businessově. Její obrovské nadšení se brzo přetavilo v reálné výsledky, kamarádkám říkala „tak se taky zaregistruj“, až vznikl efekt sněhové koule.
- Do roka se stala obchodní ředitelkou a přišel zlom uvědomění. Postupně se s filozofií první firmy rozešla. Proč? Výrobky byly na internetu k dispozici pod cenou, vedení firmy bylo hodně procesně „zasekané“ a spousta pravidel nedávala smysl a ždímala z obchodníků peníze. (pozn. red: Chtěla jsem od Lucie jméno firmy, z etických důvodů se však rozhodla nejmenovat. Je ale otevřená se o tématu bavit, když se jí ozvete).
- Bála se přestoupit a měsíce trvalo než jí první firma dala požadovanou výpověď. „Ve finále tvrdila, že mne vyhodila za porušení smlouvy. Byla to jejich obrana, což chápu.“
- Cítila se zodpovědná za lidi, které do původní sítě přivedla. „Nad tohle se musíte povznést. Já jsem za svou kariéru zažila spousty lidí, kteří skončili, a vždy jsem to brala jako jejich rozhodnutí a nepitvala jsem to. Tak proč by lidi měli pitvat, že se teď podobně rozhoduji já?“
- Našla si novou společnost, pro kterou její srdce zahořelo a hoří dodnes. Během 3 měsíců stihla víc práce, než stihli za 4 roky lidé, kteří pro tuto firmu pracovali. K dnešnímu dni vybudovala síť o počtu 2 264 lidí.
- Prošla si i vyhořením, o kterém se bavíme dále v rozhovoru a které ji naučilo profesně nejvíc. Dnes staví s mužem a dcerou vysněný rodinný domek v Táboře a ve volném čase se věnuje rodině, sportování, pejskovi a kamarádům mimo business. Čtenářům Businessanimals.cz doporučuje: „Neřešte, co si o vás myslí ostatní!“ Mějte hlavu otevřenou svému srdci a nenechte se ovlivňovat lidmi, kteří v životě nic nedokázali. Najděte si člověka, který vám ukáže cestu, kterou chcete jít, třeba jako já.“
Jak jsem se dostala na manažerský post, a to dokonce 2× za sebou ve dvou různých firmách?
Luci, jak to děláte, že jste se už podruhé vypracovala z nuly na post direktorky?
U mě je to těžké analyzovat do nějakých „tabulkových“ dovedností. Dosáhla jsem toho především tím, že skutečně miluji práci s lidmi, byť je to s nimi někdy těžké. Celý můj byznys je postavený na vztazích a energii, kterou do své práce dávám. V obchodě se vždy řídím intuicí, většinou mě nezradí.
Intuice je to, co vás dovedlo do WellU. Co vás přimělo uvěřit zrovna v tuhle firmu?
Ještě před odchodem z původní firmy jsem intenzivně hledala jinou příležitost a stěžovala jsem si kamarádce: „Copak tady na trhu opravdu není nic výjimečného, co bude pro lidi zajímavé a pro mě jako obchodnici lukrativní?” A jak se říká – netlač vodu, teče sama – chvíli na to přišla nabídka a já byla uchvácená, co přípravky a doplňky stravy s biopeptidovým komplexem umí a jak fungují. Píše se o nich v prestižních zahraničních magazínech, mají prestižní ocenění z Bruselu a jsou budoucností kosmetologie. Zapůsobilo na mě i to, že nejsou jen o kráse. Řešíme i jizvy, popáleniny, padání vlasů, lámavost nehtů, revma, bércové vředy, klouby, imunitu, atopické ekzémy atd. Myslím si, že dokážeme v rámci možností uspokojit širokou škálu klientů.
Jaký produkt nejraději prodáváte? Co je váš personal favourite?
Nejvíce z kosmeceutiky miluji náš multifunkční peptidový sprej, který teď dostal ocenění za kultovní produkt 2016 (v porotě byli lékaři i dermatologové). Je prostě na všechno, na co si jen vzpomenete. Od padání vlasů až po popáleniny, vím zní to divně, ale peptid ví, co má v těle dělat, a buňky opravuje.

Během 3 měsíců jsem stihla víc práce, než stihli za 4 roky kolegové před mým příchodem
Je vidět, že tím žijete, což mě přivádí k další otázce. Znám vás z Facebooku, kde jste hodně vidět. Co přesně vás jako obchodnici přimělo zapojit do hry sociální sítě?
Ve zkratce mě už nebavilo držet se zpátky. Já jsem si totiž prožila klasickou „success story“. Když jsem nastoupila do síťového marketingu, začalo se mi raketově dařit. Vidělo to na první pohled blízké okolí i vzdálenější okolí a začaly se ke mě dostávat různé, většinou nevyžádané názory. Poslouchala jsem věci typu: „No jo, Peterková, ta už v životě nemusí pracovat.“. Úspěch se v Česku neodpouští a mě závist strašně zpomalila. Vlastně úplně zastavila. Najednou jsem si začala říkat, že už nesmím být tak vidět, že ztratím kolegy, kamarádky – a tak jsem se stáhla.
Zareagovala jste tak, jak okolí chtělo. Vím, že to není lehké, ale mohla jste na celou věc podívat jinak.
Přesně! To mi začalo docházet v mezidobí, kdy jsem neměla elán ani chuť si za něčím dalším jít. Taková zkušenost člověka přinutí podívat se na vzorce ve své hlavě. Manžel mi pořád říkal: „Až ty přestaneš řešit, co si o tobě myslí ostatní, tak si všichni oddychneme – hlavně ty.“ Nakonec mě ta situace naučila se přes tuhle svou utkvělou představu přenést a byla jsem volná předávat to, čemu v obchodě věřím, dál.
Takže napodruhé už jste do toho šlápla se vším všudy. Vlastní webovky, Facebook marketing.
Tak jednoduché to nebylo, ale rozhodla jsem se, že se už nebudu schovávat. Ale jak se dostat zase do tempa, když jsem pořád neměla energii? Hledala jsem inspiraci všude po netu a narazila na leadové platformy Davida Koláře. Viděla jsem, že to funguje, a ani nevím, co mě to napadlo, ale rozhodla jsem se jít touhle cestou. Budovat si jako obchodnice značku online. Otevřít se lidem se svým příběhem. Nechala jsem si vytvořit úplně jednoduché webovky, Facebook page a začala tvořit obsah.

Když chcete být časově nezávislí, musíte o svém čase uvažovat jinak
Tvořit obsah, říkáte. Jaký?
No hlavně – jakou formou? Já totiž na psaní moc nejsem a myslela jsem si, že content na internetu jsou prostě články, blogy, rozhovory. Vůbec jsem netušila, že mi David řekne, že to bude o videích. A i přesto, že vím, že na psaní moc nejsem, tak to nějak zvládnu. Ale David mě neustále přesvědčoval, že musím točit videa. (smích) Představa, že se budu vidět a slyšet byla otřesná. Tak jsem šla hodně přes svou komfortní zónu a naučila se je natáčet. Pořídit si základní techniku bylo třeba mnohem jednodušší než se pak na videích vidět! Ale věřila jsem, že to je cesta, takže jsem to překousla a hlavně jsem věřila Davidovi. Vždy mi radí a vede mě tak, aby to pro mě bylo nejlepší. Celkově se mi změnil způsob uvažování nad prací, nemusím pracovat 12 hodin denně. Když potřebuju svým lidem, pro které jsou videa primárně určena, něco říct, nemusím obvolávat 20 klíčových lidí. Prostě zapnu nahrávací tlačítko, předám, rozešlu atd.
Říkáte, že je jednodušší nahrát video a poslat ho většímu počtu lidí. Není to neosobní?
Samozřejmě to neznamená, že odpadá osobní komunikace se členy týmu. Videa, webináře a celý online je pro mě nástroj pro zefektivnění. To je přesně to, čeho se spousta obchodníků a manažerů obává, že budou vše dělat z počítače jako roboti. Ale vůbec. Já například ve svých videích mluvím ke konkrétním lidem, představuju si, komu to říkám a proč.
Jakým způsobem pracujete, Luci. Jak vypadá váš týden?
Přesný rozvrh nemám, jsem chaotik a mám malou dceru. (smích) Pondělky většinou volám svým holkám, připravuju akce na daný týden, dělám prezentace s tím spojené. Začátek týdne je hodně o e-mailech, Messengeru a přípravě na celý týden. To se víceméně opakuje i další dny, kdy připravuju a následně natáčím videa, ale do toho neustále zpracovávám školení nejen pro naši strukturu, ale i lidi mimo mou strukturu. Do toho musím hlavně stíhat klientky, neustále je informovat o akcích, výhodách. Tady je právě skvělé, když si připravíte prezentace/videa a jen je rozesíláte. Takže ano, příprava zabere hodně času, ale v konečném důsledku ho ušetří a můžu ji udělat z domova. Dcerka si zvykla, že maminka pracuje z domova, a zvládne si i 2 hodiny kreslit, když má prázdniny. Ve školním roce pro mě ve 12.30 práce končí a věnuji se jen dceři. Samozřejmě jsou dny, kdy pracuju od rána do večera, jindy se třeba ve dvě sbalíme a jedeme na kola a někdy nepracuji vůbec. Pak se třeba ještě vrátím k práci v noci, když dcera usne. Je to různé a hlavně je to na mně.
Fotka na Facebooku o vás moc neřekne, videem získáte lidštější podobu
Dokážu si představit, že to zase vzbuzuje názory. Takže už se dneska okolím nenecháte rozhodit?
Někomu to může přijít právě díky té svobodě, že vlastně tolik nepracuju, ale já už se takovými názory nenechám rozhodit. Vím, co do své práce dávám, a celkově jsem získala vnitřní klid.
To je jedna stránka věci – osobní růst, svoboda, pohoda. Jaké hmatatelné výsledky vám to přináší?
Přináší to reálné akvizice. Prodeje, nové lidi do sítě. Lidé začínají vnímat, že dělám něco zajímavého, za čím si stojím. Někteří to chtějí vyzkoušet, někteří se mnou chtějí spolupracovat. Facebook, pokud už máte nějakou sledovanost, je skvělý, že vás dostane k lidem mimo váš okruh. Díky videím na Facebooku se se mnou spojili lidé z různých koutů republiky, ze Slovenska, ke kterým bych se normální cestou nedostala. A ještě jedna věc – všimla jsem si, že lidé reagují na videa jinak než na fotky. Dřív jsem jen dávala fotky a lidi nic neříkali, videi jsem získala lidskou podobu, dostala se k lidem blíž a i ti, co mě předtím nesledovali nebo nic nekomentovali, mi najednou fandí.
Foto: Vratislav Jenšík a archiv Lucie Peterkové