5 knih pro vnitřní nastavení obchodníka

14. 11. 2015 +

Inspirace

Na obchodníky jsou kladeny vysoké nároky – musí umět zvládat stres, jednat s lidmi, efektivně komunikovat, umět si rozvrhnout čas, aby zvládali práci i svůj osobní život, a hlavně – chce se po nich, aby byli úspěšní. Tento hektický styl života dříve či později člověka zavede k vyhoření a vyčerpání. Jak tomu předejít nebo jednat v tomto stavu vám ukážou následující knihy.

DSCN6721up

1. Všímavost: Cesta ke zklidnění mysli pro ty, co nestíhají; Michael Sinclair, Josie Seydel

Autoři knihy se zaměřili na skupinu lidí, kteří absolutně nestíhají, vedou hektický a stresující život, v němž nemají chvíli nazbyt na jakékoliv cvičení. Jak říkají autoři v úvodu knihy: „Víme, jak je frustrující, když nám někdo říká, abychom zvolnili a odpočívali, abychom se párkrát zhluboka nadechli a snažili se nenakládat si tolik práce, a přitom zatraceně dobře víme, že to prostě nejde.“ Poznáváte se v tom? V tom případě je kniha jako dělaná pro vás. Autoři neslibují zázraky do tří dnů a zbavení stresu, ale základem knihy je především jeho přijetí a přijímání každého okamžiku, včetně „negativních“ pocitů.

Kniha je skutečně psána pro lidi, kteří nemají čas, teoretické pasáže jsou tedy krátké, cvičení netrvají déle než 5 minut a skutečně vám neubírají drahocenný čas (vyzkoušeli jsme) a autoři ví, jaké je vnímání zahlceného člověka, takže shrnují poznatky z jednotlivých kapitol i částí.

Co nás zaujalo:

  • Zaneprázdněnost a stres jsou nevyhnutelnou součástí našich životů – nemůžeme se jich tedy zbavit, ale přijmout je takové, jaké jsou. Stačí si je uvědomovat.
  • Multitasking zvyšuje stres a snižuje efektivitu – pro naše dobro bychom se tedy měli věnovat pouze jedné věci.
  • Trénujte svou neposlušnou mysl pobývat v přítomném okamžiku – ani v hektických dnech nezapomeňte, kdo by měl správně držet v ruce vodítko.

DSCN6717up

2. Jak myslí špičkový obchodník: Co odlišuje ty nejlepší od průměrných; Martin Limbeck

Martin Limbeck je nejznámnějším expertem na hardselling v německy mluvících zemích, působí jako kouč a speaker v oblasti prodeje, není tedy divu, že se tato kniha stala bestsellerem. Autor v ní na základě svých zkušeností a úspěchů popisuje, jaký by měl mít obchodník vnitřní a vnější postoj, aby se mohl stát skutečně úspěšným. Jak uvádí v knize: „Když špičkový prodejce něco prodá, jedná upřímně. Ti nejlepší prodejci se vyznačují jedním – soustředěností. Orientací na cíl. Odhodlaností.“ V knize se také snaží probudit v obchodnících odvahu k přiznání si, že jsou prodejci – a že to, co chtějí na schůzce udělat, je prodat.

Kniha je psána s lehkostí, hravostí a plnou upřímností. Díky ilustrativním historkám ze života a z praxe nemáte nejmenší důvod autorova slova vyvracet, ale naopak s nimi budete souhlasit a vezmete si je k srdci, abyste se dostali na obchodnickou špičku.

Co nás zaujalo:

  • Jednej s druhými tak, jak si přejí, aby s nimi bylo jednáno – poznejte pořádně svého klienta, nemusí se mu líbit jednání, které byste preferovali na jeho místě vy.
  • Trénuj. Žádný učený z nebe nespadl. Takže prostě jdi za svým cílem a nesnaž se hledat žádné zkratky – když vám nejde například telefonování, neznamená to, že se na to máte vykašlat, ale to, že máte ten telefon zvedat o to častěji, abyste se to naučili.
  • Nikdy se neučte od nikoho, kdo ve svém oboru nepatří k absolutní špičce – neučte se od průměrných, stanete se průměrnými. Učte se od expertů a zamíříte výš!

Přečtěte si také: Jak přemýšlí špičkový obchodník? 6 zásad podle autora Martina Limbecka

3. Intuitivní lidé: Kniha pro všechny, kteří touží pochopit hlubší význam a smysl svého života; Heidi Sawyerová

Heidi Sawyerová působí jako autorka knih, přednášející a lektorka na svých seminářích zaměřených na intuici a lidskou mysl. Ve své knize cílené na silně intuitivní lidi vysvětluje, jak funguje intuice a jak využít plně její potenciál. Pokud patříte k introvertním obchodníkům, kteří vynikají silnou empatií a zajímají se o duchovní poznání, nebo snad máte takového klienta, je tato kniha pro vás to pravé.

Autorka knihu rozdělila na dvě části, první teoretická část vysvětluje, kdo to jsou vlastně silně intuitivní lidé a jak se dají poznat, k pochopení pomáhá i dostatek praktických příběhů od autorčiných klientů. Druhá část je zaměřena na 7 kroků k rozvinutí intuitivních schopností, kterou uvítáte především v případě, že jste se v silně intuitivních lidech poznali a chcete na sobě pracovat.

Co nás zaujalo:

  • Intuitivně-vnímaví lidé skvěle zvládají krize – nepanikaří, vědí, co mají dělat. Vnější stres je pro ně příjemnou změnou oproti tomu vnitřnímu, s nímž žijí neustále.
  • Jste-li intuitivní, musíte vykazovat vyšší než průměrnou reakci nervového ústrojí na podněty, a proto je stres vaše druhé jméno. Součástí toho je také často pociťovaná únava.
  • V současném konceptuálním věku jsou potřeba vlastnosti intuitivně-vnímavých lidí, jsou to budoucí lídři se svou schopností vcítit se do ostatních, porozumět mezilidským interakcím a usilováním o význam a smysl.

DSCN6718up

4. Soustředění: Jak nalézt klid a jednoduchost v hektické současnosti; Leo Babauta

Leo Babauta je americký spisovatel, autor blogu o jednoduchosti Zen Habits a bestselleru Zen a hotovo. Ve svých knihách se zaměřuje na produktivitu a efektivitu člověka a kniha Soustředění na tom není jinak. Jako obchodníci jste vystaveni hektickému stylu života, musíte zvládat více věcí najednou  – a tato kniha se zaměřuje hlavně na single tasking, tedy zaměření pozornosti pouze na jednu věc. Neboť jak říká autor: „Soustředíme-li se na menší věci, docílíme vyšší efektivity. To nám umožní méně pracovat, a tím pádem budeme mít více volného času na to, co je pro nás důležité.“

Autor v knize tedy podává jednoduchý návod, jak se zbavit nebo alespoň omezit na minimum rozptylování, jak věci zjednodušovat a v konečném výsledku se skutečně soustředit. Kniha je rozdělena na 5 oddílů plus bonusy, kapitoly jsou krátké, takže se dá kniha pohodlně číst i na cestách.

Co nás zaujalo:

  • Musíme tvořit jindy než konzumujeme a komunikujeme. Jako obchodník byste si měl den rozdělit tak, abyste dokázal oddělit pracovní a osobní život, jelikož v opačném případě se jedná o multi-tasking, který snižuje produktivitu.
  • Potřeba reagovat (na maily, sociální sítě aj.) v nás vyvolává úzkost, den se stává jednou velkou reakcí a není řízen vědomými volbami. I jako obchodník si musíte stanovit limit, nakolik budete na vnější svět reagovat.
  • Naučte se méně dělat. Věnujte se menšímu množství úkolů, ale takovým, které vás posunou v životě dál a ovlivní ho v dobrém slova smyslu.

Přečtěte si také: 5 knih pro obchodníky, kteří směřují nahoru

DSCN6720up

5. Vzkvétání: Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody; Martin Seligman

Na to, že má kniha kolem 400 stran, tak jsme očekávali více než jen teoretický souhrn poznatků a výsledků různých studií, které v konečném výsledku nejsou ani nic nečekaného nebo objevného. Na druhou stranu, pokud patříte k lidem, kteří musí mít vše vědecky podloženo a neuvěříte ničemu dříve, než to uvidíte na grafu nebo v tabulce, tak je to kniha pro vás.  Navíc v knize najdete i odkaz na webové stránky, na nichž si můžete udělat test svých silných stránek, abyste je mohli dále rozvíjet.

Autor Martin Seligman se věnuje problematice pozitivní psychologie, v knize uvádí pár cvičení na podporu pozitivního myšlení, ale především se zabývá využitím pozitivní psychologie na školách a v armádě, také se v jedné kapitole věnuje souvislosti pozitivního myšlení na zdraví (konkrétně na kardiovaskulární a infekční choroby a rakovinu).

Co nás zaujalo:

  • Duševní pohoda se skládá z 5 prvků: pozitivních emocí, zaujetí činností, pozitivních vztahů, smysluplnosti a úspěšného výkonu.
  • Jsou 4 typy reakcí, pro správné fungování jakéhokoliv vztahu je nejvhodnější aktivně konstruktivní reakce, tedy vyjádření upřímného zájmu.
  • Je důležité naučit se dobře fungovat i tehdy, když pociťujete smutek či zlost, tedy naučit se s negativními emocemi vyrovnávat.

Foto: Jana Táborská