To nejlepší z rozhovorů Business Animals: Jak růst?

20. 12. 2015 +

Inspirace

V minulém díle jsme pro vás z rozhovorů, které jsme v posledních dvou letech na Business Animals vedli, vybrali tipy, jak vyniknout v obchodu. Dnes jsme se zaměřili na to, jak na sobě můžete jako obchodník pracovat, abyste se za prvé zlepšovali ve svém oboru, a za druhé abyste nevyhořeli – práce s lidmi totiž vždy skýtá riziko vyhoření. Jak na sobě můžete pracovat?

hands-diaryup

1. Mějte vnitřní motivaci

Vnější motivace ve formě luxusních aut a peněz je sice krásná, ale pokud se vám jeden měsíc nebude dařit, výsledná částka na účtě vás nijak neoslní, což může být značně demotivující. Podle Iva Tomana vnější motivace vyprchá během pár hodin až dní, ale motivace vnitřní, ta nespokojenost, která člověka stále žene dále, aby se zlepšoval, je tu pořád. Proto je lepší najít motivaci v sobě, nepočítat s tím, že vás něčím vyhecují ostatní. „Člověk musí mít vnitřní motor. Vnitřní motiv je vždy silnější než ten vnější,“ tvrdí Miroslav Turčín z AXY.

Je dobré si v sobě zodpovědět, proč se obchodu věnujete, abyste byli hnáni svou vizí, stejně jako je Jitka Pšejová z MLM v oblasti antiagingu: „Klíčovým bodem, proč dělám tento multilevel, je, že mi pomůže zanechat po sobě odkaz. Mou velkou inspirací je mecenáška umění Meda Mládková, v jejíchž šlépějích bych ráda pokračovala a podporovala  tak české umělce, módní návrháře a chytré projekty, které pomohou k lepší a efektivnější vzdělanosti naší země.“

2. Vytyčte si cíle

„Klaďte si cíle, protože když nejsou, tak není za čím jít,“ nabádá Marek Valla z Výhrostroj s.r.o. Jeho výrok je dostatečně výmluvný. Když si nevytyčíte cíle a mezníky, za kterými půjdete, ustrnete v cestě a budete zmítáni odnikud nikam. Úspěšný obchodník má vždy na zřeteli svůj cíl. To tvrdí i Petr Pacher z Institutu aplikované psychologie: „Měli bychom si neustále klást další a další cíle a nezůstávat při zemi.“

3. Milujte to, co děláte

Nebaví vás obchod a nenaplňuje vás? Proč v něm tedy stále setrváváte? Pokud jen ze strachu, že si jinou práci nenajdete nebo že nevyžijete, tak z vás nikdy skvělý obchodník nebude. Jak říká Martin Luňák z JáNěkdo.CZ: „Proč jsou někteří obchodníci úspěšní a jiní ne? První jsou vedeni láskou, druzí strachem.“

Jak říkala Olga Strnadová na prvním setkání Business Animals, je potřeba všechno dělat s nadšením, klienti to z vás ucítí a nadchnou se pro váš produkt také. Danica Gajdošová z Performia říká: „Obchodnická práce je trochu jako loterie, kdy nevíte, jestli to klapne, nebo ne, ale právě ta hra a adrenalin jsou na tom úžasné.“

4. Obklopujte se pozitivními a inspirativními lidmi

Okolí je naším zrcadlem. Když budete mít kolem sebe lidi, kteří mají strach ze změny a z cesty za svými sny, nečekejte, že vás budou podporovat a vést. Navíc vás všechno bude stát mnohem více úsilí, než kdybyste se vídali s lidmi, se kterými si můžete vyměňovat zkušenosti a učit se od nich: „Když okolo sebe máš pozitivní lidi, kteří tě inspirují a jsou ti třeba i vzorem, prostě tě to nabije,“ říká Robert Vaca, bývalý obchodník rádia Kiss. To potvrzuje i Jitka Pšejová z MLM v oblasti antiagingu: „Celé je to o systematické práci na sobě samé. Čím víc na sobě dřu, tím víc mám štěstí a přitahuju k sobě stále zajímavější lidi a obchodní partnery.“

5. Vrhejte se do nových dobrodružství

Abyste se posunuli dál, je potřeba vycházet co nejvíce ze své komfortní zóny. Věnujte se činnostem, které vám nejsou úplně příjemné, ve kterých se necítíte úplně jisti. Každý z nás jsme limitováni, ale i tyto limity se dají posunout: „Klíčem k úspěchu je ‚loupat slupky‘ neboli odhazovat limity dané výchovou,“ říká Irena Vrbová z Growin.

6. Vzdělávejte se

Nikdy si nevystačte se znalostmi, které už máte. Čtěte knihy, bavte se se zkušenějšími obchodníky, choďte na přednášky a workshopy. Nemusíte se rozvíjet pouze v obchodě, ale i například v cizích jazycích, hudbě, umění. Martin Grecman z Archer reality říká: „Nejdál vás posune kombinace praxe se sebevzděláváním. Mně se osvědčila třeba kniha 100 zlatých pravidel úspěšného manažera, tu jsem četl asi 4×. Určitě doporučuji být členem nějaké asociace, která má určitý standard vzdělávání lidí.“

I Martin Černý z RealExpert získával znalosti průběžně: „Učil jsem se za chodu a to byla pro mě nejlepší cesta. Chodil jsem na kurzy a neustále se vzdělával. Jedno jsem věděl – že nechci rychle udělat obchod a vzít si provizi. Chtěl jsem dle přečteného know-how budovat referenční business.“

7. Přizpůsobte se úspěchu

Přestože třeba stojíte na začátku, ať už začínáte s obchodem nebo se chystáte založit vlastní firmu, začít musíte ve své hlavě. Výmluvně to popisuje Kristýna Hošková z Mary Kay: „Stěžejní bylo naučit se vystupovat bez pochybností o sobě samé. Vědět, že v hlavě musím být úspěšná dříve než jsem fyzicky. Používala jsem věty úspěšných, ztotožnila jsem se s nimi, chovala jsem se, mluvila a hlavně jednala jsem tak jako ty nejúspěšnější ženy, které jsem viděla. Na začátku jsem to vnímala jako svoji divadelní roli: Chci-li být úspěšná, musím tak jednat, mluvit, chovat se, prezentovat se. Po nějakém čase to do mě vrostlo a přestala to být role, začala jsem to být skutečně já a do mé práce se dostala autenticita.“

Foto: picjumbo.imgix.net