#girlboss: ŽENA v salesu. Jak to vidí nová generace moderních obchodnic?

31. 3. 2017 +

Obchod

Marilyn Monroe kdysi prohlásila: „Nevadí mi žít v mužském světě, pokud v něm mohu být ženou.“ V tomto výroku se skrývá pravda, na kterou velmi často zapomínáme, úmyslně ji přehlížíme a odmítáme si jí připustit. Mnoho z nás bylo vychováno ve víře, že abychom mohly být úspěšné, musíme se naučit jednat a pracovat typicky mužským způsobem, potlačit v sobě své typicky „feminní“ stránky a stát se víceméně androgynní osobou. Ale nakolik je pro moderní ženu tento přístup přínosný a jaká jsou jeho úskalí?

02J67973

Přežívající předsudky. Nakolik jsme jiné?

Muži a ženy jsou rozdílní. Fyzicky i psychicky. A ačkoliv ani jedno z pohlaví není horší nebo lepší, v pohledu na svět a přístupu k němu se někdy diametrálně lišíme.

Svět obchodu byl kdysi světem mužů. Ženy do něj měly přístup maximálně v roli sekretářky, a i zde měly pouze omezené možnosti růstu. Když se ženy začaly do obchodu dostávat poprvé, v 70. a 80. letech, očekávalo se, že aby dokázaly uspět a být brány „vážně“, musí se chovat jako muži, protože právě muži obchodu dominovali.button registrace obchodnika transparent

Dnes je však situace jiná.

Jsme nová generace moderních obchodnic, ale přesto někdy odmítáme věřit, že můžeme bez obav opustit staré a dávno přežité stereotypy. Přitom bychom se právě nad nimi měly zamyslet! Mnohdy nám totiž stojí v cestě…

  1. Paradoxem je, že muži nevnímají ženy snažící se jednat „mužsky“ pozitivně – právě naopak! Všimla jste si toho? Mnohem více těžíme z toho, když nepotlačujeme svou ženskost. Ať už se jedná o etiketu, oblékání, styl jednání anebo způsob udržování mezilidských vztahů. Pokud nevěříte, vyzkoušejte to sama!
  2. Odnaučit se to, co se roky učíme – mnohdy jako následek poněkud pokrouceného přístupu k feminismu a emancipaci – je běh na dlouhou trať. Nepotřebujeme se VYROVNAT mužům, na jejich úrovni totiž již dávno jsme – muži i ženy jsou partneři, nikoliv nepřátelé. Nelze srovnávat „jablka a hrušky“. Nepotřebujeme ani kvóty. Potřebujeme získat zpět své sebevědomí.

Buďte ženou s velkým Ž

Ano, často slýcháme, že jsme přehnaně emotivní a nejspíš všechny jsme někdy slyšely větu „Nemáš náhodou zrovna menstruaci, že jsi taková citlivka/protiva?“. Ale jsou emoce v obchodě opravdu tolik na škodu? Vžít se do zákazníka, vytvořit u něj emoční odezvu, odhadnout jeho motivaci, potřeby, a především naladit se na jeho emoční vlnu je přeci jedním z nejosvědčenějších způsobů, jak prodat. Emoce prodávají.

  1. Ženy a emoce k sobě patří. A právě proto bychom si měly svou empatii hýčkat, ne se za ni stydět. Protože mnohdy právě empatie z nás činí výborné obchodnice.
  2. Naučte se využívat emoce v obchodu – nebuďte náladová, ale EMPATICKÁ. Využívejte své zapálení, projevujte vášeň pro svou práci. Vášeň je nesmírně přitažlivá!

V odlišnosti je síla

Pokud bychom byli všichni stejní, společnost by se nevyvíjela. Protože odlišnost s sebou přináší také jedinečný pohled na svět, nové nápady, originální řešení a přístup. Právě proto je třeba rozdíly vnímat, respektovat, čerpat z nich inspiraci, a ne se je snažit potlačit.

  1. V čem spočívá vaše odlišnost? Co dokážete jinak než ostatní? Meryl Streepová vyslovila zajímavou myšlenku: „Co tě dělá odlišným, je tvou sílou.“ Právě TOHLE je vaší „konkurenční“ výhodou. Buďte hrdá na svůj jedinečný pohled na svět! Máte svou hodnotu, autentický hlas a myšlenky – zkuste je vyslovovat častěji. Nestyďte se mít vlastní názor a způsoby a jednat podle nich.
  2. Začněte budovat svůj brand, pokud jste ještě nezačala. Je důležitou součástí vašeho úspěchu i lidské spokojenosti. Nikdy není pozdě na to, začít znovu, jinak a lépe – každý den je příležitostí pro nový start.

Na obchodu je úžasné, že můžeme být kreativní – a právě kreativita, improvizace a autentický projev nás činí nezapomenutelnými. Jaký dojem a emoci v druhých zanecháme, je jen na nás.

Pokud byste si měla z předchozích řádků odnést jenom jednu myšlenku, ať je to tato: Buďte víc sama sebou, beze strachu.