Emoční smog snižuje výkon i zisk

4. 3. 2020 +

Obchod, Obchodníci

Emoce a psychika jsou stále podceňovanými tématy v naší společnosti obecně i mezi obchodníky. Přitom se velmi rychle shodneme, že stejně jako ve sportu tak i v obchodu rozhoduje „hlava“ často o výsledku nejvíce.

V současnosti je psychika řešena nejčastěji ve vztahu ke stresu, psychické únavě a tomu, jakými metodami se jich zbavovat. Ale základní pojmy a principy psychiky zůstávají bez povšimnutí. Přitom všichni známe a rozumíme, jak vypadá setkání s „toxickým“ člověkem, který otráví atmosféru, den a náladu všude, kam vstoupí.

Psychika profesionála

Na svých přednáškách „Emoční výchova“, „Mentální trénink“, „Byznys emoce“ a Psychika profesionála, které realizuji pro obchodní a firemní týmy, vždy zdůrazňuji kapitolu EMOČNÍ SMOG.

mindset
Jiří Kastner

Emoce a psychika umí naše snahy nejen podpořit, ale také umí stejně silně naši činnost ovlivňovat negativně. Můžeme se tvářit, že jsme nad věcí, že se nás to netýká, můžeme se o tom dohadovat a vést polemiky, ale to je tak vše, co s tím můžeme dělat.

Emoční smog funguje a je mu lhostejné, zda na tuto teorii věříme či nikoli. Nejčastěji však o principech vzniku a následcích emočních smogů nic moc nevíme. Maximálně umíme vyhodnotit, že někde byla „skvělá atmosféra“ nebo naopak, že „atmosféra té akce nebo místa nám nechutnala“. Stejně tak vycítíme člověka, který si sebou přináší atmosféru emočního smogu, který nás nebaví, otravuje a to třeba ještě ani nepromluvil.

Smog není jen odpadní produkt průmyslu a dopravy

Ve stručnosti popsáno, emoce jsou projevy naší psychiky v těle spojené s řadou chemických reakcí, a jak víme ze základní školy, žádná chemická reakce nemůže být bez odpadu. My však smog řešíme často pouze jako odpadní produkt průmyslu nebo dopravy, ale tím jakou atmosféru a smog kolem sebe šíříme my sami, to necháváme bez povšimnutí.

Přitom náš emoční smog a atmosféra, kterou kolem sebe tvoříme, rozhodují o našich vztazích, úspěchu v práci, vztazích s klienty anebo jak nás vnímá či respektuje pracovní okolí. Často lidé říkávají a věří, že jakou energii šíříte, taková se vám vrací! To se vlastně mluví o emočním smogu a energiích, na základě kterých emoční smog vzniká. Zjednodušeně řečeno emoční smog ovlivňuje i náš obchodní zisk a úspěch ve větší míře, než jsme si ochotni přiznat.

Nevěřte na obchodnické pověsti a báje! Fakt, že dobré (čti kvalitní, dlouhodobé) vztahy se získávají a budují s klienty tím, že si společně zanadáváte na dobu, firmu, na cokoli a tím si budete bližší. Povětšinou tímhle remcáním jenom mírně ulevíte svému vnitřnímu přetlaku negativních nálad (což může být v danou chvíli pocitově příjemné), ale především přiživíte emoční smog, ve kterém pak oba musíte žít a spolupracovat a to dlouhodobě nikoho nebaví.

Nalaďte se na pozitivní vlnu

Buďte raději ti, kteří umí vyčistit atmosféru, přinést příjemnou energii a šířit pozitivní emoční smog, na který psychika ostatních reaguje uvolněností a touhou se s vámi znovu a znovu setkávat… a třeba i obchodovat!

rutina a vyhoření
Pozitivní emoční smog

Umění pracovat s vlastními emocemi a psychikou jsou základními rysy skutečných profesionálů. Správné profesionální nastavení hlavy – PROFIMINDSET – vám zaručeně pomůže nejen předcházet psychické únavě, snížit stres ve vašem okolí, ale i zvýšit vaši výkonnost a zisk!

PROFIMINDSET obsahuje mimo jiné také převzetí osobní odpovědnosti za vlastní nálady, tím i za emoční smog, a to především v době výkonu. Pro sportovce to znamená při tréninku a soutěži. Pro obchodníka jednoduše řečeno „v práci“. Znakem profesionality je tedy schopnost sám sobě umět nastavit „hlavu“ včetně nálady.

I zde platí „Určuj, nebo budeš určován!“. Je velký rozdíl, zda máme své nálady profesionálně v práci pod kontrolou, nebo jsme amatérsky smýkáni různými náladami na základě příchozích informací, e-mailů nebo nálad druhých. Nenechte si své nálady určovat okolím. Je někdy až komické, jak lidé, kteří chtějí být lídry a chtějí určovat trendy byznysu, neumí určovat ani své vlastní nálady.

Za vším hledej hormony

Nálada není nic jiného než součet myšlenek, prožívaných emocí a vnitřních pocitů, které zjednodušeně řečeno vyprodukují v našem těle rozdílné typy hormonů. Například adrenalin a kortizol ve stresu a negativní náladě nebo naopak endorfiny či dopamin ve stavu klidu a spokojenosti. Endorfiny a další hormony z této skupiny někdy nazývané „hormony štěstí“ způsobují lepší připravenost organismu k výkonu fyzickému a především mentálnímu včetně schopnosti empatie, intuice či komunikace.

Obchodník nebo sportovec a především profesionál si tedy v rámci přípravy na „akci“, na obchodní jednání a na poradu připraví vše nezbytné včetně nálady. Tím ovlivní i svůj emoční smog, který kolem sebe šíří a který v součtu s mentální uvolněností a připraveností dramaticky zvyšuje matematickou pravděpodobnost úspěchu v kontaktu s klienty směrem k budování pevných vztahů a tím i zisku.

Pokud Vás chcete vědět více o práci s vlastními emocemi a psychikou, podívejte se na  www.ProfiMindset.cz.