14. Říjen 2024
Dynamicky rostoucí česká firma CANS nedávno oslavila své 1. narozeniny. Za první rok své existence prodala CANS neuvěřitelných 500 000 recyklovaných a plně recyklovatelných plechovek v České republice. Cíl úspěšného startupu zůstává nadále stejný – snížit globální spotřebu cukru pomocí kvalitní alternativy ke slazeným nápojům. Přinášíme vám rozsáhlý bilanční rozhovor s Dominicem Ricem, CEO & spoluzakladatelem CANS. Hodnotí v něm nejen uplynulý rok, ale zároveň přibližuje, jak se firma extrémně dynamicky rozvíjí, jakými cestami se vydává ke spotřebitelům, a co ji čeká v následujících měsících.
Dominicu, jak byste zhodnotil uplynulý rok? Vnímáte ho jako velmi turbulentní?
Upřímně řečeno byl méně turbulentní, než jsem očekával. Naše značka, produkt a mise byly spotřebiteli na českém trhu velmi dobře přijaty. Řekl bych, že jsme tam, kde jsme doufali, že budeme po prvním roce.
Co se změnilo od založení CANS a kam jste se posunuli?
V současnosti jsme trochu více organizovaní. Několikrát jsme se do něčeho pustili, zkoušeli a nebyli jsme úspěšní. Jsme tedy o tyto zkušenosti moudřejší a samozřejmě se rozrostl náš tým.

Co bylo největší výzvou a na co jste hrdý?
Myslím, že největší výzvou bylo vybudovat tým, kterému opravdu záleží na naší společné misi, zůstává agilní, nehledá složitá řešení, je ochoten neustále zkoušet nové věci a zároveň je připraven i selhávat. Nejvíce jsem hrdý na to, že jsme tuto kulturu v týmu udrželi, i přestože firma dynamicky rostla.
Na co se v současnosti těšíte a jaké jsou vaše plány na příští roky?
Máme radost z našeho růstu a oslovování nových spotřebitelů prostřednictvím expanze. Kromě našich rostoucích trhů v Česku a na Slovensku brzy spustíme prodej v Německu. Proto se velmi těším na další výzvu – představit náš produkt německým spotřebitelům.
Jak je aktuálně velký CANS tým? Plánujete nabírat další lidi?
V tuto chvíli náš tým tvoří asi 38 spolupracovníků. Určitě plánujeme nabírat. Bude to více pozic, které teď nedokážu všechny z hlavy vyjmenovat. Rozhodně ale budeme v příštích 12 měsících najímat nové kolegy a to jak napříč celou firmou, tak na všech trzích.
Kde máte nyní základnu, jak často se scházíte v kancelářích a jakou firemní kulturu vyznáváte?
Sídlíme v Praze a kancelářské prostory máme v Karlíně, kde jsme každý den. Z hlediska firemní kultury nabíráme lidi, u nichž vyhledáváme určité spektrum vlastností, které jsou charakteristické pro „culture of excellence“, která u nás v týmu panuje. Kolegové se neustále snaží zlepšovat, dosáhnout další úrovně, protože se snažíme prosadit proti značkám s obrovskými rozpočty a týmy. Naše jediná šance na úspěch je vyžadovat od sebe navzájem excelentní výkony.
Jak velký je prodejní tým a na co se zaměřuje?
V současnosti máme asi 14 obchodníků na třech trzích. Základním úkolem je rozšiřovat distribuci jak online, tak offline – v místech, kde se nachází naši konzumenti.
Jak náročné bylo vstoupit do sektoru FMCG?
Úspěšný vstup do FMCG vyžaduje jak velké investice, tak zkušený tým. V tomto ohledu máme velké štěstí, protože jsme samofinancovaní a máme tým s obrovskými zkušenostmi v FMCG sektoru. To nám vstup trochu usnadnilo, ale na konci dne, jako pro každý startup, je to extrémně náročné. Řekl bych, že to není pro lidi, kteří by chtěli pracovat od devíti do pěti.

Jakou prodejní strategii jste přijali? Co vám fungovalo a co jste vyhodnotili jako zbytečné?
Naše prodejní strategie je v podstatě být tam, kde jsou naši spotřebitelé. Nesoustředíme se tedy na jeden konkrétní kanál, jako to dělají jiní, ale spíše se zaměřujeme na spotřebitele a partnery, kteří s námi chtějí spolupracovat. Zatím tato strategie funguje dobře.
Které prodejní kanály jsou vaše nejsilnější? Převládají spíš nákupy online nebo offline?
Většina našich prodejů probíhá v kamenných prodejnách, avšak udržujeme zdravou a rostoucí online prodejní linii prostřednictvím našeho eshopu www.cans.com. Obecně se snažíme udržet tento mix.
Vstupujete na Slovensko, následně vás čeká DACH nebo Velká Británie. Proč jste si vybrali tyto země?
Na Slovensku jsme prodej již spustili a v současnosti rosteme (meziročně) rychleji, než když jsme začínali v Česku. Brzy přijde na řadu Německo, následně Velká Británie. Vybrali jsme si tuto cestu, protože jsme chtěli nejprve začít na domácím trhu a naučit z tohoto procesu co nejvíce. Volba dalších trhů byla nakonec jednoduchá: ty největší. Důvod je také prostý: jsme tady, abychom se pokusili změnit situaci – pomoci snížit nadměrnou spotřebu cukru a umělých sladidel ve společnosti, která způsobuje velké zdravotní problémy po celém světě. Nejrychlejší způsob, jak toho dosáhnout, je být co nejrychleji k dispozici konzumentům na největších trzích.
Jaký potenciál v expanzi vidíte?
Jednoduše řečeno, pokud bychom „jen“ dosáhli prodeje jedné plechovky na hlavu (1 plechovka zkonzumovaná na jednoho člena populace každý rok) na těchto čtyřech trzích, prodali bychom 165 milionů plechovek. Tím bychom „ušetřili“ téměř 6 000 tun cukru (resp. téměř 1,5 miliardy kostek cukru).
Na jaké prodejní kanály se při expanzi zaměříte?
Opět se budeme snažit jít naproti našim spotřebitelům a zajistit, aby se k nim CANS co nejrychleji dostaly. Tržní expanze obvykle probíhají prostřednictvím následujících fází: předuvedení, testovacího a finálního plnohodnotné uvedení na každém trhu.

Které offline eventy jste s CANS podpořili?
Obecně se snažíme podporovat eventy, kde naše účast dává smysl a kde jsme s organizátory na podobné vlně. Většinou, jako začínající startup, jsme se zaměřili na podporu menších akcí, ale s významným dopadem. To se ukázalo jako velmi dobrý tah.
Samozřejmě také pracujeme na podpoře větších akcí v budoucnu. Ať už je vaše akce malá nebo velká, pokud byste chtěli, aby ji CANS podpořily, rádi o vás uslyšíme. Můžete nás kontaktovat přímo.
Jak důležití jsou pro značku a jak si vybíráte, s kým spolupracovat?
Influenceři jsou klíčovou součástí našeho týmu a máme pro ně jednoduchý výběrový proces: Podporují naši misi a věří v ni? Pokud ano, pak je navázání spolupráce snadné. Díky této strategii máme v širším CANS týmu opravdu skvělé influencery.
S kým aktuálně spolupracujete a co to přineslo značce?
Jsme šťastní a vděční, že můžeme spolupracovat s úžasnými a inspirativními lidmi z různých oborů, kteří jsou skuteční, autentičtí milovníci CANS. Například Barbora Strýcová, Nikol Čechová, Ewa Farna, Čestmír Strakatý nebo Veronika a Lukáš Hejlíkovi. Pomáhají nám „spread the bubbles“, být vidět před naším cílovým publikem a zároveň se vzájemně inspirujeme v tom, jak se posunout dál.
Děkujeme za rozhovor, ať se daří!