Velké srovnání CRM systémů: Jak to vidí obchodníci?

16. 7. 2015 +

Obchod

U obchodníků sice nevzbuzuje zrovna nezřízené nadšení, na druhou stranu většina asi uzná, že bez CRM systému se dnes už žádná profesionální firma neobejde, a to i kdyby měl být vyrobený na koleně v Excelu. My jsme se podívali na pověstný zoubek nejpoužívanějším řešením v ČR. Anabix, Nutshell, Pipedrive, Raynet, Salesforce, to jsou CRM řešení, která jsme si tak trochu proklepli a jejichž srovnání v následujících parametrech vám přinášíme.

CRM

1. Přehlednost a jednoduchost

Mít k dispozici přehledné CRM (Customer Relationship Management neboli systém pro řízení vztahů se zákazníky) je skutečnou výhoda. Obchodník totiž nemá čas ve víru schůzek na složité vyhledání, kam „to všechno“ rychle zapsat. Jak obstály „naše“ CRMka v tomto parametru?

  • „Co se týče přehlednosti, oproti chaosu a přehršel informací na nástěnce Nutshell je Pipedrive krásně jednoduchý a přehledný. Ať už jde o přehled rozpracovaných dealů, jejich fází, tak i celkové výkonnostní reporty o jednotlivých obchodnících a jejich výkonech v čase. Nebo i celková statistika výkonu celého týmu,“ pochvaluje si svoje zkušenosti s Pipedrive Sandra Davidová, key account manager ICT v DCD Publishing.
  • Její kritickou zmínku o Nutshell pak potvrzuje Tomáš Konopásek, country manager pro SK ve společnosti Dáme Jídlo: „Nutshell bohužel nepatří mezi přehledné CRM systémy.“
  • Svůj produkt – dle očekávání – naopak chválí zástupci firem Anabix CRM a Intercodec. „Anabix poskytuje přehledné zobrazení všech důležitých informací o klientovi na jedné jediné stránce. Snadno tak u každého kontaktu vidíte zapsané aktivity, veškerou emailovou komunikaci s klientem, zadané úkoly, zařazení do seznamů či vytvořené obchodní případy,“ říká Štěpán Musil, marketingový manažer firmy.
  • Systém Salesforce, který je mezi námi zníměnými CRMky, je zaměřen nejen na přehlednost, ale také se snaží uživateli co nejvíce zjednodušit práci například velmi propracovaným vyhledáváním nebo naposledy navštívenými položkami.
  • Pozitivní zkušenosti mají uživatelé i se systémem Raynet. Jak potvrzuje Lukáš Kameníček, IT technik společnosti Martek Medical, „najdou se i rejpalové, ale ti jsou všude, za většinu mohu říci, že s přehledností jsme spokojeni.“

2. Rychlost

I rychlost je důležitým aspektem při výběru CRM. Už tak je zaznamenávání veškerých informací otravné, natož když celý proces trvá neúměrně dlouho… Tomáš Konopásek u Nutshell přiznává:„Rychlost se pojí s přehledností. Pro obchodníka je zadávání dat do CRM téměř nejotravnější agenda jeho práce, proto úkony se CRM by měly být co nejrychlejší. Bohužel zde Nutshell pokulhává.“ Svým konkurentům však nevytře zrak ani Pipedrive, u něhož Sandře Davidové vadila právě rychlost: „Někdy se zasekl a poměrně dlouho se načítal.“

3. Funkce, které stojí za vypíchnutí

Funkce, kterou obecně všichni oslovení u jednotlivých CRM systémů oceňují, je možnost propojení s e-mailem či jinými softwary. Sandra Davidová navíc k Pipedrive uvádí: „Co jsem sama nejvíce ocenila, byla možnost vytvoření více obchodních procesů najednou. Jelikož jsem operovala s více typy, potřebovala jsem jasně rozlišit, v jaké fázi jednotlivé procesy jsou a kdo je jejich vlastníkem, když se třeba jednalo o jednoho klienta.“  Štěpán Musil by u Anabix vyzdvihl „možnost automaticky vytvářet úkoly či obchodní případy, upozorňovat na nedokončené obchodní případy či neaktivní klienty.“ Jednou ze zajímavostí Salesforce je například AppExchage – což je obchod s firemními aplikacemi, které je možné na pár kliknutí nainstalovat do Salesforce – jedna z oblíbených aplikací pro marketing je například Mailchimp.

V praxi se však také ukazuje, že CRM může mít pro někoho až příliš mnoho funkcí, které nakonec ani nevyužijete, a to může být i důvod pro vlastní řešení. Tak tomu je například u firmy HiPromotion: „Raynet nám nevyhovoval, protože má mnoho funkcí, které nedokážeme využít. Na to, že využíváme pětinu, je cena příliš vysoká. Kategorizovat nelze, platili jsme celý systém, a proto přecházíme na vlastní řešení,“ vysvětluje Tomáš Pecník, obchodní ředitel společnosti.

4. Výhody a nevýhody z hlediska uživatele

A jaké výhody či nevýhody u jednotlivých CRM systémů naši respondenti odhalili?

  • Výhodou Salesforce je uložení dat v cloudu, tudíž jsou přístupná odkudkoliv a z jakéhokoliv zařízení, mobilní aplikace pro iOS i Android. Naopak nevýhodou je vyšší cena, která je ovšem vyvážená flexibilitou systému, který se umí přizpůsobit firmě jakékoliv velikosti.
  • Lukáš Kameníček si u Raynet pochvaluje navázání komunikace s jiným softwarem (Outlook, ESO9 atd.), naopak se potýká s problémy v internetovém prohlížeči Internet Explorer. Anabix podle slov Štěpána Musila nabízí výhody v podobě zobrazení všeho na jedné stránce, dostupnosti 24 hodin denně, automatizaci, synchronizace s dalšími aplikacemi či vytváření reportů. „Jako nevýhoda může být vnímána absence mobilní aplikace, chybějící napojení na sociální sítě či zatím nemožnost nahrávání telefonních hovorů,“ přiznává marketingový manažer.
  • Nevýhody Nutshell tak trochu vyplynuly výše, proto se teď podíváme na jeho přednosti. „Má dobrou mobilní aplikaci. Vyhovuje z hlediska jednoduchosti nastavení a je snadno propojitelný s Gmailem – automaticky veškerá komunikace se zákazníkem se připojuje do CRM ke klientovi,“ chválí Nutshell David Beška, obchodní ředitel Skrz.cz. Jedinou nevýhodu u Pipedrive spatřuje Sandra Davidová v již zmíněné rychlosti. Jinak hodnotí tento systém celkově pozitivně: „Všichni v mém týmu si platformu chválili. Rozhodně plnila přínosnou funkci, nebyl to jeden z těch CRM, co vás jen zdržují od práce kvůli jednostranné administrativě.“

Jak byste zhodnotili CRMka vy? Zajímají nás i vaše zkušenosti, dejte vědět v komentářích.

Zdroj foto: stellargroupmarketing.com