Co vyčte personalista z CV a jak s tím při jeho tvorbě pracovat

13. Leden 2016

Zkušený personalista dokáže z informací ve vašem CV vyčíst možná daleko více, než byste čekali. V hlavě se mu rýsuje představa o vaší osobě už během několika prvních vteřin kontaktu s vaším životopisem. Co se mu přesně honí hlavou? Jak vnímá třeba uchazečovy časté změny zaměstnání, delší časovou mezeru, ale třeba i celkovou strukturu životopisu a jeho styl? To nás také zajímalo. A tak jsme se zeptali těch nejpovolanějších.

interviewup

1. Vaše poslední pozice

Co zcela jistě personalistu velmi zajímá, je vaše poslední zaměstnání. Jakou pozici jste zastávali, jak dlouho a co bylo vaší pracovní náplní. HRista při čtení dumá, proč pozici opouštíte, co vás láká na nové práci – a bude se vás na to u případného pohovoru ptát. Délka vaší praxe a zkušeností s pracovními úkony, které souvisí s nabízenou pozicí, jsou neméně podstatné. Zapomněli jste si na profil na Business Animals vyplnit praxi? Teď je ta vhodná chvíle! 

Domluvte si konzultaci

2. Vývoj kandidáta a práce na sobě samém

Jak říká Jitka Mrázková, specialistka náboru v O2  Czech Republic, toto je jeden z nejdůležitějších bodů z celého životopisu. Nejen svým kariérním vývojem, ale i dalším sebevzděláváním ukazuje kandidát svůj zájem o daný obor či pozici. „Zajímá nás předchozí náplň práce a dokážeme tak odhadnout znalosti a dovednosti. Z uvedených zkušeností čteme i to, zda uchazeč rostl nebo stagnoval, zda se orientuje na sbírání titulů a ocenění nebo jak do hloubky je profesně nastaven,“ uvádí Milada Skalická, HR manažerka společnosti Kofola ČR.

3. Skutečný zájem o nabízenou pozici

Personalisté na tento fakt často upozorňují a kandidáti to v nemalé míře stejně tvrdošíjně odmítají vzít na vědomí – dejte si tu práci a vytvořte pro každou odpověď na inzerát originální podobu CV. Podle požadavků a pracovní náplně zdůrazněte svoje zkušenosti a znalosti, jež jsou pro nabízenou pozici relevantní. I když se totiž podle názvu ucházíte mnohdy o stejné pozice, požadavky, ale i komunikačním stylem se samozřejmě inzeráty liší. Potvrzuje to i Milada Skalická: „Poznáme, zda je životopis rutinně rozesílán, nebo zda je napsán přesvědčivě se zájmem a znalostí o firmu a profesi.“ Už jste vložili na svůj profil na Business Animals přesvědčivý životopis k vaší vysněné obchodnické pozici?

 4. Jste fluktuant?

Obchodnický evergreen a pro leckoho při rozesílání možná i malý strašák. Je však nutné se obávat? Odpověď je jednoduchá: záleží na tom, proč u vás k častému střídání zaměstnání docházelo. HRista váš pestrý seznam samozřejmě registruje, pokud však v ostatních kritériích vyhovujete, není důvod vás nepozvat na osobní pohovor.  Připravte se však na to, že se vás na důvody bude ptát. Tereza Pokorná, personalistka se zkušenostmi z agentury CPL Jobs, obchodníkům radí hlavně být fér. „Může být, že člověk nevěřil produktu, který prodával, může nastat, že obchodní targety byly nastaveny příliš přísně a v dané firmě tudíž byla fluktuace obrovská, může být, že odměna a benefity na dané pozici neodpovídaly tomu, co si člověk zasloužil, atd. Cokoli z tohoto mi přijde jako ,legitimní‘ argument,“ vyjmenovává Tereza. Také Jitka Mrázková doporučuje si nic nevymýšlet a zároveň naznačuje, že nad vyšší fluktuací přivírá oči zejména u mladých lidí: „Častá fluktuace je poměrně pochopitelná například u absolventů – je přirozené, že mladí lidé se po škole ,hledají‘ a může jim nějakou dobu trvat, než najdou svůj vysněný obor nebo firmu.“

 Tip personalistky: Lze vůbec při pohovoru přetavit častější změny v zaměstnání v plusové body? Tereza Pokorná prostor vidí: „Například klidně můžete říct: očekávám jinou firemní kulturu (případně jiný produkt), a proto jsem na pohovoru právě u vaší firmy, protože vím, že to zde takto funguje…“

 5. Dali jste si na čas „voraz“ od práce?

Jak jsme zjistili, časovou mezeru personalisté nevnímají nikterak negativně. Pokud pro ni však máte pádné vysvětlení. „Časovou mezeru je dobré odůvodnit – mladí lidé si dávají pauzu například kvůli cestování, lidé s delší praxí proto, aby si odpočinuli a měli čas jen pro sebe a svůj rozvoj. Někdo je nezaměstnaný delší dobu proto, že si práci pečlivě vybírá a nekývne na první nabídku. Na tom rozhodně není nic špatného. Pokud si však uchazeč dává půlroční pauzu po každém zaměstnání, nepůsobí to dobře,“ vysvětluje Jitka Mrázková z O2.

 6. Styl a formát CV

Nejen obsahem svého CV, ale i jeho formou se prezentujete a odkrýváte tak personalistovi svoje vlastnosti a postoje. Způsob, jak je váš životopis uspořádán, jeho grafické pojetí, gramatická a stylistická úroveň – to vše má vliv na personalistův úsudek o vás jako vhodném kandidátovi. „Vidíme i to, zda je kreativní, originální, či nikoli. Poznáme analytického člověka, detailistu, ale i chaotika a přehnaný egocentrismus,“ tvrdí Milada Skalická. A Jitka Mrázková přidává doporučení: „Životopis by měl být strukturovaný a přehledný. Zkrátka by měl mít hlavu a patu, aby se v něm personalista dobře zorientoval. Dobré je také vypíchnout to nejdůležitější – platí nepsané pravidlo, že životopis by měl mít maximálně tři strany.“

 7. Co děláte ve volném čase?

Často v CV kandidáti uvádějí svoje zájmy a koníčky. Někteří personalisté jim přikládají menší a jiní větší důležitost. Například Jitka Mrázková tyto informace využívá především jako ice breaking na začátku pohovoru. Milada Skalická si zase díky uvedeným zájmům vytváří obraz o celkové osobnosti uchazeče. „Trénuje-li někdo ve volném čase děti nebo se věnuje charitě, to přeci nejsou informace k zahození. Nás zajímá uchazeč jako ,celý‘ člověk, a neoddělujeme tedy razantně práci a soukromí,“ říká HR manažerka Kofoly.

 8. Fotografie

Obecně není povinnost ani standard přikládat k CV svoji fotku. Jak to vnímají personalisté? A má přítomnost nebo nepřítomnost fotky vliv na jejich rozhodování? Tereza Pokorná prozrazuje: „Pro mě osobně není zásadní. Stačí mi dobře udělané CV a na působení a osobnost člověka pak hledím až při pohovoru. Dokonce si i myslím, že v některých případech může být fotka zavádějící.“ Podobně to vidí i Jitka Mrázková, která však zároveň připomíná, že „zrovna u obchodníků je kromě jejich dovedností důležité také to, jak působí na ostatní.“ Proto vložením své fotky na profil na Business Animals rozhodně nic nezkazíte.

Foto: www.cvexperts.sk

© 2024 imper.cz