Body language na schůzce: 16 prvků neverbální komunikace, na které dávejte pozor (2/2)

01. Prosinec 2015

Minule jsme zabloudili do záludností neverbální komunikace. I tentokrát jsme si na pomoc přizvali odborníky, a to členy Professional Toastmasters Praha, Jaroslava Kováče, jednatele Home Hunters, a hlasovou koučku Anezku Novak ze společnosti VOX FORTE. Jejich rady jsme shrnuli do dalších osmi tipů a vy se tak můžete například dočíst, jak a kdy podávat ruku, co na vás prozradí váš outfit nebo že při mluvení není radno podceňovat správné dýchání.

hipster1up

9. Podání rukou – pověstná leklá ryba je i nadále totálně out

Co se týče podávání ruky, měli bychom si vždy rozmyslet, zda se to v dané chvíli hodí. Záleží zejména na roli, kterou aktuálně máme, a také na prostředí a společnosti, ve které se pohybujeme. Při jakémkoli obchodním jednání se však tento úkon očekává od obou stran. „Ruku bychom měli podávat vždy rovně a poté pevně stisknout. O ruku à la mokrá leklá ryba nikdo nestojí a je spíše projevem nízkého sebevědomí, proto bychom si ji před podáním ruky měli osušit a použít spíše pevnější stisk. Pokud přicházíme do společnosti více lidí, je lepší se nechat představit společným známým než každého jednotlivě obcházet s podáním ruky,“ radí Jan Wendeling, obchodník a člen Professional Toastmaster Praha.

hledáme obchodníka

10. Komunikační vzdálenost

„Komunikační vzdálenost záleží na vzájemné pozici,“ říká Daniel Samol, člen Professional Toastmasters Praha, a dále vysvětluje: „Když jste vedle sebe, není problém, když vaše ramena dělí třeba jen 10 centimetrů. Pokud sedíte nebo stojíte do L, měla by vzájemná vzdálenost být trochu větší. V pozici tváří v tvář je optimální odstup minimálně 60 centimetrů. Tento princip lze využít i pro manipulaci zdání vzdálenosti, aniž bychom vzdálenost měnili: Když chci pro sebe víc prostoru, pootočím své tělo od partnera, když se chci přiblížit, třeba abych partnera vyděsil, otočím se přímo na něj.“ 🙂

11.   Zrcadlení

„Pokud chcete snadněji proniknout pod kůži obchodních partnerů, naučte se je zrcadlit. Používejte podobný styl sezení, gest nebo výrazů. Důležité je samozřejmě znát správnou míru, aby si váš obchodní partner nemyslel, že ho parodujete. Pokud to ale správně nastavíte, mnohem snáze se s vámi partner dostane na stejnou vlnu,“ prozrazuje Jaroslav Kováč, jednatel realitní kanceláře Home Hunters a specialista na body language.

12.   Outfit musí ladit především s profesí

Člověk, který si najímá jakoukoli profesi, už má jasnou představu, jak takový profesionál bude vypadat. Automechanik bude v montérkách, advokát bude v obleku, „realiťák“ bude mít ochozené špičaté boty. „Automechanik v obleku je podezřelý, a to i když mu to v obleku mnohem víc sluší. Mám za to, že podobnou logiku je potřeba aplikovat i v hranicích určitého stylu. Třeba ze všech montérek bych si jako automechanik měl vybrat ty, které jsou stereotypu automechanika nejblíže. Jako advokát bych možná s lesklým kapesníčkem, v hnědých botách, tmavomodrém obleku a s moderním účesem vypadal ,in‘, jenže moderností a dobrým vzhledem už bych třeba méně zapadal do stereotypu advokáta – už bych začal být trochu podezřelý. Zapadnutí do role je důležitější než originální nebo i hezký vzhled,“ upozorňuje Daniel Samol, člen Professional Toastmasters Praha.

13.   Dejte najevo, že jste profesionál

Iwona Winiarska, blogerka a prezidentka Professional Toastmasters Praha, připomíná, jak je zásadní udržovat si neustále business image. „Často se stává, obzvlášť v teplých měsících, že se úplně na profesionální vystupování zapomíná a preferuje se pohodlí. Dámy přicházejí v tílkách a sandálech do kanceláře, nebo dokonce i na obchodní jednání s klienty a business partnery. Já doporučuji oblékat se podle příležitosti. To znamená, do práce si obléknu profesionální oblečení, i když je tepleji než obvykle, a letní oblečení nechám na jiné, soukromé příležitosti. Stejně i vůně parfému a make-up by měly být opatrně vybrané podle události: lehčí během dne a výraznější na večer.“

14.   Jak pracovat s hlasem?

Nejen slova, která vypouštíme, ale už samotný hlas – jeho tón, melodičnost, frázování, rychlost, intenzita – vypovídá o našem rozpoložení. Monotónní či vysoký hlas může evokovat nervozitu, naopak pevný a rozhodný hlas prozrazuje jistotu a sebevědomí. Pro vyrovnaný projev je velmi důležité dýchání. „Dech je to, co dává hlasu energii a hlasitost. Mnoho lidí při mluvení dýchá pouze povrchně, horní částí hrudníku, ale pro kvalitní projev je nutné tzv. břišní dýchání, které dává našemu hlasu potřebnou sílu,“ říká Anezka Novak, voice coach ve společnosti VOX FORTE. Ta také doporučuje se před důležitou schůzkou s klienty předem rozmluvit, což je dobré jak pro hlasivky, tak pro správnou artikulaci.

hledáme obchodníka

15.   Chronemika – čas je důležitá součást neverbální komunikace

Někdy si to možná ani neuvědomujeme, ale i tím, jak dokážeme hospodařit s časem, komunikujeme se svým okolím. Například váš pozdní příchod na schůzku si může druhá strana vyložit jako váš nezájem o ni, případně jako demonstraci vaší převahy, což jistě není ideální start pro jednání. Rovněž je například vhodné vyměřit čas, kdy mluvíte vy, a čas, kdy mluví váš partner, plus minus vyváženě – všichni víme, že nekonečně dlouhý monolog úspěšný deal nevěstí.

16.   Úprava prostředí – i váš pracovní stůl mluví za/o vás!

Věděli jste, že se svými obchodními partnery či kolegy komunikujete i tím, jaké prostředí si kolem sebe vytváříte? Například někdo má na stole v kanceláři chaos, někdo zase perfektní pořádek – i to o nás leccos vypovídá a podle toho k nám pak můžou druzí přistupovat.

Foto: dudemeup.com

© 2024 imper.cz