15. Leden 2019
Moderní sales využívá dostupné technologie a komunikace se často přesouvá do online světa. My sami razíme tuto cestu, i když víme, že je osobní kontakt je důležitý. Existuje ale stále více lidí, kteří umí komunikovat virtuálně, případně po telefonu, ale ztrácejí půdu pod nohama, jakmile se octnou s člověkem nebo skupinou lidí tváří v tvář.
Práce obchodníka byla dříve fuška. Neustále na cestách, ve střehu a v interakci se stovkami lidí týdně. Dnes je situace jiná, i když stále existují odvětví, ve kterých to jinak než door to door prostě nejde. Většina obchodníků má ale v malíčku aplikace a technologie, takže když se osobně dostane ke klientovi, z online světa se už dávno znají.
Protože se většina pracovní a osobní komunikace přesunula do mailů, chatovacích aplikací a do online sítí, přestáváme být schopni komunikovat v reálném světě. Mnohdy zábavný, nápaditý a vtipný člověk v online světě, se vám v tom reálném téměř ani nepodívá do očí.
Tento trend má stoupající tendenci, a i když obchodníci, vzhledem k povaze svého zaměstnání, budou asi jedni z posledních na ráně, je možné že nová generace, zvyklá schovávat se za monitory, si raději vybere jiný typ práce.
Každý z nás ale občas bojuje s nervozitou při osobní komunikaci, zvlášť když cílem má být změna, pracovní postup, kritika, doporučení, prezentace apod. Proto se pojďme podívat na pár tipů, které by vám mohly pomoci.
1. Změňte přístup
Ano, nám se to říká. Jde ale jen o to, abyste se nebáli něčeho, co nemusí vůbec přijít. Jdete na networking a říkáte si, že bude trapné oslovovat ty cizí lidi, a že budete muset mluvit o sobě… Každý z nás to zažil. Nemějte žádná očekávání a nedávejte si zbytečně vysoké cíle. Jen si řekněte, že chcete poznat nové lidi a něco se o nich dozvědět.
2. Soustředěně poslouchejte
Nejlepší společníci a řečníci nejsou ti, kteří vždy pronesou něco moudrého či zábavného, ale ti, kteří umí naslouchat, a to celým tělem. Mají soustředěný pohled, nakloní se blíže, aby jim žádné slovo neuniklo a věnují svému protějšku maximální pozornost. Díky tomu pak pokládají skvělé otázky a rozproudí smysluplnou konverzaci.
3. Pokládejte otevřené otázky
Otevřené otázky jsou skvělé jak během small talku, tak i v průběhu obchodního jednání. Snažte se pokládat takové, aby odpovědí na ně nebylo ano a ne. Myslete ale na to, že pokud to přeženete, vaše snažení bude připomínat spíše výslech.
4. Nepřehánějte to s osobní zpovědí
I když je důležité na networkingu nebo během prezentace něco o sobě říci, snažte se, aby to bylo krátké a výstižné a spíše se zaměřte na to, co vás zajímá a na informace, které chcete získat.
5. Dejte pozor na body language
Každý nervózní člověk má určité zlozvyky, které si často ani neuvědomuje. Například ženy si hrají s vlasy a dávají si je střídavě za ucho a zpět. Muži si odkašlávají nebo vytrhávají vousy na bradě apod. Vnímejte, co děláte a zda nerušíte nebo neodrazujete ostatní od konverzace. Myslete také na to, jak stojíte. Když se narovnáte, vypadáte sebevědomě a přístupněji, něž když se shrbeni opíráte o stůl. Přečtěte si i další rady o body language.
Držíme vám palce!