02. Červenec 2015
Sebevzdělávat se a hledat inspiraci je v obchodním světě povinnost. Každý obchodník musí pracovat na sobě a na své firmě, aby se dále rozvíjela a vynášela mu podle jeho představ. Ocitli jste se v situaci, kdy potřebujete nové nápady, probudit v sobě a ve svém týmu znovu motivaci, či jste úplně na začátku a nevíte, jak na to? Tyto knihy vás navedou na cestu a usnadní vám ji.
1. Proč jsou úspěšní lidé úspěšní, Rainer Zitelmann
„Člověk může dostat všechno, co chce, za předpokladu, že je za to ochoten zaplatit příslušnou cenu“
O umění prodat by úspěšní lidé mohli vést semináře, německý podnikatel a investor se však pokusil vše potřebné sepsat do jedné 200stránkové knihy. Jak je možné, že Arnold Schwarzenegger, syn obyčejného policisty z malého rakouského městečka, dosáhl takových úspěchů ve sportu, obchodním světě, filmovém průmyslu a politice? „Neustále dychtil jít vpřed, vracel se, jen když se potřeboval rozběhnout k dalšímu skoku ve své kariéře.“ Kniha sice nepřináší nic nového pod sluncem, je ale prošpikovaná zajímavými příběhy a detaily ze života úspěšných.
Jaké body nás zaujaly?
- Jak si usnadnit těžká rozhodnutí? Stanovme si velké a jasné cíle a nechme se zaplavit pocitem lehkosti, jako bychom už byli v cíli naší cesty.
- Jak získat důvěru? Plňme smlouvy včas, dodržujme sliby; důvěru si získáme činy a referencemi, ne slovy.
- Jak se koncentrovat? Nezasekávejme se na nepodstatných věcech, to je jednoduché a každý tak vypadá busy. Raději se každou chvíli zastavujme a sebekriticky přemýšlejme: „Zabývám se skutečně důležitými věcmi, které mě přibližují k vytyčenému cíli?“
- Jak posílit nezávislé myšlení? Porušujme konvence a dostávejme se do rozporu s názory většiny. To nám obchodníkům koneckonců jde.
- Jak řešit konflikty? Kdo se vyhýbá konfrontaci, neprosadí se. Musíme se ovšem naučit nenechat si vnutit konflikty od druhých. Autor knihy razí myšlenku: „Své konflikty si vyhledávám sám.“
- Jak vytrvat? Nikdy neakceptujme „ne“ příliš rychle jako odpověď. Berme ho jako střední stav v jednání a zeptejme se brzy znovu.
2. Revoluce v podnikání – Nebojte se zbohatnout na tom, co vás baví; Daniel Priestley
„Když žijete v podnikatelské revoluci, vypadá jako naprostá samozřejmost, že je váš život plný svobody“
Daniel Priestley začal s podnikáním ve 21 letech, do 25 dokázal vybudovat event marketingovou firmu s obratem v řádu mnoha milionů dolarů a v současné době pomáhá firmám v jejich růstu. Jak sám říká, žije si svůj sen podnikatelské revoluce. V čem podle něj tkví cesta do „podnikatelského ráje“? V dělání toho, na čem nám záleží a co nás baví, v čem jsme dobří a na čem se dá vydělat. To se lehce říká, že? Kniha však nabízí víc než obecné rady. Co nás zaujalo?
- Myslet v malém znamená myslet hamižně – pokud si říkáte, že byste chtěli vydělat méně než miliardu, myslíte jen na své vlastní potřeby a sny, nikoliv na svou rodinu a osud celého lidstva či planety.
- Stále věříme, že když si teď budeme odpírat, v budoucnu se nám to vrátí – ale to už budete příliš staří na to, abyste si plnili své sny. Jak říká autor: „Jen výjimečný člověk dosáhne velkých věcí tím, že váhá a v jednom kuse odkládá to, k čemu ho srdce táhne.“
- Lidský mozek má 3 části: plazí, opičí a budovatele říše. Plazí mozek je primitivní částí mozku, které jde jen o přežití; opičí mozek funguje na bázi emocí; mozek budovatele říše je ta část mozku, která by měla vést vaše podnikání.
- V podnikání ani v životě nemůžeme jet jen na půl plynu, musíme se do toho pořádně opřít.
3. Jděte po schodech: 7 kroků ke skutečnému úspěchu, Rory Vaden
„Když jste se naposledy rozhodovali, jestli pojedete eskalátorem, nebo vyjdete schody, co zvítězilo?“
Život v době snadných řešení není lehký. Zlenivěli jsme. Hledáme zkratky. Chceme být šťastní a úspěšní, ale lámeme si hlavu, jak bychom si to co nejvíce usnadnili. Drtivá většina Západu si osvojila tzv. eskalátorovou mentalitu – věří, že to, co chtějí, by mělo jít snadno, a že na život existuje hack (neboli zkratka k úspěchu). Skutečných zkratek je ale jako šafránu, většinou jsou to jen slepé uličky.
Musíme přiznat, že autor nás nahlodal už na začátku – kdo dneska nechce rychlé a snadné řešení, ať hodí kamenem. Následně však ukázal důvod – nedostatek sebekázně. A s tím už se dá pracovat. Jak na ni? Bestseller New York Times, který doporučuje i Brian Tracy, pomáhá odkrývat jednotlivé limity, například že se bojíme přijmout zodpovědnost, upřednostňujeme krátkodobou spokojenost před dlouhodobým naplněním, díváme se na problém zevnitř, a ne s perspektivou… Mnoho z nás se v knize jistě najde.
4. Vydělávejte na tom, co vás baví, a žijte podle svého; Marianne Cantwell
Kniha s podtitulem „Zbavte se pracovní klece“ zaujala naši pozornost. Přestože nejsme zastánci práce z pláže a stojíme si za tím, že obchodník by měl mít nějakou disciplínu i městský ruch, ve spoustě věcí se s autorkou shodneme. Cílem života by měla být svoboda a naplnění už v produktivním věku, nikoli v důchodu. Takže ačkoli je autorka digitální nomádka a veškeré podnikání si vozí v batohu, nadchlo nás, že její poselství je přenositelné i na obchodníka v českých podmínkách. Je to o tom, nastavit si lifestyle, který nás bude bavit a hnát dopředu.
Co nás dál zaujalo, byla kapitola o šedé armádě. Každý z nás máme ve svém okolí skupinku lidí stereotypního myšlení, kteří nepřipouštějí žádnou inovaci a razí zásadu, že nejrozumnější je nic neměnit a zůstat v bezpečí. Odrazují vás od smělých nápadů nebo vysokých cílů odfrknutím: „No tak to teda hodně štěstí.“ Berme je s rezervou a dál plujme proti proudu. Kniha také obsahuje praktická cvičení s prostorem pro psaní vlastních poznámek a sebekoučink. Skvělá třeba do metra nebo mezi meetingy.
5. Jak rychle zbohatnout – Osvědčené rady i špinavé triky podnikatele na odpočinku, Andrej Prešovský
„Pokud chceš zbohatnout, musíš si nejdříve položit otázku, kdy je člověk vlastně bohatý“
Kniha, která naprosto otevřeně a upřímně pojednává o možnostech, kterými se dá dostat k penězům. Nejedná se tedy o žádnou sluníčkářskou knihu, která nabízí tu „nejlepší cestu za bohatstvím“, nýbrž jej ukazuje z různých úhlů pohledu, včetně ne těch úplně morálních a legálních.
Na proces zbohatnutí nahlíží komplexně – jakými způsoby se dá zbohatnout, poznání sebe sama, jak nakládat s nabytými penězi (investice, druhy aktiv), jak podnikat (včetně tipů pro přijímání a řízení lidí). Kniha obsahuje i pár „couchovských okének“, která obsahují otázky k zamyšlení.
- Čtením knih nezbohatneš. Zbohatneš jen pomocí činů.
- Nemusíš vlastnit věci, stačí nad nimi mít kontrolu.
- Konzultuj své cíle jen s lidmi, které považuješ za úspěšnější, než jsi ty sám. Ostatní lidé se tě budou snažit ušetřit od chyb a zranění.