29. Prosinec 2014
Zná to snad každý. Blíží se konec roku a vám se mailová schránka zaplňuje jedním přáním za druhým. Nenávidíte to, ale zároveň mlčíte, protože je to přece slušné. Položili jste si ale někdy otázku, zda lze posláním PFka sledovat nějaké cíle? Dá se tím vydělat? Udrží to klienta?
Ačkoli může být rozeslání mnohdy kýčovitých přáníček k novému roku sebevíce obtěžující, věřte, že v jistých případech si tím budoucí zisk zajistit můžete. Je ale třeba pečlivě zvážit, komu přání adresujete a co je jeho obsahem.
1. Výběr vhodných adresátů je základ
Nikdy nevyrábějte jedno univerzální přání, které rozešlete na všechny dostupné adresy. Uvědomte si, že PFkem klienta nezískáte, ale můžete jej maximálně udržet. Doporučuje se proto posílat jej pouze významným klientům, s nimiž plánujete krátce po novém roce opět spolupracovat. Dále je vhodné poslal PFko i těm, kteří posílají PFko vám. Je to jakési poděkování z jimi zaslané přání. Z mezinárodních průzkumů pak vyplývá, že přání více ocení ženy středního a vyššího věku, které působí v managementu menších až středně velkých firem. Pokud je navíc klientka této věkové kategorie single, je zaslání PFka téměř povinnost. Tyto dámy si toho totiž váží nejvíce!
2. Nebojte se kreativity a decentního humoru
„Novoroční přání by nemělo působit nudně. Ideální je, aby si jej každý rád někde vystavil a měl k němu i osobnější vztah,“ nechala se v předvánočním čase slyšet podnikatelka Michaela Lejsková, šéfredaktorka profesního magazínu Best Of. A má pravdu! Splnit tuto vizi přitom není nemožné. Pokud chcete, aby klient měl k PFku osobnější vazbu, zakomponujte do vizuálu přání jeho logo nebo produkt. Pražská produkční společnost Orange například rozesílala letos vánoční přání s obrázkem stromečku, pod nímž na jednotlivých dárkách byla zakomponována loga významných partnerů. Důležité je, aby originalita přání nepřesáhla míru slušnosti a decentnosti, tzn. narážky na sex, opilost a další neřesti jsou zakázané.
3. Raději poštou než mailem (ještě to stihnete!)
Ačkoli žijeme v moderní době, není od věci čas od času využít služeb klasické pošty. Pokud splníte v přípravách PFka předchozí dva body a vyrobíte skutečně jen několik málo přání pro ty nejvýznamnější klienty, navíc se zakomponováním jejich loga (názvu, produktu apod.) do samotného vizuálu pohlednice, pak rozhodně posílejte fyzicky vyrobené přání. Dost možná toto přání totiž neskončí v koši, ať už elektronickém anebo v tom reálném v rohu kanceláře, ale třeba na nástěnce. A to vás bude klientovi v následujícím čase připomínat. Rozhodně pak nezapomene, že daný produkt či službu tehdy objednával právě u vás. A ozve se příště znovu, protože když nesejde z očí, nesejde ani z mysli.
Text: Ivanna Benešová