Trendy: Jak využívá své cestovatelské komunity k prodeji Travel Bible?

04. Duben 2018

Travel Bible okolo sebe velmi rychle vytvořila komunitu, která se skládá především z nejrůznějších cestovatelů a nomádů, jež aktivně rezonují se sexy tématem „slow travel“. Z našeho pohledu stojí za úspěchem Travel Bible extrémně zajímavý unikátní obsah, kteří jejich zakladatelé aktivně žijí. Navíc tito pánové jako jedni z mála dokážou komunitu také chytře a nenásilně monetizovat. A Matouš Vinš speciálně pro Business Animals poodkryl detaily plné AHA momentů, nejen pro lidi, kteří své komunity už budují nebo chtějí začít.

Travel Bible – úžasný název/půlka úspěchu – kdo ho vymyslel, jak to vzniklo?

Vymyslel ho kolega Petr dávno před tím, než jsme knížku začali psát. A teď jsme za něj hodně rádi, protože se s ním z hlediska brandu skvěle pracuje i v dalších věcech, které jsme pod hlavičkou Travel Bible začali dělat.

Pamatuji na váš start – vím, že jste se hodně rychle dostali mezi širší masu – v čem myslíš, že bylo, že jste trefili tu správnou niche?

Jedna z hlavních motivací, proč se do knížky pustit, byly neustále se opakující cestovatelské dotazy, které nám oběma chodily do mailu. Věděli jsme, že zájem o cestování je obrovský a stále roste, a zároveň na českém trhu nebylo nikde komplexně shrnuto vše, co cestovatel může potřebovat. Až takový úspěch jsme ale vůbec nečekali. Myslím, že hodně pomohlo, že minimálně v cestovatelské komunitě jsme už oba byli díky našim Naučmese kurzům známí. Už v průběhu psaní jsme do světa, formou blogu, pouštěli ukázky kapitol, které se dost šířily dál, a protože jsme oba markeťáci, věděli jsme, jak tomu pomoct. A pak už to bylo o šuškandě a médiích. Věřím, že jsme do Travel Bible fakt dostali to nejlepší, co jsme mohli, i lidi si o ní rádi mezi sebou řekli, to se v podstatě nedá obejít nějakou reklamou. Média zas sehrála roli  zaprvé díky tomu, že cestování (hlavně lowcostové či dlouhodobé) je pro ně rozhodně hodně „sexy” téma, a zadruhé proto, že se v mediálním světě dost pohybuju a vím, jak funguje. PR není žádná raketová věda, stačí správné kontakty, chuť do médií přispívat a pomáhat jak redaktorům, tak čtenářům, a využít efekt sněhové koule.

S tvým kolegou Petrem Novákem jste známí jako influenceři komunity. Jak moc vnímáš, že je důležité, že takto sami žijete? Resp. jak důležití jsou pro komunity influenceři?

Kdybychom tak sami nežili, lidi to dřív nebo později prokouknou. Koukni se na všechny vyhaslé hvězdy „motivačních speakerů” a „staňsepřesnocmilionářem” bullshitterů. I proto od začátku odmítám všechny rozhovory o travel hackingu a levném cestování – to je Petrova parketa, já si rád připlatím za letenku s lepší aerolinkou a s co nejméně přestupy. Jasně, pořád utrácím chytře, ale nejdu po ceně. Takže prostě nemůžu vyprávět vysokoškolákům o tom, jak cestovat lowcost, i když teoreticky to všechno vím.
Slovo influencer nemám moc rád, podle mě se tomu odjakživa říkalo vzor. Člověk, který žije to, o čem pak mluví a inspiruje, motivuje či podporuje ostatní. Krásným příkladem byli Masaryk i Havel. Kdyby o všem, co prosazovali, jen mluvili, moc lidí je následovat nebude. Jenže oni to žili, následovali své nejvnitřnější hodnoty, takže pak měli sílu něco reálně změnit.

Jak velká komunita kolem Travel Bible je?

Máme několik tisíc lidí s aktivním (placeným) členstvím, sledují nás ale minimálně vyšší desítky tisíc lidí měsíčně. Pokud počítám i e-booky, tak knížek se do dneška prodalo něco kolem 13 tisíc.

Logickým krokem při určité velikosti komunity je vlastní produkt. Jaké jsou ty vaše?

Dnes už jich je celkem dost a neustále přibývají. Tím prvním byla Travel Bible spolu s VIP členstvím. A členství dodnes tvoří jádro byznysu. Sdružuje cestovatele v rámci uzavřené a moderované diskuzní skupiny, ale hlavně jim nabízí spoustu tipů, triků a zkušeností navíc. Petr napsal ebook o hledání „niche” Najdi svůj online grál, já jsem natočil online kurz Digitálního nomádství a zrovna nám vychází nová knížka o práci na cestách Travel Jobs. Poslední dobou ale přibývají i fyzické produkty jako cestovatelské notesy či trička, kde můžeš symbolem ukázat, co potřebuješ. Přidali jsme i knížky dalších autorů, na některých se redakčně podílíme – příkladem je e-book Procestuj svět jako učitel angličtiny.

    Není triko jako triko, s tímto se dorozumíte kdekoliv na světě! Prostě „boží“ merch 🙂

 

Jaký kanál (cesta) vám funguje nejlépe vzhledem k výsledným konverzím?

Dlouhodobě hlavně kvalitní obsah, a to jak u nás na webu či v podcastu, tak v rámci spolupráce s médii či na přednáškách. Pokud se podívám do Google Analytics, jsou samozřejmě v last-click atribuci nejlepší brandové reklamy ve vyhledávání. Jenže řídit se podle posledního kliku je obrovsky zavádějící. Na podzim jsme dělali celkem hluboký průzkum a zjistili jsme, že nejvíc lidí se nakonec rozhoupalo jak koupit knížku, tak vycestovat (a to je pro nás ta nejdůležitější konverze) díky přednáškám, podcastu a festivalu. Já se navíc neustále ptám lidí, které potkávám jak tady v ČR, tak ve světě, a většinou mi to potvrdí.

Co je podle tebe hlavní přidanou hodnotou pro platící členy komunity?

To, co jsem už zmiňoval výše. Moderované fórum a spoustu tipů, triků a zkušeností, které jinde nenajdou. Pro některé jsou to ale i slevy na naše produkty, akce či produkty partnerů.

Který produkt je tvůj nejoblíbenější?

Určitě Slow Travel Festival. I když to vlastně není produkt. Chci se s lidmi potkávat naživo a na festivalu se sejde spousta úžasných cestovatelů, se kterými si mám co říct.

Kolik lidí v současné chvíli pracuje pro komunitu a kolik z vás to reálně živí?

V týmu je nás oficiálně 8, na fulltime ale (zatím) nepracuje nikdo. Uvidíme, kam se to posune dál, plánů je spousta.

Chtěli jsme přiložit fotku, která je Matoušova nejoblíbenější:
„Protože severní Thajsko je absolutně nádherný kus naší planety a jedno z míst, kde se cítím doma. Zároveň jsem tady konkrétně byl s hodně dobrými přáteli, což je pro mě obrovsky důležité + je to z tripu na motorce. Kombinace toho nejlepšího :-)“

Jak ty osobně vnímáš rozdíl mezi oborovým webem a komunitou?

Komunitu vždycky tvoří lidi. Bez nich to nejde. Oborový web může být plný skvělého obsahu, ale bez lidí, kteří se mezi sebou znají, sdílejí stejné hodnoty, zájmy, řeší stejné problémy, to vždycky bude jenom web. Skvělý příklad komunity je podle mě portál Na volné noze. Jádro komunity se každoročně potkává na „freelancerské slavnosti”, lidi chodí na think tanky, networkingy i školení. Bez toho všeho by to asi byl právě jen ten oborový (respektive víceoborový) web. Myslím, že komunita se, na rozdíl od oborového webu, nedá vytvořit uměle. Proto mě vždy fascinuje, když se nějaká anonymní korporace rozhodne kvůli marketingu „tvořit komunitu”. Komunita se nedá naplánovat, i ta naše vznikla naprosto spontánně.

Stal se vám po cestě nějaký fail?

Spousta 🙂 Dokonce jsme o tom natočili jeden díl podcastu. Většinou to ale nebylo nic, co by se nedalo vyřešit trochu lepší přípravou a plánováním.

Nejlepší businessová rada, kterou jsi se po cestě zatím naučil?

Dělej chyby. Pokud možno hodně chyb, hodně rychle a uč se z nich. Vlastně ani nevím, jestli jsem se to naučil na cestách, rozhodně to ale je jedna z věcí, která mi hodně pomáhá se posouvat dál. Jdu do čehokoliv nového s tím, že se to prostě může podělat, ale svět se nezboří. Tím, že se k tomu poslední dobou přidalo i vědomé minimalizování rizik a maximalizace možného zisku (i když často ne finančního, nemám to zapotřebí), z toho vlastně s odstupem času může vyjít jen pozitivní výsledek.

Máš nějaký businessový vzor, nebo nějakou inspiraci ke svému podnikání?

Pro mě to odjakživa byli hlavně podnikající kreativci a umělci. Ti, kteří ukazovali, že umělec nemusí nutně hladovět. Jedním z nich byl i Václav Havel, můžu sem ale zařadit i spoustu muzikantů či fotografů. Příkladem je třeba Brandon Stanton, autor Humans of New York. Ze světových podnikatelů pak Tim Ferriss, Richard Branson a Chase Jarvis, z českých Robert Vlach a Petr Ludwig.

Foto: archiv Travel Bible

© 2024 imper.cz