27. Listopad 2016
Když se řekne „plastická chirurgie“, co si vybavíte? Hollywood, svět showbusinessu, krásné ženy a muže, dokonalé postavy? Tohle všechno může být, ale ve společnosti Estheticon to především znamená pestrou práci, při které budete hodně cestovat, poznávat nové lidi, účastnit se kongresů a využívat svých jazykových znalostí. Na otázky mi odpovídal Petr Domin, který ve společnosti pracuje rok a půl, je to jeho první zaměstnání na plný úvazek a k plastické chirurgii se dostal náhodou. Předtím působil jako profesionální hokejista ve Francii a o volné pozici mu řekl kamarád, který viděl inzerát na Facebooku. Rozhovor se nesl ve velmi příjemné a uvolněné atmosféře, v sídle společnosti, kde celý tým vypadá jako banda lidí,co jedou na stejné vlně, drží při sobě a jejich práce je evidentně baví.
- Petr Domin, 33 let
- Společnost: Estheticon s.r.o.
- Pozice: Key Account Manager pro frankofonní oblasti, tedy Francii, Belgii a Švýcarsko
- Perfektně mluví francouzsky a na Francouzích se mu líbí, jací jsou patrioti. Nějaký zásadnější rozdíl mezi Čechy a Francouzi nevidí, snad jen to, že Francouzi jsou trochu konzervativnější.
- Společnost Estheticon s.r.o. vznikla v roce 2005 a v současné době má 14 jazykových verzí. Mezi jejich klienty patří lékaři z celého světa, kromě států EU, např. ze Zimbabwe, Kanady, Spojených států, Austrálie či Thajska. Momentálně rozšiřují trh do Belgie a plánují Tunisko. Čerstvě je otevřené Holandsko a Itálie je velmi na vzestupu.
- Právě pro rozjeté a úspěšné trhy Itálie a Německa hledají dva nové kandidáty na pozici Key Account Manager.
- Úspěšnost z předem domluvených schůzek je v průměru 40–60 %, záleží na dané zemi.
- Produktem je prodej inzertního prostoru na portálu estetické chirurgie, kde se lékaři potkávají se svými pacienty.
- Pracovat pod stresem mu nevadí, naopak. Obchodničina v plastické chirurgii ho tak chytila, že nijak odpočívat nepotřebuje, když se chce ale vybít, tak sportem, v dobré společností lidí, které má rád, a se skleničkou dobrého vína.
Petře, můžete říct, jak je na tom Česká republika s kvalitou služeb a výkonů v plastické chirurgii ve srovnání s ostatními vyspělými státy světa?
Musím říct, že Česká republika je na tom hodně dobře a na srovnatelné úrovni. Naprosto bez problémů se můžeme rovnat s vyspělými státy světa.
Mohl byste uvést, jaké jsou nejčastěji prováděné zákroky estetické plastické chirurgie u žen?
Podle poslední studie jsou na 1. místě oční víčka, 2. zvětšení prsou, 3. liposukce a 4. modelace prsou. Zákroky, které souvisejí s úpravou prsou, představují 32 % ženských operací.
Když už na nějaký nový trh jdeme, máme tam úspěch
Kdo je vaše konkurence?
Sebevědomě musím říct, že patříme mezi evropskou špičku. Účastníme se kongresů, kde navazujeme nové vztahy a kontakty. Hodně se nám daří, takže např. francouzskou konkurenci beru spíše jako případný zdroj kontaktů. V Evropě máme stabilní pozici, trh roste, klienti se na nás sami obracejí se zájmem o placenou reklamu na našich portálech. To je to, co prodáváme, co je náš hlavní business. Kromě tedy zviditelnění lékařů na portále patří mezi naše další služby, které poskytujeme, marketingové a PR poradenství, které jim pomohou ještě k lepší propagaci sebe sama. A máme s tím úspěch.
Oblek už na schůzky nosit nemusíte, stačí být slušně oblečený
Každá země má své specifické obchodní zvyklosti, jiné způsoby obchodování… Je nějaký trh, jehož růst vás překvapil?
Mezi stabilní trhy a velmi rychle rostoucí trhy patří Německo, Francie, Polsko, Česká republika a Itálie. Můj trh je Francie, ten také patří mezi ty velmi dobře prosperující. Francouzi jsou velcí patrioti, např. na schůzce nemusíte mít oblek, ale chce to přijít slušně oblečení, chce to kalhoty a košili. Mám klienty, kterým je potřeba dát najevo, že jsou vážení, známí, respektovaní. A pak jsou klienti, kteří jsou v pohodě, jako v každém obchodním jednání. Máme k dispozici detailní informace o jednotlivých zemích a lidi, kteří se na nich pohybují a velmi dobře trhy znají. S těmito informacemi pracuji i já a stejně tak budou k ruce i nových kolegům.
Čím si vysvětlujete, že vaší společnosti tak daří? Co je konkrétně váš recept na úspěch?
Na to byste se asi měla ptát našich dvou majitelů, kteří hodně investují do rozvoje firmy a vzdělání nás, obchodníků 🙂 Ale když se ptáte, jak to dělám já, tak první, co mě napadá, že „lidsky“. Každý klient je jiný a ke každému přistupuji individuálně. Už to dělám tak nějak automaticky, našel jsem si svůj systém, který mi funguje a to zásadní, o co se snažím, je vybudování vztahu a nastavení důvěry. Hodně mi pomáhají i moje odborné znalosti, které si pořád doplňuji, abych byl schopný s doktory udržet krok. Jak už jsem řekl, chceme poskytovat našim klientům – tedy lékařům – ten nejlepší a nejkomplexnější servis, který jim pomůže k rozšiřování povědomí o nich. In jsou teď– a dle mého názoru ještě dlouho budou – sociální sítě, videa, a tak se vzdělávám i v těchto oborech a pak to prodávám klientům. Vlastně se pořád něco učím 🙂
Musíte sledovat aktuální trendy, abyste v dnešním světě uspěli
Jaké novinky chystáte, co máte v plánu?
Pořád se něco děje. Teď jsme začali nabízet produkt – image video – je to tříminutové video pro lékaře, kteří si natočí svoji ordinaci. Pořád se něco mění, akceptujeme nové věci, musíme se vyvíjet. Sledujeme nejnovější trendy ve všech sférách. Být in, to je podle mě náš základ úspěchu.
Jaké jsou nejčastější námitky, argumenty, se kterými se u lékařů setkáváte? A jak je zdoláváte?
Těch je spousta typu nemám rád pacienty s … – tím myslí, že dělají jen určité druhy zákroků –, dále nevěřím vašemu portálu, neznám vás, nepotřebuji nové pacienty, já to neumím s internetem, nejsem IT zdatný atd. A jak je zdolávat? To je hodně individuální, každý si musí najít svůj vlastní způsob, který mu bude fungovat, na každého totiž platí něco jiného. Člověk musí v téhle pozici vyzrát, učit se a rychle reagovat. A to je na tom to zábavné. Každá schůzka je úplně jiná. Mezi našimi klienty máme i nerozhodné lékaře, kterým se dlouhodobě věnujeme, někdy to vyjde ihned, někdy to trvá měsíce, je to hodně o systematičnosti. Nejlépe se obchoduje na osobních schůzkách. Konference nám pomáhají se zviditelnit, získat reputaci mezi lékaři, jsme aktivní a jsme vidět. Na kongresu si s námi mohou přijít popovídat, natočit si video, vyřešit jejich otázky. Je to spíš o PR než o byznysu.
Hledáme člověka, který si řekne, že na to má
Aktuálně do Estheticonu hledáte dva nové kandidáty na pozici obchodního zástupce a to pro oblast Itálie a Německa. Jak by podle vás měl vypadat ideální kandidát?
Měl by to být člověk, který je ochotný cestovat, být tedy časově flexibilní, asertivní a odolný proti stresu, s určitými charakterovými vlastnostmi, chutí do práce. A nesmím zapomenout na to nejzásadnější – mít perfektní znalost jazyka.
Můžete popsat, jak bude vypadat den takového obchodníka?
Bude hodně pestré 🙂 Protože bude některé dny trávit v Čechách a některé dny v zahraničí na služebních cestách, popíši vám obě dvě varianty, jak by to tedy mohlo vypadat. Když je tedy v Čechách, chodíme do kanceláře, není to ale podmínkou, obrovská výhoda téhle práce je, že poskytujeme home office. Velkou výhodou práce u nás je, že pracovat může i z domova. Dvakrát měsíčně jsou povinné meetingy v kanceláři. Standardní den bude trávit komunikací s lékaři, servisem pro ně, vyřizování jejich požadavků, emaily, telefonováním, domlouváním nových schůzek, obnovováním smluv… A na služební cestě na schůzkách a pak administrativou s tím spojenou. Po schůzce zpracování podkladů, zasíláním resumé, zpracováním nabídek atd. Služební cesty jsou náročnější, ale o to víc zajímavé, řekl bych.
Beru práci jako hru a rád vyhrávám
Myslíte, že obchodování v tomto oboru má nějaká svá specifika? Myslím tím, jestli je nějaký rozdíl v tom, jak se chovat k této profesi – k lékařům?
Řekl bych, že v oboru plastické chirurgie jde víc než kde jinde o důvěru. Kromě toho, že člověk musí být dobrý psycholog a odhadnout, jak s kým mluvit, tak si musí s lékaři vytvořit vztah. K vybudování důvěry mi pomáhá i zázemí naší společnosti, to, že už nás moji klienti doporučují svým kolegům.A jak už jsem řekl, to, že se neustále vzdělávám v oboru a taky že neberu byznys tak vážně, beru ho i jako hru. Když to na jedné schůzce nevyjde, vyjde to na další, nebo to vyjde později a lékař se sám po čase ozve, to se ostatně stává dost často. Na tohle jsem asi vytrénovaný z hokeje, který jsem hrál, rád vyhrávám, ale umím i prohrávat. Ale prohrávám velmi nerad 🙂
Vyžadujete tedy po budoucích kandidátech nějaké odborné znalosti?
Já sám jsem příkladem toho, že to není potřeba, když jste nadšení do práce a máte chuť učit se nové věci. Jak už jsem zmínil, německý trh je hodně na vzestupu a tady počítáme, že nový kolega by se do tří měsíců měl stát samostatnou jednotkou a sám fungovat.
Myslíte, že se na danou pozici hodí víc muži nebo ženy? Dá se to vůbec tak říci?
Jsme otevřeni oběma 🙂 Ale když tak přemýšlím, víc mých kolegyň jsou ženy a velmi úspěšné. Přece jen většina lékařů v plastické chirurgii jsou muži, tak si to vysvětluji, že proto mají mé ženské kolegyně takové úspěchy, zároveň i mně se velmi daří. Takže se nedá odpovědět tak jednoznačně, hledáme takového kandidáta, který si myslí, že na to má.
Foto: Petr Klempa