29. Srpen 2016
Celý svůj profesní život se Martin obchodu vyhýbal. Do velké míry to bylo kvůli názorům okolí. Při nenápadné debatě se známým zmínil, že hledá práci, a hned dostal kontakt na člověka, který ho následně dostal do médií. Začal prodávat reklamu, což nebylo vůbec jednoduché. Nevzdal se a v situacích, kdy nevydělal na nájem, neváhal brigádně pokrývat střechy. V salesu rád dělá věci jinak a po svém. I díky tomu byl vyhlášen nejlepším obchodníkem v segmentu UPC Business. Samozřejmě za všechno může i jeho pozitivní přístup k životu.
- Martin Bečvář, 30 let
- Společnost: UPC Česká republika, s.r.o.
- Pozice: B2B Senior Account Manager
- Volný čas nejraději tráví s přítelkyní a kamarády. Jezdí spolu na výlety, hrají beach volejbal či jiné hry nebo jen tak sedí a kecají u piva. „U čeho se opravdu odreaguji a vše ze sebe vypustím, je paintball.“
- Rád si přečte i zajímavou knížku, ideálně nějakou, kde může nabrat další inspiraci do obchodu. Nejvíc ho však inspirují lidé, kteří jsou mu profesně nablízku.
- Uvědomuje si sílu sociálních sítí v obchodě, a proto si nedávno vytvořil profesní Facebook profil a také leadovou platformu, kde mu mohou klienti nechat kontakt. Přiznal se nám, že byl také hodně rád za příležitost ukázat se na BusinessAnimals.cz.
- V roce 2015 byl v segmentu UPC Business odměněn za nadprůměrné výsledky oceněním nejlepší obchodník. Přiznal, že bez podpory svých kolegů by úspěchu nedosáhl.
- V obchodu i životě se řídí pozitivním přístupem. Blbé dny často nemívá, když už je má, tak mu pomáhá určit si odměnu na večer. „Potřebuji se večer na něco těšit, dodá mi to sílu zvládnout celý den.“
- Do UPC Business týmu momentálně hledají B2B Senior Account Managera
[leads_ id=“90335″]
Navolávání studených kontaktů mě dodnes nebaví, osvědčilo se mi volat v pátek
S čím jsi v začátcích nejvíc bojoval?
Nejvíc jsem bojoval a dodnes bojuji s voláním na studené kontakty. Bohužel jsem v té době pracoval na živnost a byly měsíce, kdy jsem nepřinesl ani korunu, takže jsem jezdil pracovat jako pokrývač na střechy. Nájem a složenky se prostě platit musí.
Jak se motivuješ k této neoblíbené činnosti dnes?
Prostě si řeknu, že když musím, tak musím. Co se mi osvědčilo, a paradoxně jsem si myslel, že to bude naopak, je telefonování v pátek. Někdo by vám řekl, že je to nesmysl, ale já s tím mám opravdu dobré zkušenosti. Lidi se už vidí doma nebo na chatě, jsou uvolněnější, takže to tam i líp „padá“.
Čím si lidi v telefonu získáš, aby se chtěli sejít osobně?
Asi nejdůležitější, a to ti řekne každý, je odlišit se. Když se lidé představují, hned na tebe vybalí název firmy. Já většinou na začátek říkám jen jméno a čekám, jak druhá strana zareaguje. Když pozdrav opětují, až poté začínám vysvětlovat, proč a odkud volám. Druhá věc je, že na ně rovnou nevybalím skvělou nabídku, kterou momentálně nabízíme. Já se k nim pozvu na krátký pokec, kde si popovídáme o tom, co jim funguje a nefunguje, jaké jsou jejich priority a co momentálně řeší. Já nerad používám spojení „nezávazná schůzka“, protože v dnešní době i to zavání obchodem. Ale v praxi to tak opravdu je. Nejdu na schůzku s tím, že se musím vrátit s podepsanou smlouvou.
Na schůzky chodím s dobrým pocitem a neustále myslím na nové případy
S čím na schůzku jdeš? Dá se v B2B segmentu vůbec uzavřít deal na první schůzce?
Nedá. A pokud by se tak i stalo, nebylo by to úplně dobré. Pro mě to není dobrý začátek vztahu. A s čím chodím na schůzku? S dobrým pocitem. (smích) Jedu se seznámit, nestresuji se, jak to dopadne. Výměna poskytovatele služeb je pro firmu většinou rozsáhlá změna a rozhodnutí není pro vedení firmy jednoduché, ani příjemné. A i když to nedopadne, vždy se snažím to brát pozitivně. Potkal jsem nového člověka, který má na mě kontakt, a pokud se u nich něco změní, ví, že se na mě může obrátit.
Využíváš kromě navolávání i jiné formy kontaktování klientů?
Naučil jsem se posílat e-mailové nabídky naslepo. Někdo si řekne „otravný e-mailing“, ale je to něco, co mně osobně funguje nejvíc. Kouzlo je v tom posílat klientům specifickou nabídku. Celé portfolio nikoho nezajímá, takových nabídek jim chodí spousta. Já si vždy danou firmu ověřím, zjistím, co používají, a jestli jim naše produkty vůbec dávají smysl. Tyto nabídky posílám převážně mimo město, tam, kam tolik nejezdím. Tady v Praze si to radši obvolám a obejdu.
Do obchodu jsem vnesl pozitivní a inovativní pohled. Zafungovalo to
Martine, tys byl po relativně krátké době oceněn jako nejlepší obchodník v segmentu Business. Co zafungovalo?
Do jisté míry to bylo tím, že jsem ten obchod dělal jinak než ostatní a vnášel jsem do něj pozitivní přístup. Rozhodně se nepovažuji za nejlepšího obchodníka a nebylo by to fér ani vůči mým bývalým kolegům a kolegům z ostatních oddělení, kteří se mi věnovali a bez nichž bych rozhodně těchto úspěchů nedosáhl.
V čem jsi dělal obchod jinak?
Já nejsem rozený obchodník. Vystřídal jsem hodně prací a všude jsem se něco naučil. Snažil jsem se to jednoduše dělat podle svého. Když jsem se dozvěděl, že někde máme nově optickou síť, vytvořil jsem si letáčky a začal objíždět administrativní budovy. Tohle u nás absolutně nefungovalo. Nikoho nenapadalo to dělat takhle přímo. Vytvořil jsem si také různé šablony, na posílaní e-mailů a nabídek, což úžasně šetří čas.
Vím, co je těžká práce, o to víc si vážím povolání obchodníka
Martine, jak ses vůbec dostal k obchodu?
To je docela srandovní. Já se obchodu celý život vyhýbal. (smích) Možná to byly názory mého okolí, které mě odrazovalo. Budiž poučením pro mě i ostatní, nikdy se neptat na názor někoho, kdo o dané věci nic neví. Můžete tím ve finále ztratit hodně. Já jsem si prošel různými pozicemi a hodně dlouho jsem se hledal. Vím, co je těžká práce, a o to víc si tohoto povolání vážím.
Kdy nastal zlom?
Tehdy jsem pracoval v jedné šílené fabrice, hledal jsem si práci a chodil po různých pohovorech. Uvnitř jsem věděl, že mám na víc, jen jsem čekal na příležitost. Jednou jsem si v práci jen tak povídal s jedním chlapíkem z venku, zmínil jsem mu, že si hledám práci a on rovnou vytáhl vizitku svého známého. Neváhal jsem, šel jsem do toho a od té doby jen kvetu. (smích) Jednalo se o prodej reklamy v médiích a bylo to hodně náročné. Jsem však rád, že jsem to nevzdal.
Když jsi jako obchodník začínal v reklamě, čím tě pak zaujalo UPC?
Už na začátku, když jsem viděl nabídku práce v UPC Business, jsem hodně váhal. Dokonce jsem ten link nechal otevřený celý víkend a promýšlel jsem, zda se vydat touto cestou. Ale neodolal jsem a odpověděl. Když mi po době pohovorů oznámili, že práce je moje, byl jsem ohromně šťastný a vydrželo mi to dodnes. Měl jsem různé pochybnosti, třeba zda zvládnu segment. Dnes jsem za tu prvotní odvahu rád. Obchod s nejmodernějšími technologiemi je prostě super a člověk zde nabere spoustu zkušeností.
Jaký máš pohled na Business segment teď? Pořád se ho obáváš? 🙂
Právě naopak. Já jsem se přímému prodeji koncovým zákazníkům vždy vyhýbal. (smích) Pro mě je B2B ten nejlepší segment. Je to jiný svět, ať už z pohledu technologií, tak i z pohledu vyjednávání obchodních podmínek. Je třeba si říct, že domácí internet se prodává úplně jinak než ten firemní. Už jen technický dohled a oprava do několika hodin, což už se dnes stává samozřejmostí. Pracovat s lidmi je velmi těžká věc. Já se setkávám s lidmi, kteří vědí, co chtějí, mají určité požadavky. A já jsem rád, když jim můžu pomoct.
V B2B segmentu se cítíš jako ryba ve vodě? Pokud tě láká spojení businessu a technologií, pozice v UPC Business segmentu je přímo pro tebe. Momentálně hledají nové posily do týmu. Ozvi se jim ještě dnes.
[leads_ id=“90335″]
Foto: Vašek Pazdour