21. Květen 2017
Spousta lidí se domnívá, že sales je nudná a přitom náročná práce zaměřená pouze na business. Práce, kde musíte neustále telefonovat, mluvit se zákazníky, tlačit na čísla, dodržovat obchodní procesy a každý kvartál splnit stanovený objem. Pravdou ale je, že sales nejenže může, ale měl by být v rámci businessu více „kreativní.“ Zkrátka, zaslouží si více pozornosti i z té tvůrčí stránky, než kolik je mu ve skutečnosti věnováno. Protože pokud chcete být v salesu lídrem nebo obchodním ředitelem, je potřeba myslet kreativně, abyste nacházeli nové možnosti a cesty.
Níže je pár tipů pro inspiraci, jak by mohla být vaše obchodní praxe kreativnější:
Jděte proti proudu a….
1. Pošlete klientovi osobní dopis
Chcete se dostat na schůzku? Čeká jednoho z vašich oblíbených klientů retence? Pozvání na setkání napište rukou a pošlete přímo k rukám klienta. Náklad cca 20 Kč, návratnost několinásobná.
2. Vezměte klienta na skvělou snídani
Obědy a večeře jsou klasika. Ale taková snídaně třeba v 7 ráno přináší úplně novou energii. Oba jste fresh a uvolněnější. TIP: Takové malé ranní procecco dělá divy. Oba budete takové setkání milovat. Kdybyste přemýšleli, kde vám v tuto hodinu v Praze tuto krásu udělají, jistota je Cafe Imperial Zdeňka Pohlreicha.
3. Dejte si s klientem „businesswalk“
Víte, že za chůze mozek funguje lépe? Vysedávání v kavárnách už má člověk někdy dost, překvapte klienta místem, kde to máte rádi (a ideálně kde se dá parkovat) a dejte si 30–45 min okruh pěšky. Úspěch zaručen, brzo se tomuto tématu budeme věnovat v magazínu více a přineseme tipy na skvělé trasy.
4. Jezděte první třídou
Připlaťte si pár peněz a získejte flek v nedoceněné networkingové zóně. Známe pár TOP businessmanů, kteří se nebojí během 2 či 3hodinové jízdy prohodit nejen pár vět se spolucestujícími a ví, že lidi znají lidi.
5. Pořiďte si výrazný kousek oblečení či doplněk
Něco, co vás bude charakterizovat. Skleněný motýlek nebo poznámky do bloku speciálním „husím brkem“ – konkrétní tipy příště!
6. Jednejte napřímo s těmi, kdo činí závěrečná rozhodnutí
Všichni to známe, v cestě za obchodem vám mnohdy bude stát nejen byrokracie, ale také mnoho odmítnutí od lidí, kteří se vám v setkání s danou osobou budou snažit zabránit. Tak jak být v tomto případě kreativní? Jděte tam, kde můžete decision makery potkat osobně. I když asi neříkáme nic nového, překvapuje nás, jak málo obchodníků využívá této možnosti.
Položte si otázku: Kde se pohybuje můj zákazník ve volném/neformálním čase?
- Zájmové komunity. Meetupy.
- Vyhlášení cen. Akce roku daného oboru. Konference.
- Média, rozhovory. Publikuje váš klient? Píšou o něm média, byl v televizi? Oslovte ho s tím, že jste ho zahlédli, zaujmete ho vaším rozhledem.
- Koncerty, velké městské akce, degustace vína. Váš klient může být sponzorem akcí či jen chce být v centru dění, stejně jako vy.
Nebojte se využít neotřelé způsoby, jak zaujmout a ulpět v paměti zákazníka. Práce v salesu nemusí být nezáživná. Buďte výrazní, zajímaví, osobití. Buďte kreativní obchodní zvířata.
Máte další oveřené tipy? Sem s nimi!