09. Březen 2018
Není obchodník, ale drivu má tolik, že si ho snad generuje ve své továrně na automobily Tesla! Kromě firmy vyrábějící auta na elektrický pohon má majoritní podíl v projektu na výrobu kosmických raket Space X a solární energie SolarCity. Vlastnictví této trojice gigiantů dělá z podnikatele Elona Muska jednoho z nejbohatších mužů planety. Pro svou vizi (dostat člověka na Mars a odvrátit lidstvo od ekologické katastrofy) obětoval „normální“ života a nás zajímalo, co řeknete na jeho typický den, respektive týden.
Elon Musk začínal po studiích projektem Zip2 na bázi propojení Google Maps a komunitních služeb na principu Yelpu, následně se vrhl na PayPal a po jeho prodeji investoval zinkasované miliony do firem Tesla, Space X a SolarCity. Jejich prostřednictvím postupně naplňuje svou životní vizi, totiž dostat člověka na Mars. To jej v kuloárech učinili velmi kontroverzní osobou – jedni jej mají za osobitého génia, jiní za blázna.
Jak píše v jeho biografii novinář Ashlee Vance: „Musk má něco, co mnoho podnikatelů v Silicon Valley postrádá – smysluplný pohled na svět. Je to génius posedlý velkým cílem. Zatímco Mark Zuckenberg vám chce pomáhat sdílet s přáteli fotky vašich dětí, Musk chce… hm… zachránit lidstvo před sebezničením nebo vyhynutím.“ Ať už to vidíte jakkoli, přišlo nám zajímavé nahlédnout prostřednictvím knihy Elon Musk: Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti do jeho života:
Pondělí až pátek: Jak zvládnout šéfovat 3 firmám?
Typický týden začíná Musk ve svém domě v Bel Air. V pondělí pracuje celý den v komplexu na výrobu kosmických raket SpaceX, kde začíná i své úterní ráno, během dne však nasedne do soukromého tryskáče a zamíří do Silicon Valley. Další dva dny tráví v kancelářích a továrně Tesly. V severní Kalifornii nemá dům, a tak přespává v luxusním hotelu Rosewood nebo u některého ze svých přátel na gauči poté, co se odreagoval videohrou.
Ve čtvrtek je k vidění, jak míří zpět do Los Angeles a SpaceX a k dalším „závazkům.“ S bývalou manželkou Justine má totiž střídavě v péči 5 malých kluků (trojčata a dvojčata), které má na starost 4 dny v týdnu. Každý rok si vyhodnocuje množství času stráveného týdně v letadle, což mu pomáhá získat představu, zda se mu věci nevymykají z rukou. Na otázku, jak dokáže tak náročný časový rozvrh přežít, odpovídá: „Měl jsem těžké dětství v Jižní Africe, to mi teď asi pomáhá.“
Víkendy: Jak zvládnout 5 malých kluků?
Když jede na víkend s kluky tábořit, mívá ještě v pátek do osmé večerní meetingy a rozhovory. Následně přeletí s kluky a chůvou na noc do finální destinace a spolu s řidiči postaví už za tmy stany a tábořiště. Odpočinek trvá do neděle, kdy přiletí s kluky domů a sám pak pokračuje navečer do New Yorku, kde od pondělka začínají návštěvy ranních talk show. No a ještě ten den zpátky do Space X, je přece pondělí!
Relaxace: Jednou ročně na narozeniny
Na odpočinek si najde čas málokdy, když už k tomu ale dojde, je stejně dramatický jako všechno ostatní, co Musk dělá. Na své třicátiny si pronajal hrad v Anglii, kde s přáteli hrál schovku, jindy vyrazil s bratrem a bratrancem do Paříže, kde se o půlnoci rozhodli projet nočním městem na kole – jezdili až do 6 do rána a následně nasedli na Orient Express do Benátek na kostýmovou párty, které Muska baví. Jindy vystoupil proti zápasníkovi sumo: „Zaplavil mě adrenalin a podařilo se mi toho chlapa vytlačit za okraj vyznačeného zápasiště. Nechal mě první kolo vyhrát a pak mi dal nářez.“
Přítelkyně? Maximálně 10 hodin týdně
Jde tohle dlouhodobě zvládat a žít naplněný život? Na nedostatku času pro osobní život krachl i jeho vztah s další ženou Talulah Rileyovou. „Myslím, že čas, který věnuji dětem a podnikům, je v pořádku. Přál bych si však více času na osobní život. Potřebuji někde vydolovat tak 5-10 hodin času navíc na přítelkyni – kolik času vyžaduje žena za týden? Snad deset hodin? Je to určité minimum? Nevím.“
Jedno je jisté. Musk si vytyčil životní cíl, u nějž je velmi pravděpodobné, že jej do své smrti nestihne uskutečnit. Sebrali byste vnitřní sílu vstát zítra ráno a prožít další takový den, být v jeho kůži?
Foto: www.theguardian.com