06. Březen 2017
Andrea jednoznačně patří mezi novou generaci moderních obchodníků. Při studiu vysoké školy stíhá budovat business kariéru a pilovat cizí jazyky. Po roce a půl sledování trendů na webu BusinessAnimals.cz se registrovala do databáze obchodníků, což jí krátce na to přineslo pracovní příležitost snů. „Sales se mi jako cesta líbí, musím na sobě hodně makat a navíc se dá dělat všude na světě.“ Dnes je Andy nedílnou součástí týmu a jde si za svým snem poznávat nové kultury a vydělávat peníze odkudkoli na světě.
- Andrea Kuklová, 22 let
- Obchodnice BusinessAnimals.cz
- Andrea studuje vysokou školu a zároveň rozjíždí byznys kariéru.
- V Praze je čtvrtým rokem, věnuje se cizím jazykům, miluje tanec a hudbu. Dlouho hrála na flétnu, svůj muzikální talent zdědila po dědovi, který hrál v jazzovém orchestru. Chodila na klasický párový tanec a latinu. Momentálně si ujíždí na salse.
- Do databáze obchodníků BusinessAnimals.cz se registrovala na základě článku o IT startupu s přesahem do zahraničí. Krátce na to se jí ozval headhunter BusinessAnimals.cz a pozval ji na pohovor. Pohovor probíhal od prvního oťuknutí až po kolo zaměřené na sales skills. Ve třetím a posledním kole rozhodoval tým.
- BusinessAnimals.cz je největší komunita moderních obchodníků v Česku. Sales je pro ně víc než prací, je lifestylem, který jim dává možnost finanční nezávislosti.
- Chceš změnit lifestyle, být vidět a patřit do nové generace obchodníků? Přidej se k nám!
[leads_ id=“75108″]
Andy, kolik si holka jako ty v tak mladém věku vydělá? Co si za to pořizuješ, změnil se díky tomu lifestyle?
Začátek byl o hledání příležitostí a tvoření databáze. První měsíc to bylo deset tisíc, po čtyřech měsících je to čtyřicet. Dává mi to pocit nezávislosti, díky této příležitosti si můžu vydělat a po zkouškách jet třeba na druhý konec světa. Díky vytíženosti se mi lifestyle moc nezměnil, peníze šetřím na cestování.
„Studenti hledají jistotu a obávají se, že nebudou obchodování mezi zkouškami stíhat“
Jsi mezi vysokoškoláky spíš výjimka, která vidí v salesu podnikatelskou příležitost. Spousta tvých spolužáků usiluje o stáže a nad prací obchodníka ohrnují nos. Proč si myslíš, že to tak je?
Studenti hledají jistotu a obávají se, že nebudou obchodování mezi zkouškami stíhat. Skloubit zkouškové období s praxí je náročné, klienti na tebe nečekají, musíš makat a být odolný vůči stresu. Sales je dobré dělat dlouhodobě a budovat si kontakty, ale z mé zkušenosti stačí chtít, zvládnout se to dá.
„BusinessAnimals.cz jsem od začátku vnímala jako experta na obchodní prostředí“
„Pár schůzek čistě v angličtině jsem již absolvovala a to je kombinace, která mne přitáhla“
Co tě na pohovoru přesvědčilo, že je to dobrá příležitost, jak se při studiu vydat na podnikatelskou dráhu?
Na pohovoru mě nejvíc překvapil sales model. Mnoho čtenářů vnímá BusinessAnimals.cz především jako magazín. Ale funguje zde sales tým, který propojuje firmy s obchodní databází, která je součástí naší komunity. Obchodníci mají naopak možnost najít si job dle svých představ. Pořádáme meetupy se zajímavými spíkry a osobnostmi českého byznysu. Práce tady není jen o obchodu, je hodně variabilní. Nyní chystáme anglickou platformu, máme hodně našlápnuto do zahraničí. Pár schůzek čistě v angličtině jsem již absolvovala a to je kombinace, která mě přitáhla.
„Táhne mě to do zahraničí, líbilo by se mi Thajsko nebo Amerika“
Vaše CEO Jitka Zoderová momentálně řídí firmu z Bali, láká tě cizina? Co budeš dělat po škole?
Obchodovat odkudkoli na světě? To je můj sen. Z pohledu psychologie jsou schůzky přes Skype jiné než ty osobní a to mě láká, umět dobře pracovat s technologiemi, které to umožňují. BusinessAnimals.cz je srdcovka, ale nedívám se zatím moc do budoucnosti, žiju teď. Trošku řeším, jak skloubím práci se školou, až půjdu na magistra. Sales se mi jako cesta líbí, musím na sobě hodně makat a navíc se dá dělat všude na světě. Táhne mě to do zahraničí, líbilo by se mi Thajsko nebo Amerika.
„První týden jsem odcházela domů s tím, že už nechci s nikým mluvit“
Jaké to bylo, když jsi nastoupila? Byla nervozita?
Začalo to asi jako všechny začátky, náročně! Přijdete do salesu, nemáte nic navolaného ani nasmlouvaného, musíte si to odedřít sám. První týden byl maximálně o volání, odcházela jsem domů s tím, že už nechci s nikým mluvit. Musím ale ocenit pomoc kolegů, než jsem začala volat, mohla jsem si to s nimi nejdříve zkusit. Před prvním callem jsem si to zkusila asi 15×! Takže klobouk dolů nad jejich trpělivostí. Také mne brali na schůzky, mohla jsem se podívat na jejich styl obchodování a najít si v tom ten svůj. Byla to skvělá týmová spolupráce a zkušenost. I když jsem byla nervózní, tak mě to nabíjelo a těšilo.
„Skype schůzky začínají zabírat čím dál větší část mé obchodní praxe, aktuálně 40 %“
Řekni mi něco o tvém pracovním dni, kolik musíš zvládnout schůzek? Jakou formou se zákazníky komunikujete?
Schůzky se snažím plánovat na týden dopředu, chci jich zvládnout 8–10, takže cca 2 na den. Tenhle proces je v podstatě kontinuální, v rámci týdne si plánuji schůzky na týden další. Neplánuji ze dne na den a žádný den není stejný. Nezapomínáme mít oči otevřené v hledání dalších klientů a zároveň se věnujeme stávajícím partnerům. Převládají osobní schůzky, ale BusinessAnimals.cz žije technologiemi. 40 % schůzek jsou ty přes Skype, které začínají zabírat čím dál větší část, komunikujeme tak s firmami mimo Prahu nebo třeba na Slovensku.
Co byl tvůj úplně první deal?
První kontrakt jsem podepsala s firmou MePro Trading, která distribuuje inkontinenční pomůcky. Skvělá zkušenost hned ze startu. Na schůzce bylo celé vedení, obchodní ředitel, HR partner a CEO společnosti. Tam jsem ochutnala skutečný sales a zkusila si udělat první sebereflexi. Nejlepší zpětná vazba je nejen to, že podepíšete deal, ale že jsme začali přemýšlet o dlouhodobé spolupráci. Nyní jsme na trhu třetí rok a povědomí o nás se nabaluje jako sněhová koule, takže se nám firmy ozývají samy. Jde o až 40 kontaktů týdně, které si v týmu rozdělujeme.“
„Jsme taková smečka, core tým tvoří 8 lidí“
Jak vypadá tým, kolik vás je a jak mezi sebou spolupracujete?
Jsme taková smečka. V core týmu je 8 lidí a je složený z interních lidí. Patří sem vedení, sales tým, headhunter a redakce, kterou má pod palcem Pavla Lokajová. Realizační tým je navázán externě, tvoří ho redaktoři, kameramani a fotografové. Fungujeme mezi sebou především on-line. Víme o sobě hodně a trávíme spolu dost času i mimo práci, jsme kamarádi. Společné obědy, večírky, kluci spolu hrají fotbal a dohromady zajdeme třeba na minigolf.
[leads_ id=“75108″]
Foto: Čestmír Jíra