23. Říjen 2017
V posledních letech se na trhu stále častěji objevují alternativní investiční nástroje a lidé je čím dál častěji zařazují do svých portfolií. Některé z nich jsou jen chvilkovou záležitostí, v jiných se ukrývá velký potenciál a mnohé čekají, až se objeví jejich kouzlo.
- V dnešním rychle se měnícím světě se neobvyklé investiční příležitosti rodí jako houby po dešti.
- Jak se ale v té nepřehledné džungli různých investičních nástrojů vyznat?
- Které z nich jsou dobré, a které ne?
- A je možné na nich vůbec něco vydělat?
Co se týče investic obecně, paradoxně ti lidé, kteří v nich nejméně riskují, jsou vystaveni největšímu riziku
Ano, každá investice s sebou nese určitý risk a čím je investiční nástroj specifičtější, tím jsou i s ním spojená rizika různorodější. A tím se dostáváme k dalšímu zajímavému faktu, který tyto investiční nástroje přináší. Rozdělují totiž lidi na dva samostatné tábory.
- Na ty, co je odsuzují právě pro jejich specifická rizika a raději zvolí běžné investiční nástroje bez toho, aniž by si uvědomovali, že i tyto mohou být do jisté míry nebezpečné, a to kolikrát více než alternativní investice.
- Do druhé skupiny patří ti, kteří na alternativní investice nedají dopustit. Ale i zde je potřeba zmínit, že je důležité s rizikem pracovat, a ne se bezhlavě vrhnout na první krásně vypadající příležitost.
Pokud chcete tyto nástroje zařadit do svého portfolia, měli byste dodržet pár základních pravidel, aby vás pak nečekalo nemilé překvapení z případné ztráty kapitálu
- Když do něčeho investujete, měli byste o dané příležitosti něco vědět a znát dané prostředí.
- Pokud tomu nerozumíte, neinvestujte do toho či svěřte své prostředky někomu, kdo prostředí zná a má s danou investicí zkušenosti.
- Neinvestujte do alternativních investičních nástrojů (pokud se tomu plně nevěnujete) svůj veškerý investiční kapitál.
- I alternativní investice s sebou nesou riziko. Z tohoto důvodu diverzifikujte své prostředky do více příležitostí a podle rizika zvolte i objem vloženého kapitálu.
„Vždy musíte počítat s tím, že ne všechny vaše investice budou ziskové”
Mezi nejpopulárnější investiční nástroje dnešní doby patří určitě pronájem nemovitostí přes Airbnb a jiné další formy sdílené ekonomiky, např. sdílení vozidel, spolujízda atd.
V posledních několika měsících zažívají neuvěřitelný boom kryptoměny. Ty jsou v současné době takovou novodobou ,,paní Kolombovou”. Většina z vás o nich alespoň něco slyšela, ale nikdo je neviděl a jejich potenciál ještě zdaleka nebyl plně využit.
Pokud patříte mezi konzervativní investory, tak i pro vás přináší segment alternativních investic zajímavé možnosti
- Pominete-li investice do umění, hudebních nástrojů a starožitností, kde vám neznalost prostředí může přinést statisícové ztráty, můžete sáhnout po investicích například do lahví s destilátem. Jejich značnou výhodou je, že na sestavení kvalitního portfolia nepotřebujete statisíce, chybám se lze poměrně snadno vyvarovat a případně jsou v řádech pár stovek až tisíc. Jejich největší hrozbou je, že je jako investor neprodáte, ale vypijete.
- V neposlední řadě ještě musíte počítat s tím, že většina alternativních investičních nástrojů jsou na rozdíl od běžných investic spíše spekulace. Pro lepší představu si to vysvětlíme na zmiňovaných lahvích s destilátem. Kupujete je levněji s tím, že v budoucnu je za vyšší cenu prodáte. Nebo se zaměříte na limitované edice, různé kolekce a v neposlední řadě na sběratelsky zajímavé lahve, které ve většině případů obsahují lepší plnění (chutnější a kvalitnější obsah) než je v běžných lahvích stejné značky.
Na to, jaké alternativní investice zvolit do portfolia, jak takové portfolio sestavit a s jakými riziky musíte počítat při jejich využití, se zaměříme v dalším článku.
Radovan Syrotiuk, 24 let
- MarsInvest Ltd., Coo
- Web, FB.
- Nejlepší rada: „Když mi většina lidí v mém okolí řekla, že takto se to nedělá a měl bych dělat něco pořádného – a tak jsme si to udělali po svém :).“
- Co pro mě znamená obchod: Je to pro mě způsob získání prostředků pro to, abych se mohl věnovat aktivitám a projektům, které mě baví.
- Jaká je moje obchodní mise: Mým cílem v obchodě je vybudovat komunitu (klientskou skupinu), která se bude vzájemně podporovat a vytvářet další zajímavé možnosti růstu i v jiných oblastech než jen v investicích.