Na Hrad nevolíme jen prezidenta. Volíme pár, který půjde vzorem, ukázala debata prvních dam

10. Leden 2018

Ve více než 380 rozhovorech, které jsme s osobnostmi českého obchodu podnikli, se opakovala jedna klíčová myšlenka. Ano, obchod je o houževnatosti, cílech, produktu a firmě, pro kterou děláte. Ale pokud jdete po jádru věci, vždy je hlavně o schopnosti prodat sám sebe. Svou osobnost. Svou vizi. To jsme měli na paměti, když nás Asociace společenské odpovědnosti, kterou mediálně podporujeme, pozvala na historicky první českou debatu partnerek prezidentských kandidátů. Také tyto ženy musely v diskusi moderované šéfredaktorem Forbesu Petrem Šimůnkem prodat samy sebe. Jelikož jsme v BusinessAnimals.cz otevřeni všemu, co je nové, moderní a svěží, přišli jsme se na První dámy mezi námi podívat na vlastní oči.

Vyzkoušejte leady

Historicky první debata prvních dam v Česku a skoro i ve světě!

„Nikde jsem nenašel, že by se podobný formát konal jinde po světě,“ vzal nás Šimůnek zkraje na krátký demografický výlet. Podobnou debatu prvních dam, ač v méně formálním provedení, absolvovaly Spojené státy přes 8 lety. Daleko víc se zde však proslavily fiktivní debaty Melanie Trumpové a Billa Clintona. Moderátor známé talk show Jimmy Kimmel si totiž vystřelil z americké veřejnosti. V ulicích se ptal náhodných kolemjdoucích, jak hodnotí včerejší debatu prvních „dam.“ Většina dotazovaných se nechtěla nechat zahambit, že přenos nesledovala, a komentovala sebevědomí Clintona a nepřipravenost Melanie v debatě, která ale nikdy reálně neproběhla.

Akce v prostorách Pražské křižovatky nicméně reálně proběhla. Zúčastnilo se jí přes 400 hostů, mimo jiné významní představitelé byznysu, veřejné správy, zástupci médií i široké veřejnosti.

„První dáma je mostem mezi prezidentem a národem – naslouchá oběma a dokáže sblížit jejich směřování.“

Proč tedy debata prvních dam? „Je to role, která je v české společnosti podceňovaná. První dáma je mostem mezi prezidentem a národem – naslouchá oběma a dokáže sblížit jejich směřování. Ve veřejném prostoru může ze své role posvítit na spoustu důležitých témat,“ uvádí výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová. Zdá se, že jsme trochu pozapomněli, jaké to je mít první dámu, která tyto vlastnosti naplňuje. Přitom historicky, minimálně v počátcích prezidentského období TGM, můžeme mluvit o silném páru v čele státu. Od doby Charlotty Garrigue Masarykové se na pozici první dámy vystřídalo dalších 12 žen a každá se role ujala svým specifickým způsobem. Z novodobé historie se nabízí otázka, zda jsme po zahvízdání Dáši Veškrnové-Havlové (kdo další si pamatuje?) nepřijali za své úzus, že partnerka prezidenta nemá mít názor a raději, když se věnuje dobročinnosti v ústraní. Mádlová správně odhaduje náladu Čechů, když říká, že je čas toto vnímání změnit.

Lucie Mádlová s Petrem Šimůnkem.

Debata, kterou veskrze hodnotíme pozitivně, ovšem prokázala, že máme v Česku před sebou ještě dalekou cestu, než se naučíme vést veřejné diskuse adekvátně  jednadvacátému století. Ač bylo zajisté snahou moderátora představit kandidátky publiku zajímavou formou, nevyhnuli jsme se ani při této debatě návodným otázkám („Chtěly byste být jen doprovod, nebo máte i svou agendu?“), klišé („Muži by možná ocenili zápasy v bahně.“) a stereotypům („Žena v hokejové šatně, to je vždycky bordel.)“

Na druhou stranu i návodné otázky mohou přinést osvěžující odpovědi. Posvítili jsme si na téma rovnováhy mezi prací a rodinou, a to když kandidátky mezi sebou začaly řešit význam slova „být JEN oporou.“ Většina z nich je úspěšná, stojí v čele vlastních iniciativ, Bohumila Bračíková dokonce v čele firmy. A i když si v určité fázi života zvolily věnovat víc energie rodině, určitě by roli matky a partnerky neodbyly slovem „jen.“ Publikum zašumělo souhlasem.

Zleva: Lucie Talmanová, Eliška Hynková, Michaela Hořejší-Horáčková, Monika Hilšerová, Klára Fisherová, Eva Drahošová a Bohumila Bračíková (partnerka Vratislava Kulhánka).

Z témat, na které by ve funkci zaměřily svou pozornost, zaznívala pomoc potřebným tak často, až to znělo kostelem Sv. Anny jako ozvěna. „Chci se věnovat bezpečnosti dětí v kyber světě a zapojit mladé do věcí veřejných,“ osvěžila monotónnost Lucie Talmanová. Všechny se dále shodly, že fungujících nadací máme v Česku hodně, vlastní tedy zakládat neplánují. „Je ženskou přirozeností zaměřit se na víc věcí, rozkouskovat pozornost,“ zaznělo z úst Michaely Hořejší-Horáčkové. „Chcete říct, že jste se narodily rozkouskované?“ odlehčuje téma Šimůnek. „Ne, narodily jsme se celistvé. Ale umíme multitaskovat.“ Publikem to šumí podruhé.

Domluvte si konzultaci

Všechny končí debatu s tím, že ať získá roli první dámy kterákoli, chtějí především vrátit pozitivní energii na Hrad (partnerka současného prezidenta se z debaty omluvila). „Oceňuji možnost vidět je naživo a slyšet, jak která mluví – kdo papouškuje, co se naučil, a kdo má vlastní názor. Člověk si zasadí samotného kandidáta do kontextu,“ zněly reakce z publika. Obrázek si můžete udělat také, záznam z akce pořizovala DVTV. Zdá se, že hlasy mladé generace mají Hilšerová, Hořejší-Horáčková a Talmanová. První zmíněná má za nás palec nahoru za odvahu být ve svých 29 letech na pódiu sama sebou, navíc když na rozdíl od dalších zmíněných neprošla mediálním tréninkem.

„Za pět let zase. A ať to má větší koule,“ potvrdili někteří představitelé byznysu a obchodu

Ačkoli nebyla páteční akce ekvivalentem prezidentské debaty – a ani si to nekladla za cíl – přilákala spoustu žen, které zaujala prezidentská debata z inovativního úhlu pohledu. V publiku jsme potkali hned několik obchodnic a vedoucích osobností firem a startupů, které znáte z rozhovorů na BusinessAnimals.cz. „Příště by to mělo mít větší koule,“ potvrdili nám. Podtrženo sečteno, podobná debata se musí za dalších 5 let určitě opakovat. S tím, že bude méně zatížena stereotypy při moderování a užijeme si lepší prezentaci a „obchodní“ dovednosti prvních dam – a možná taky prvních pánů?

Foto: Asociace společenské odpovědnosti, autor: Petr Klapper

© 2024 imper.cz