Být v něčem první má i podstatnou nevýhodu. Nemůžete se poučit z chyb někoho jiného, říkají zakladatelé Pop&Joy, prvního obchodu s gourmet popcornem v Čechách

 |  Rozhovory  |  Sabrina Harisová  |  1 311x přečteno

My v Business Animals milujeme příběhy lidí, kteří nešli po vyšlapaných cestách, ale zkoušejí rozjet své podnikání s neobvyklým produktem, chtějí svou práci odvádět kvalitně a nejde jim primárně o rychlé zbohatnutí. Do této kategorie patří i firma Pop&Joy, jejichž produkty jste mohli ochutnat na jednom z našich minulých Meetupů. Jaké to je, podnikat v potravinářské výrobě, když za vámi nestojí velký investor, kolik úsilí stojí připravit kvalitní produkt, a jaká úskalí čekají na jeho cestě k zákazníkům, to jsou otázky, pro které jsem si právě do Pop&Joy zajela.

Pop&Joy popcorn

Petr a Martina z Pop&Joy, jsou na trhu druhým rokem a už na sebe strhli pozornost. Pokouší se totiž vyrábět co možná nejkvalitnější popcorn z přírodních surovin v široké nabídce vlastních příchutí a snaží se zároveň vylepšit multikiny a levnou, nekvalitní velkoprodukcí např. popcorn sáčků do mikrovlnky, pošramocené povědomí o této, jinak celkem nečekaně zdravé pochutině.

Ač byste si to netipli, popcorn se řadí mezi nejzdravější dobroty vůbec. Je to totiž celozrnný produkt, plný důležitých minerálů, vitamínů a obsahuje i železo a draslík. Americké studie už v roce 2009 prokázaly, že vypukaná kukuřice má více antioxidantů než ovoce. Polyfenoly, které tvoří jejich hlavní skupinu, pomáhají proti srdečním onemocněním, cukrovce nebo i rakovině. A pokud vám přímo neplave v rozpuštěném másle, pak samotný popcorn má jen málo kalorií.

S tímto vědomím jsem vstoupila do výrobny a s lehčím srdcem ochutnávala postupně všechny příchutě. A mezi chroupáním jsem se dala do vyptávání…

Jak vás vůbec napadlo jít zrovna do popcornu?

Milujeme cestování, k němuž patří i poznávání nových kultur a ochutnávání typického lokálního jídla i pití. Navíc opravdu dlouhou dobu pracujeme v gastronomii, a tak nás pochopitelně nové recepty, suroviny nebo způsob jejich přípravy ovlivňují.

Někdy však potkáte něco, co vás svou odlišností a kvalitou přímo šokuje a nemusí to vůbec být v nějaké drahé restauraci, ale třeba na farmářském trhu, kam omylem zajdete.

Přesně to se nám stalo v případě popcornu, který zavoněl u farmářského stánku s nápisem Kettle Corn na okraji Chicaga. Nikdy bychom nevěřili, že může být popcorn obalený tenkou vrstvou cukru a následně osolený, tak hrozně dobrý. Američané k tomu dělají navíc i voňavá show, při kterých se zrno míchá jakýmsi dřevěným pádlem ve velkém kotli, odtud název kettle.

To byla základní farmářská verze, a protože Chicago je již více než 100 let městem popcornu, nešlo minout místní popcornový chrám Garrett Popcorn, který povýšil tuhle křupavou pochoutku na Gourmet Popcorn. Další je vyhlášená kombinace karamelového a sýrového popcornu. To je výjimečná záležitost, na kterou se stojí fronty před obchodem. Američané dobrý popcorn zkrátka milují a my se zamilovali také.

Jak jste postupovali dál?

Základem je kvalitní zrno a samozřejmě přístroje, ve kterých se popcorn vyrábí. Ty jsme poptávali v Americe. Tam byl ale velký problém s komunikací. Zjistili jsme, že většinu těchto přístrojů ale stejně Američané vyrábějí na zakázku v Číně, a tak jsme oslovili ty samé dodavatele. Protože přístrojů je víc a nevěděli jsme, které přesně použít, objednali jsme od každého jeden (smích). Byl to tedy drahý test, ale zase jsme nemuseli investovat do výrobny, kterou máme pod restaurací. Nicméně na receptury jsme si museli přijít sami. S tím nám nikdo neporadil, je to každého výrobní tajemství.

Takže jste vše dělali pokus omyl?

Vlastně ano. Vybrali jsme si příchutě, které bychom chtěli prodávat a nezbylo nám nic jiného než zkoušet a testovat. Což neznamená jen to, že to chutná, ale i jak se to snese s povrchem popcornu. Karamelový popcorn se mi povedl asi až na 140-tý pokus. Velmi oblíbený je i čokoládový, a i tam se musel najít způsob, jak dokázat, aby byla všechna zrna obalená, krásně to na nich zůstalo a nespadávalo dolů. Aktuálně máme 14 příchutí z toho 4 jsou sezonní.

Jaká byla představa?

Nejdříve jsme chtěli stavět kiosky v obchodních centrech, ve kterých bychom před zákazníky popcorn vyráběli. V Americe to takto funguje. Plánovali jsme vytvořit Pop&Joy síť a později franšízu, ale z toho brzy sešlo, protože ceny nájmů jsou obrovské. Museli bychom kvůli tomu radikálně zdražit, a to jsme nechtěli. Tak jsme si nechali na míru vyrobit speciální food přívěs, ve kterém je i výrobna, tak se těšíme až s ním budeme objíždět akce a food festivaly a lidi ucítí tu úžasnou vůni.  Zatím jsme ale objížděli i bez trucku, a bylo to super. Jinak samozřejmě prodáváme přes e-shop.

Jak se vám daří přesvědčovat české zákazníky, nebo mají předsudky?

Tuzemský zákazník je na tom podobně, jako jsme byli my, popcorn má v podstatě rád, jen ten dobrý nezná, občas si dal sice předražený, ale v slušné kvalitě provedený, slaný popcorn v multikině, občas tam ale také dostal něco, co už se “kvalitou“ nápadně blížilo hrůze pytlíku popcornu do mikrovlnky ze supermarketu, no a na tom si postavil svůj názor na tento snack.

Je úžasné sledovat, jak zapřisáhlý odpůrce popcornu, kterého doslova ukecáme k ochutnávce při prodejní akci, zjihne při chroupání některé ze sladko-slaných příchutí.

Jaké je to být výrobce a obchodník zároveň?

Je to těžké, protože není tolik času. A je fakt, že nejde všemu se věnovat úplně naplno. Marketing je dnes složitá záležitost, tedy pro mě, člověka, který neholduje sociálním sítím, takže to všechno pojímáme za pochodu. Samozřejmě jsme na FacebookuInstagramu, ale zatím nemůžu posoudit, co víc funguje. Co se týká přeprodeje našeho popcornu na koncových místech, tak tam často narážíme na to, že podmínky prodeje dojednáme s majitelem, ale fyzicky ten prodej pak dělá nějaký brigádník, kterému je to v zásadě jedno, jestli je zboží vidět, zda není potřeba doplnit zásoby a tak.

V gastronomii se pohybuješ už víc než dvacet let. Můžeš srovnat, jak se změnila situace u nás za posledních 10 let?

Udělali jsme opravdu velký skok. Myslím, že klidně můžu jmenovat nejen Zdenka Pohlreicha ale i Romana Vaňka nebo celou síť Ambiente, kteří pro českou gastronomii udělali hodně. Rád sleduji, jak se i mladí inspirují tady i v zahraničí a otevírají si bistra a kavárny a vrací se k původním recepturám, kterým dodávají moderní šmrnc. Moc se mi to líbí, i když je samozřejmě ještě co zlepšovat.  Ale tohle, co jsem řekl, platí o velkých městech. Mrzí mě, že v malých českých městech a vesničkách najdu spíš pizzerii než tradiční českou hospůdku.

Jaké máte další plány?

Připravujeme novou verzi v tuzemsku velmi oblíbeného pokrmu, až se sami divíme, že už tady v této úpravě není, a pak samozřejmě chceme šlápnout do online marketingu, a ještě více rozjet prodej přes e-shop a připravit i další příchutě.

Z Pop&Joy jsem samozřejmě neodcházela s prázdnou (což mě neskonale potěšilo), a jak jsem si tak chroupala cestou, napadlo mě, že i vy byste si zasloužili nějaké to domácí chroupání.

……………………………………………

Tak jsme pro vás něco připravili:

Jestliže si koupíte 2 balení popcornu v jakýchkoliv příchutích, dostanete sáček pravého farmářské kettle cornu k objednávce ZDARMA. Do poznámky napište BUSINESS ANIMALS. Nabídku naleznete ZDE

……………………………………………

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno