Best of: Jak nejlépe přijmout zpětnou vazbu, aniž by utrpělo ego?

 |  Články  |  Jak na to  |  Oliver Sálus  |  3 007x přečteno

Nejsme dokonalí, děláme chyby. A za chyby v pracovním prostředí nás povětšinou nemine negativní zpětná vazba od nadřízeného. Jak se k ní postavit, jak ji přijmout a jak se z ní poučit?

Udělali jste drobný přešlap a neodvedli takovou práci, která od vás byla očekávána? I to se samozřejmě stává a jistě se stalo každému z nás. Všichni v takové situaci přirozeně hledáme alibi a odůvodnění pro své chyby, o kterých si myslíme, že by je náš šéf chtěl slyšet. A někteří opravdu chtějí. „Můžeš mi říct, proč jsi to takhle udělal, když jsme si řekli, že to takhle nemůže být?“

Na zpětnou vazbu ale podle Ladislava Slámy, vedoucího obchodní skupiny ve společnosti Patriot Marketing Group, existuje jediná odpověď. „Ta odpověď zní ‚ano, děkuji‘. Naším největším problémem je, že při přijímání zpětné vazby přemýšlíme, jak odpovíme, jak se obhájíme, ale to je špatně,“ říká. Během šéfova monologu tak namísto poslouchání vymýšlíme kreativní únikovou strategii a to je špatně.

button registrace obchodnika transparent

Přečtěte si také: Business INSIDER Patriot Marketing Group: „D2D nevnímáme jako těžký obchod. Přináší nám životní spokojenost“

Výčet nadávek versus konstruktivní kritika

Vůbec nejdůležitější funkcí zpětné vazby není dostat lidově řečeno „seřváno“ od šéfa, nýbrž poučit se z ní a danou chybu už nikdy neopakovat. Zamyslete se proto i vy právě nad tím, co zní z úst vašeho šéfa. Pokud se téhle konkrétní chybě vyhnete, bude to dobré. Rozhodně nechcete za týden slyšet: „Už zase ta samá chyba? Jak je to možné?“

Samozřejmě existují šéfové, kteří namísto poučení přinášejí pouze křik, nadávky a výhrůžky. V takovém případě je řada na vás. Zeptejte se, co konkrétně jste udělal špatně, třeba se vám pak dostane také konstruktivní kritiky. Otázky při přijímání zpětné vazby jsou důležité, zvláště tehdy, když vám kritika nadřízeného není zcela jasná. Proto se klidně několika dotazy ujistěte, co přesně bylo špatně, abyste se té chybě mohli příště vyhnout.

Požadujme ji!

Řada obchodníků se ze začátku zpětné vazby bojí, pokud má být nějakým způsobem negativní, v naší práci je ale velice potřebná a důležitá. Proto pokud se vám zpětné vazby nedostává, žádejte ji! Není nic neobvyklého přijít za šéfem a zeptat se: „Co říkáš na tohle? Bylo to v pořádku? Mám v tom takhle pokračovat?“

Zpětná vazba je zdrojem informací, které nás posunou dál nejen v očích vedení firmy, ale i v očích nás samotných. Pokud se na ni zaměříme, dokážeme svou práci vypilovat a zlepšit přesně tím směrem, jakým je to zapotřebí.

…nejen od šéfa, ale i od kolegů

V mnohem uvolněnější atmosféře se může pohybovat vaše debata s kolegou, tedy vaším přítelem. Poproste jej o zpětnou vazbu. Jeho kritiku možná snesete lépe psychicky a můžete se o vašem vystoupení či pracovním úkolu déle pobavit. Navíc cokoliv řeknete na svou obhajobu, můžete s kolegou probrat v mnohem přátelštější rovině než třeba se šéfem. Pokud se tedy necítíte na kritiku od nadřízeného, zvolte pro začátek vašeho dobrého přítele v kanceláři.

Text: Oliver Sálus

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno