Byznys nejsou jen tvrdá data, i když s těmi si poradíme, říkají české businesswomen. Kde chybí v podnikání ženský přístup?

 |  Články  |  Inspirace  |  Martina Richterová  |  1 471x přečteno

Podnikání už dávno není pouze výsada mužů, naopak ženy se v businessu objevují stále častěji a na vysokých pozicích. V čem jsou ženy jako podnikatelky jiné, jaké aspekty do salesu mohou vnést a čím se odlišují od mužů?

Je potřeba pochopit, že podnikání není zaměstnání, a že zde výsledky nepřichází ihned za vynaloženou energii, říká podnikatelka a vedoucí obchodního týmu Lucie Cieslarová

„Osobně bych doporučila ženám, které chtějí začít podnikat, udělat pár základních věcí,“ říká Lucie Cieslarová:

  • První věcí si uvědomit, v čem chci podnikat, jakou tento trh má budoucnost (například jestli ho nepřeválcuje robotizace a automatizace). Je zbytečné dávat do podnikání veškerou energii a za 3 roky zjistit, že můj trh a moje služba zaniká.
  • Je také dobré vědět, v čem je můj potenciál a má přidaná hodnota. Můžu klidně začít dělat službu, která zde už je, ale je potřeba jí dělat JINAK. Pokud chci dlouhodobě mít výsledky, pak dlouhodobě musím přinášet přidanou hodnotu společnosti. Byznys není o výdělku, je o tom, co přináším a jak to přináším a proč to přináším.
  • Podnikání není klasické zaměstnání a výsledky nepřichází ihned za vynaloženou energii. A my ženy většinou chceme všechno hned. „Pokud máte problém s tím, že výsledky nevidíte ihned, pak se nechejte raději zaměstnat, a přitom začněte podnikat pozvolna.
  • Je také důležité emociálně zpracovat dětství, protože byznys je jako zrcadlo. Je možné, že se budete muset konfrontovat se vším, co nemáte emocionálně zpracované. Od strachu z odmítnutí až po skutečnost, že lidé nedělají to, co po nich chcete.
  • Poslední věc, kterou doporučuji, je najít si mentora a vzdělávat se prakticky pořád. Nikdy neusnout na vavřínech. Mentor je člověk, který už prošel cestou, jakou chcete procházet vy, a je kompetentní vás nasměrovat tím správným směrem, když zrovna z cesty vybočujete.

Nicméně pokud tohle všechno zvládnete, tak jste na nejlepší cestě stát se svobodnou osobností, která zvládne mnohé. Hodně štěstí na této cestě,“ vysvětluje Lucie.

A jak to vidí ženy podnikatelky?

„Musíte zatnout zuby, makat a nelitovat víkendy nebo večery,“ říká Eva Vašková Čejková

Zakladatelka Ženy s.r.o., portálu pro ženy, které chtějí samy sebe navzájem inspirovat nejen v podnikání, nebyla vždycky sebevědomou podnikatelkou. Sebevědomí získala postupně, díky zkušenostem a taky díky tomu, že si uvědomila své skutečné životní hodnoty. V businessu je pro ni hodně důležitá empatie, ale taky tvrdá dřina. Říká, že je rozdíl mezi tím, co vám říká srdce a co vám říká ego. A hlavně – je si jistá, že ženy dokážou v mužském světě uspět a být ještě lepší.

„Dělali jsme průzkum mezi ženami na téma sebevědomí, protože mě zajímalo, jak si stojí české ženy v porovnání se slovenskými,“ vysvětluje Eva. Výsledkem bylo, že i ženy na vysokých pozicích mají na prvním místě rodinu, vše ostatní a pak teprve sebe samu.

Eva poukazuje na to, že my ženy máme v businesse mnoho výhod. Umíme být kolektivní, spolupracovat.

Za nejdůležitější považuji uvědomit si, proč vůbec chci začít podnikat, co od toho očekávám, říká Alex John

Alex John je autorkou knihy „Sama sobě šéfem“, jak sama říká, učí ženy podnikat. Sama má v tomto ohledu bohatou praxi, proč by tedy své zkušenosti nepředávala dalším ženám? „Myslím si, že je velmi důležité, aby si každá žena dobře rozmyslela, zda na to vůbec má. Nechci, aby to vyznělo tvrdě, ale podnikání je opravdu o něčem jiném než klasické zaměstnání.

„Jak muži, tak ženy mají své silné stránky, kterých v podnikání mohou úspěšně využít. Například naše ženská intuice je doslova k nezaplacení,“ říká Alex. ¨

Je důležité najít něco, co s Vámi rezonuje a chytne Vás to za srdce, říká Martina Heinrich

Podle podnikatelky Martiny Heinrich je důležité najít si činnost, která vás bude bavit. „Pokud máte ráda módu a oblečení, bingo! Jděte podnikat v tomto oboru. Myslím, že je důležité, aby se žena ve svém podnikání realizovala. Důležité je také skloubit s úspěšnou kariérou osobní hodnoty jako je rodina, zdraví, koníčky, přátele, zábava a osobní rozvoj. Jakmile něco z toho koláče životních hodnot vypadne, nepovede podnikání dlouhodobě ke spokojenému životu,“ říká Martina

„Najdete typicky mužské businessy, kde muži mají navrch, pak ale i typicky ženské obory, kde hrají prim ženy. Důležitá je péče o rodinu a domácnost. Pokud toto zůstane jen na ženě, je ve svém podnikání značně znevýhodněná a nemůžeme mu věnovat tolik času a energie, jako muž. V dnešní době se ale vztahy posouvají dopředu, muži si váží úspěchů svých žen a v podnikání je podporují,“ dodává Martina

Musíte chtít jít za svým snem a určit si své priority, dřít, nikdo jiný to za vás neudělá, říká Kristýna Stoklásková

Kristýna Stoklásková, která nyní řídí projekt Šéfův svět, k tomu říká: „Podnikání je dřina, je třeba si uvědomit, že to za vás nikdo jiný neudělá. Je potřeba být trpělivý. My ženy dokážeme hodně, jen je potřeba si vše dokonale plánovat a oproti mužům klást větší důraz na timenanagement,“ vysvětluje.

Ženy dnes mají stejné možnosti prosadit se jako muži, říká zakladatelka Dara bags

Dara Ermisová začala podnikat na mateřské. Velmi dobře ví, co je to skloubit práci a rodinu. Co by ona poradila ženám, které chtějí podnikat a stále váhají? „Skočte do podnikání po hlavě. Mějte realistické, leč velkorysé cíle. Buďte realistky a optimistky.“

Založit značku a vymyslet produkt je nekonečná práce, říká Barbora Vogeltanzová, která vyrábí jelení šperky

„Musíte si určit cíl, držet tempo a neusnout na vavřínech. Posouváte svůj produkt stále výš a výš a děláte pro to maximum. Není to jen o prodeji. I když je to krásná práce, je to tvrdá dřina a musíte do toho dát srdce,“ říká o svém podnikání Bára.

„Myslím, že nejdůležitější je najít si prostor na trhu a vědět o svých silných i slabých stránkách,“ říká Margit Slimáková

Do Česka se vrátila před šesti lety, aby zde rozjela vlastní business. „Prospěšná je také odvaha, kreativita a komunikační schopnosti. Je třeba odvážně a kreativně najít služby – produkty, které zaujmou, a umět prodat sebe sama,“ popisuje Margit. Také poukazuje na to, že zejména u malých podnikatelů se totiž často neprodává jen služba či produkt, ale i samotný podnikatel, jeho osobnost a tvář.

Důležitá je vize, ideálně pojící se s nějakým přínosem pro lidi, originální nápad a odhodlání, říká Anna Tejklová

„Určitě je potřeba mnoho odvahy, vytrvalosti, energie i ochoty riskovat. Nemyslím si, že by to měly ženy těžší v podnikání než muži, spíše naopak. Mam pocit, že být ženou je obrovská výhoda, ze které pramení mnoho radosti a protekce. Ať je každý spokojený ve svém těle a se svými možnostmi,“ uzavírá Anna.

Jsem zastáncem přirozeného podnikání, kdy si ženy budují svůj byznys krok za krokem a realizují se tím, říká koučka.

Lenka Papadakisová se podnikání a vzdělávání věnuje už řadu let. Mimo jiné působí jako konzultantka a koučka. Co by ona poradila ženám, které podnikají, nebo chtějí podnikat?

„V podnikání je důležité najít si činnost nebo oblast, která vás baví. Je skvělé, když děláte to, co vám dává smysl. A je jedno, zda vyrábíte produkt, brand, nebo poskytujete službu,“ říká Lenka.

Dále také poukazuje na to, že podnikání je prostředí a prostor, kde se my samy učíme a realizujeme, ale necháme si takovou tu lehkost. Podnikání je hodně o hledání rovnováhy. „Je důležité věnovat se tomu, co je potřeba, ale zároveň nelpět na maličkostech. Je to učení sebe sama,“ vysvětluje Lenka. „Důležité je mít při podnikání určitý nadhled,“ uzavírá.

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno