Škola obchodu: Jak a proč udržovat dlouhodobé vztahy se zákazníky

07. Prosinec 2017

Dlouhodobé vztahy jsou důležitou a také nejtěžší součástí života a stejně tak obchodu. Zejména v začátcích se na ně zapomíná, protože nováčci chtějí ulovit velkou rybu, splnit KPIčka a dostat se skrze zkušební dobu. Jak tedy na ně?

hledáme obchodníka

Vztahy jsou složité, poněvadž na jedné straně bychom je rádi měli jen s nejbližšími, přáteli či pracovním kolektivem, a to ne příliš často, na straně druhé je potřebujeme. Někdo je navazuje přirozeně, jiný ne. Avšak i ten nejvíce přátelský a přizpůsobivý člověk vám řekne, že ne každý vztah udržuje dobrovolně. Tomu se nedá vyhnout, vždy se najde určitý vztah, který udržujete, protože je nutný a vám prospěšný, zejména pak z pracovního hlediska. Když vám prospívá kariérně, finančně či jinak, tak to překousnete. Kromě toho, udržování vztahů energeticky vyčerpává, po pěti schůzkách za den, které sice byly báječné, budete rádi, že jste doma a máte klid.

Taková je realita, takže jak s ní bojovat?

Pro začátek to chce systémovost a hlavně pohodu. Ve stresu z toho, zda splníte obchodní plán, zda se vydaří schůzka či zda nejdete pozdě, nevznikají skvělé dlouhodobé vztahy. Pokud schůzky budete sekat jako Baťa cvičky, kde je vaším cílem dostat do klienta všechny výhody, tak s tím taky příliš nepochodíte. Cíl je, abyste si uvědomili, že dlouhodobý a prospěšný vztah nemusí být s lidmi, se kterými uzavřete obchod. Můžete si padnout do noty i s lidmi, kteří váš produkt nebo službu nepotřebují a nechtějí. Rozhodně nemají menší hodnotu, než ti, kteří s vámi byznys uzavřou. Specifikem dlouhodobých vztahů je, že své ovoce vám mohou přinést až za měsíce či rok. Dopředu nikdy nevíte, co vás čeká, proto je dobré budovat okolo sebe cesty, které mohou vyústit v příležitosti.

Budování vztahů a propojování je žádané

Umění budovat vztahy a spojovat lidi je též velmi žádané mezi personalisty a jsou osoby, které se zabývají pouze touto činností. Navazování vztahů vyžaduje umění mluvit i vyslechnout a příjemné vystupování. Dlouhodobý vztah navíc potřebuje čas a ochotu. Ochotu se připomenout nejen, když něco potřebujete. Také schopnost pamatovat (zapisovat) si významné dny či události, při kterých se můžete ozvat nebo popřát a propojovat své kontakty navzájem, když jim to přinese zisk. Neméně důležitou vlastností je nezapomínat a neposouvat termíny, při kterých se chcete nebo máte ozvat, pouze proto, že díky dobrým vztahům to vztah ustojí. Ustojí, ale platí zde známé rčení „sejde z očí, sejde z mysli“.

Proč vztahy udržovat?

Sekli byste nejradši v nové práci se všemi kontakty, které jste získali, a začali nanovo? Jestli ano, tak ve vás hlodá červík neúspěchu, kterého musíte zahnat, nebo nejste pyšní na práci, kterou jste odvedli. Tak jako tak, obojí je špatně. Vztahy se rozhodně vyplatí udržovat, poněvadž můžou vést k mnoha výhodám, které nejsou v současnosti relevantní, nicméně v budoucnu budou. Mohou vám otevřít nové pracovní možnosti, můžete díky nim objevit nové pracovní partnery a příležitosti, dokonce získat přátele. Také zákazníci, se kterými jste dříve nedokončili obchod, mohou nyní vaše služby chtít.

Osoby, na které uděláte dojem, si vás budou pamatovat a je rozhodně dobré mít je v diáři už jen proto, že jsme malá země a úspěch se nerodí na stromech. Je dobré pěstovat známosti, které vám poskytnou příležitosti nebo otevřou dveře tam, kam potřebujete. Věděli jste, že v ČR se přes 60 % pracovních míst obsadí ze známosti? Nejde přitom o službičky, ale o přímé nabídky lidem, o kterých víte, že jsou dobří, protože většina firem dává přednost tipu na prověřeného kandidáta, než aby podstupovala náročné pohovory. Pamatujte na to, až se vám nebude chtít věnovat pár minut k ozvání se lidem, které na vaší cestě obchodem potkáte.

hledáme obchodníka

© 2024 imper.cz