Dnes už k zákazníkovi nevede jen jedna cesta, chce to otevřít mysl a přijmout nové možnosti, říká Veronika Šamonilová Lauterbachová z Feel&Grow

 |  Články  |  Rozhovory  |  Sabrina Harisová  |  2 270x přečteno

 

Veronika byla donedávna součástí naší businessí rodiny. S jejími živými vysíláními jste se od listopadu setkávali na naší facebookové stráncem, kde vám odkrývala zajímavá témata z oblasti obchodu a komunikace. Jako trenérka obchodních a prezentačních dovedností má spousty zkušeností, které nejen na kurzech předává svým posluchačům. Má obchod v krvi, protože se v něm pohybuje odmalička. A co je na ní sympatické, kromě té úžasné energie a super nálady, kterou okolo sebe šíří? Ráda poradí a má super tipy pro každého podnikatele a obchodníka.

mentor a kouč

S Veronikou jsme se setkaly na Smíchově v kavárně a už od začátku jsem měla pocit, že bych nejraději vypnula diktafon a jen si tak povídala o životě, businessu, názorech, work life balance …apod. O všem totiž Veronika hodně ví a skvěle se poslouchá, ale to už ostatně víte z živých vysílání. A jak se v nich vlastně objevila?

Stala jsi se součástí živých vysílání na Facebooku BA. Jak na tebe kluci přišli?

Oslovila mě Jitka Zoderová a přišla na mě určitě hlavně z toho důvodu, že jsem na sociálních sítích hodně aktivní. Jak na LinkedInu, tak na Facebooku, a snažím se neustále vzdělávat. Ono to vlastně ani jinak nejde, pokud chcete být aktuální v tom, co děláte. Jitku napadlo, že by bylo fajn do Sales rán zařadit nějaký ženský element. A musím říct, že to byla fajn zkušenost a moc mě to bavilo.

Abys mohla o byznysu vyprávět a školit ho, musíš mít zkušenosti. Jak dlouho se v něm pohybuješ?

Od malička. Po revoluci v roce 90, začala moje máma okamžitě podnikat. Měla asi 4 firmy, já jsem jí různě pomáhala, a navíc oba moji rodiče jsou ekonomové, takže jsme to měli v rodině. Myslím, že od takových čtrnácti jsem se v rámci brigád točila okolo mámina obchodu. Hned po vysoké škole jsem nastoupila do farmaceutické společnosti, kde jsem pracovala jako reprezentant. Moje hlavní náplň byla dělat obchodní schůzky, a v tom jsem byla 15 let velmi intenzivně. Tři velké firmy, pořád sales, sales, sales, což mi dalo obrovské zkušenosti, které teď v posledních letech zúročuji na pozici interního trenéra obchodních a prezentačních dovedností.

Vypadá to, že jsi byla v salesu úspěšná. Proč jsi začala školit?

Díky tomu, že jsem měla skvělé výsledky a bavilo mě předávat své zkušenosti dál, pomáhala jsem novým kolegům v rámci jejich nástupu a onboardingu se zaškolením právě v terénu. Z tohoto důvodu jsem dostala možnost zúčastnit se interního assesment centra na pozici Sales trenéra, který jsem vyhrála. To byl v mém profesním životě velký posun, začala jsem se hodně vzdělávat, absolvovala koučovací výcvik, zúčastnila se řady tréninků a skrz školení a rozvoj lidí ve firmě jsem se o sobě a o druhých hodně naučila.

Navíc jsem měla možnost intenzivně spolupracovat se všemi odděleními ve firmě, takže mám poměrně dobrou představu o tom, jak to ve firmách funguje a co jednotlivá oddělení řeší. To, co mi ale nejvíce dalo pro moji práci trenéra, bylo koučování přímo u zákazníků, v našem koučovacím slovníku tomu říkáme stínové koučování. To mi dalo rychlou zpětnou vazbu na to, co v rámci salesových dovedností opravdu funguje. Navíc jsem získala i cenný feedback na jednotlivá školení a pochopila, že vzdělávání obchodních týmů se neobejde bez dlouhodobějšího konceptu, a že školení bez přímé vazby na terén nemá velkou hodnotu pro obchodníky, protože pak s obsahem nepracují z mnoha důvodů. Ale to by bylo na jeden delší článek (smích).

Jenže pak se ve mně něco zlomilo, zažila jsem takový vnitřní aha moment, kdy jsem si uvědomila, že žijeme jen jednou a měli bychom si plnit svá přání a sny, a tak jsem se na cestě z jednoho kongresu rozhodla dát výpověď. Chtěla jsem se zaměřit více na trenérství a koučování a dělat to více po svém. Navíc administrativa byla obrovská zátěž, které mě ve firmě velice limitovala a brala čas, který jsem mohla trávit efektivněji. Práce byla také velice vyčerpávající a já se blížila pomalu do stavu vyhoření. Nejdřív jsem měla šok, že jsem se odvážila udělat tenhle krok, pak přišla euforka, která vyústila v založení firmy na vzdělávání Feel&Grow, kterou mám se dvěma kolegy.

Díky většímu sebepoznání (hodně mi k tomu pomohlo koučování, hlubší znalost osobnostní typologie MBTI a Strengthsfinder) jsem pochopila, že se chci více zabývat tím, co mě baví a myslím, že mi dobře jde, což je u mě rozvoj lidí a jejich vzdělávání ve firmách. Právě proto jsem založila Feel&Grow, kde se zabýváme koučováním a vzděláváním ve firmách a individuálními vzdělávacími projekty pro veřejnost. Pravidelně se představujeme na našich workshopech, které jsou zaměřené na pracovní restart nebo rozvoj lektorských dovedností pro školitele.

tym feel and grow

Jak vypadal váš začátek s podnikáním? Udělala sis pár dní volno?

Na to ani nebyl čas. Motivovala mě vidina toho, že budu konečně dělat věci po svém. Mám velkou výhodu, že dělám sales a učím ho, protože si dokážu dávat ty správné otázky, které k tomu, když zakládáš firmu, potřebuješ. To znamená, jak to lidem odkomunikovat, co chci dělat, jakou mám vizi, s kým do toho chci jít, jaké jsou moje silné stránky v rámci podnikání..apod. Také jsem se hodně rychle vrhla na marketing. Během dvou měsíců jsme si udělali web, sociální sítě. Je to obrovské množství práce, ale mě vymýšlení projektů hrozně moc baví a najednou už tam nemáš to hodnocení, už je tam jen radost z procesu.

Ale o to je větší zodpovědnost, když tam hodnocení nemáš. Ty si myslíš, že je to dobře, ale říkáš si: „Je to opravdu dobře?“

Spoléhám se na zkušenosti, samozřejmě. A pak, my jsme ve firmě tři. Přemýšlela jsem nad vším strategicky, protože moje silná stránka je strategie. Krásně se doplňujeme s kolegyní, která zase výborně pracuje s emocemi lidí. A ještě k sobě máme mužský prvek – kolegu, který je velmi racionální, všechno pětkrát prohlédne a má super názory. Dáváme si zpětnou vazbu (bereme si ji i od klientů) a každý k idee něco přidáme.

Pojďme k trénování dovedností a koučování – S jakým „hendikepem“ přichází obchodníci do tvých rukou?

Řekla bych, že sebevědomí. Velmi překvapivě, i lidé z managementu, lidé, kteří jsou velmi dlouho v obchodě bojují s nedostatkem sebevědomí. Až mě překvapuje, jak často se s tím u svých klientů setkávám, samozřejmě to není nikdy cílem našeho rozvoje, jenže to pak vždycky někde vykoukne. Velmi často totiž v životě používáme různé masky, které si nasazujeme, aby nás ostatní lidé přijali nebo prostě i proto, protože si myslíme, že tohle se od nás očekává.
Se sebevědomím je spojený strach – strach ukázat lidem to, jaká opravdu jsem, protože se může stát, že mě nepřijmou. I strach být autentický a sám sebou. Raději si nasazujeme masky, a myslíme si, že tím splníme jejich očekávání.

Co bys řekla, že je nejdůležitější ve vztahu školitel – obchodník? Na nastavení té důvěry…

Řekla bych, že tam fungují dost podobná pravidla jako u obchodník – klient, protože nejdůležitější je pro mě naprosto upřímný, nehraný zájem o druhého. Což byla mimochodem věc, kterou jsem občas postrádala u všech koučů a trenérů. To, že tam jdeš s čistým štítem, že tě ten člověk zajímá a ty ho přijímáš takového, jaký je.

Jak dlouho trvá tvůj trénink?

Záleží, jestli pracuji jako trenér nebo kouč. Běžně totiž koučuji v terénu, to je zase trochu jiný. Jdeme na meeting společně, a to je pro mě celkově intenzivní práce, protože okamžitě po ní vyhodnocujeme, co bylo dobře, co ne a na čem zapracovat. Má to ale super výsledky, protože se pracuje s čerstvými vjemy. Nebo pak jsem s klientem celý den, odkoučuji ho před schůzkou, počkám někde na kávě, on je zatím na meetingu sám a pak řešíme, jaký byl průběh, když se vrátí. Oba přístupy mají něco do sebe, přinášejí trochu jiný výstup, ale jsou hodně užitečné pro cílený rozvoj.

Jak poznám dobrého kouče?

Já musím říct jednu věc. Byla bych hrozně ráda, kdyby se už vědělo víc o tom, jaké jsou rozdílné role mezi koučem, trenérem, konzultantem, terapeutem a mentorem.

✹ Správný kouč, tak jak je podle svých kompetencí nastavený, by ti nikdy neměl s ničím radit. Kouč není ten, který radí. Je to člověk, který ti pomáhá s nastavením tvého cíle, motivuje tě k jeho dosažení a odkrývá tvůj vnitřní potenciál. To vše koučovacími technikami a správně položenými otázkami. Když ve firmách nebo klientům vysvětluji princip koučování, ukazuji jim tento obrázek.

Koučovací obrázek

Často se totiž na svůj cíl nebo řešení situace/problém (zadání,cokoliv co si dosadíte) díváte jen z jednoho úhlu pohledu. Je to přirozené, děláme to tak všichni. Ono je ale velmi důležité se na to, co řeší, podívat z různých stran, odejít kousek stranou, vytáhnout se do nadhledu a poté zjistíte, že najednou celou situaci vidíte úplně jinak. Už chápete všechny ty souvislosti a dokážete si pak navrhnout řešení se kterým jste spokojeni, a které vám pomůže situaci rychle a efektivně zvládnout. Dá se to využít na všechno, na vztahy, kariéru, komunikaci….

✹ Mentor je většinou zkušený kolega. Může to i být šéf, který dělal vaši práci. Mentor je ideální pro lidi, kteří začínají. Je to ten, který říká: „Hele, mně se osvědčilo tohle.“ Je to předávání zkušeností.

✹ Konzultant je člověk, který ani nemusí pracovat v oboru, ale ví o něm do hloubky hodně informací a může strategicky projít s firmou různé oblasti.

Trenér je člověk, který trénuje dovednosti. Ať formou školení, workshopu nebo různých tréninkových programů.

✹ Terapeut je člověk, ke kterému jdeš, když máš v sobě něco nevyřešeného. Trápení. Dost často mi na koučování chodí lidé s touto zakázkou. Ale já je posílám k terapeutovi. Kouč by měl pracovat jen s naprosto zdravým člověkem, který má všechna traumata vyřešena, nebo už s někým pracuje, na jejich zvládnutí a je schopný racionální úvahy.

A definice dobrého kouče? Všichni opravdu dobří koučové by měli dávat půlhodinové sezení zdarma. Vždy je to o chemii, proto bych doporučovala vyzkoušet. Zájemce by se se svým koučem měl cítit příjemně, a hlavně by měl vidět jeho zájem. Pokud ale cítí, že to není ten pravý, pak jít o kus dál a vyzkoušet někoho jiného.

Stalo se ti během koučování něco opravdu zajímavého?

Koučovala jsem jednu ženu, které ve 43 letech došlo, že její největší talent je komunikace, a přitom celý život pracovala v kanceláři. A ona mi řekla: „No vždyť to je ono, já bych si tak strašně chtěla s lidma povídat, ale celou dobu musím jen sedět u počítače.“ Komunikace byl její nejsilnější talent a nikdy není pozdě dělat věci, které nás baví a naplňují. Nakonec změnila práci a šla dělat obchodníka, opravdu klasického face to face, B2B obchodníka, je úplně šťastná a nadšená. To jsou krásný příběhy, které zase naplňují mě.

Na co by se měl obchodník roku 2019, podle tebe, nejvíce soustředit?

Současný trend, který já vidím, je digitalizace. S tím je spojené to, aby obchodníci i na seniorních pozicích změnili své myšlení a pustili k sobě digitalizaci jako funkční prodejní nástroj. Lidé ve firmách proti tomu zatím dost bojují. Často se stává, že marketing nedokáže dostatečně přesvědčit obchodníky a obchodníci v terénu práci marketingu shazují, což je naprosto neprofesionální. Dnes už k zákazníkovi nevede jen jedna cesta, chce to otevřít mysl a přijmout nové možnosti.

Bojuješ s prokrastinací?

No spíš ne, protože jak začnu pracovat, tak jedu. Ale občas je potřeba se zastavit, i když je člověk ve flow. Nedávno jsem objevila www.horpomalu.cz a musím říct, že jsem zamilovala. Dělám podle jejich rad meditace a dechová cvičení, a tak si tu svou divokou jízdu prokládám. Navíc jsem začala tuhle zimu s otužováním, a to mi dává opravdu velkou energii. Doporučuju, je to zadarmo!

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno