Jak napsat úspěšný inzerát, který přiláká ty nejlepší obchodníky?

 |  Články  |  Jak na to  |  Pavlína Skřivánková  |  5 086x přečteno

Získat dnes do svého týmu dobrého obchodníka je mnohdy skutečný oříšek. Pracovní portály jsou plné inzerátů na obchodní pozice – a valná většina z nich je v podstatě stejná, plná klišé a obecných nicneříkajících frází. To je však v současné době velmi málo. Jak se vyčlenit z šedi uniformních anoncí a přilákat na volnou sales židli člověka nejen s obchodním talentem, ale také člověka, který bez problému zapadne do stávajícího kolektivu a bude souznít s vizí firmy.

person-woman-desk-laptop

Jak je všeobecně známo, v dnešní době je po dobrých obchodnících velká poptávka a obsadit tyto pozice nebývá vůbec lehké. Inzerátů shánějících zkušeného obchodníka je obrovské množství a přitom právě u nich postrádáme výraznější snahu o originalitu a odlišení se.  Jak tedy na to?

„V první řadě si musíme říct, že jediná správná cesta neexistuje,“ uvádí nás do problematiky Petr Hovorka ze společnosti BrandBakers, který se s námi podělil o svoje zkušenosti, know-how a příklady z praxe. „Nelze vytvořit jedinou šablonu, podle níž by si psaly svoje inzeráty všechny firmy. To by nefungovalo,“ říká Petr. Jsou totiž různé druhy firem, které se liší nejen svým zaměřením, ale i firemní kulturou, atmosférou či vztahy v týmu. A i tyto informace by se k uchazeči měly prostřednictvím inzerátu dostat. Je tedy důležité se zaměřit nejen na to, co všechno do inzerátu psát, ale i jakou zvolit formu, styl či jazyk. A hlavně – inzerát musí budit především emoce!

Najděte si práci v obchodu

1. Přimějte kandidáty si inzerát přečíst – oslovením, příběhem, posláním

Ve většině inzerátů můžeme hned na začátku číst suchopárný popis firmy, čím se zabývá a jak dlouho je na trhu. Hovorka ale nabádá: „Nejdůležitější jsou emoce. A ty vám přinese například příběh o založení firmy, historka, kde bude produkt firmy hrát hlavní roli, atd.“ Úvodním odstavcem v tomto stylu uchazeče zaujmete, předáte mu v souvislosti s vaší firmou pozitivní emoce a zároveň se také představíte. „Rozhodně není od věci podělit se o poslání či vizi společnosti,“ dodává Petr.

Jak může takový úvodní odstavec znít?

  • Například „Společně s nadšenými inovátory, bojovníky za lepší pití, lidmi, kteří se neustále učí, usilujeme o to, co je v životě opravdu důležité: milovat, žít zdravě a stále hledat nové cesty. My jsme Kofola a právě hledáme super obchodníka. Přidáš se?“
  • Nebo úvodní odstavce z inzerátu slovenského Telekomu: „Jsi geek, máš rád nové technologie, inovativní služby, rychlost jako ve Formuli 1, chceš se naučit, jak se dělá byznys v mezinárodní společnosti, která hraje první ligu? Pak jsi tady správně. Právě hledáme posilu – Best-sellera (prodejce) – do našeho Telekom centra v Martine.“

2. Co umí člověk, kterého potřebujete?

Je X možností, jak vypsat požadavky na vhodného kandidáta. Petr Hovorka radí především vyhnout se obecným frázím, které se objevují prakticky v každém inzerátu: např. dobrá znalost práce s PC (MS Office), ŘP skupiny B – aktivní řidič, komunikační a obchodní dovednosti, samostatnost, spolehlivost a příjemné vystupování, čestnost, trestní bezúhonnost, dobrý zdravotní stav, schopnost vysokého pracovního nasazení, připravenost k pravidelnému a intenzivnímu cestování za klienty…

„Buďte klidně originální, vtipní, neotřelí, ale zároveň napište zcela jasně a konkrétně, jaké zkušenosti, znalosti a dovednosti od nového zaměstnance očekáváte,“ doporučuje Petr Hovorka. Je také dobré pečlivě rozlišit požadavky, které uchazeč MUSÍ splňovat, a ty, které jsou pouze VÝHODOU. Abyste se například kvůli ne úplně nutné znalosti němčiny nepřipravili o zájem skvělého obchodníka.

TIP pro obchodníky: Podívejte se na některý z více než 70 aktuálních inzerátů na našich stránkách.

3. Co přesně obnáší vámi nabízená pozice

Také pracovní náplň se dá buď popsat tradičně (možná až nudně), nebo z nabízené pozice udělat skutečně cool práci. Je jen na vás, jakou zvolíte formu, přidáte-li však krapet humoru a nadsázky, určitě zaujmete spoustu uchazečů, kterým při hledání jobu jednotlivé inzeráty můžou splývat, kdežto ten váš, inovativně pojatý, zcela jistě bez povšimnutí nepřejdou.

  • Jako příklad může sloužit inzerát popisující pracovní náplň obchodníka v prodejně: „Jaká práce na tebe čeká? Úkolem obchodníka je… Hádej. 🙂 Jasně, budeš prodávat, co zákazníkům na očích uvidíš, ale i to, co jim na nich neuvidíš. Taky jim poradíš, pomůžeš, poděkuješ za návštěvu. Prostě byznys –  znáš to, ne? A budeš taky na sobě pracovat, aby ses brzy stal best-sellerem. ;)“

4. Mluvte jazykem svého kmene

Pokud je ve společnosti zvykem, že si všichni zaměstnanci tykají, pište i svůj inzerát v této uvolněné formě. Potenciální zájemce o místo si tak okamžitě udělá obrázek o atmosféře ve firmě. „Zkuste také používat odborný jazyk oboru, v němž vaše firma působí. Nejen že to působí dobře, ale zároveň tak odfiltrujete uchazeče s nedostatečnými zkušenostmi, znalostmi nebo zájmem,“ radí Petr Hovorka z BrandBakers.

5. Nezapomeňte vyzdvihnout vaše benefity

„Uvést do benefitů 5 týdnů dovolené, tím už dnes nikoho neohromíte,“ míní Petr Hovorka, „ale pokud jezdíte na zajímavé teambuildingy, poskytujete sick-days či příspěvky na kulturu a sport, neváhejte tyto informace do inzerátu dát.“ Každý benefit, který má potenciál přilákat dobrého obchodníka a který vás zároveň odliší od konkurence, má v inzerátu svůj smysl.

TIP: Obchodníci, mrkněte, jaké benefity nabízejí firmy jako ČSOB, Tesla, Swiss Life, Finapra aj.

6. Férovost

O tom, že by se v inzerátu měla říkat čistá pravda, není třeba vůbec diskutovat. Měla by to být samozřejmost. Říkejte věci tak, jak jsou, malovat cokoliv na růžovější než růžovou barvu nepřinese nic pozitivního. „Ideálně přidejte do inzerátu i druhou stranu mince – například odhalte vaše vysoká očekávání, hovořte o práci ve stresu, 24/7, práci 12 hod. v sezóně. Inzerát bude znít opravdověji a získáte si důvěru kandidátů. Málokdo totiž věří, že je ve firmě všechno pouze růžové,“ potvrzuje Petr Hovorka.

7. Slušnost a respekt

I dnes se ještě často uchazeči o práci cítí vůči potenciálnímu zaměstnavateli v podřízené pozici. „To je špatně,“ říká rozhodně Petr Hovorka a dodává: „Je třeba si uvědomit, že kandidát (zvláště na obchodníka) nepřichází s prosíkem a nepřichází na ,pohovor‘, nýbrž přichází jako zcela rovnocenná osobnost k ,rozhovoru‘ o nové práci, o tom, co nabízí a co naopak očekává od firmy.“

Už při přípravě inzerátu se tedy vžijte do myšlení takového uchazeče a vložte do něj prvky, z nichž vycítí váš respekt a smysl pro férové jednání. Petr Hovorka jako zcela jednoduchý příklad uvádí poděkování na konci inzerátu za to, že uchazeč dočetl až do konce. Stejně pozitivně pak působí, pokud je autorem inzerátu sám šéf obchodního týmu, který svými slovy, stručně a na rovinu napíše, koho hledá, co bude mít nový člen týmu na starosti a co za to získá.

Manažeři a personalisté, sedí to? Co se vám vyplatilo a jaký váš inzerát měl největší úspěch? A překonvertovalo se to v úspěšný recruitment kandidátů?

Text: Pavlína Skřivánková

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno