Trénink mluvení na veřejnosti je jako lekce plavání, říká Petr Krejčí z Minutového řečníka

 |  Články  |  Inspirace  |  Barbora Sittová  |  1 494x přečteno

Do svých třiadvaceti let silně ráčkoval, z mluvení na veřejnosti míval panickou hrůzu a na základní škole se dokonce jednou ve vyučování počůral, jelikož se bál zeptat, zda může jít na záchod. Dnes je z Petra Krejčího úspěšný školitel, a především zakladatel značky Minutový řečník s tisíci spokojenými klienty.

Petrova kariéra začala zcela nepatrně. Původně si jen na spekulaci koupil doménu Minutové rande, která mu nyní funguje již sedm let. „Říkal jsem si, že by podobný formát mohl fungovat i v byznyse, že člověk nemusí sedět jen proti deseti nezadaným holkám, ale může potkat spoustu inspirativních lidí. A z toho vznikl Minutový networking.“ Ten je jeho unikátním projektem, který stále vylepšuje například pořádáním na zajímavých místech či lidmi z odlišných oborů. Právě tento networking mu napomohl k projektu Minutový řečník, čímž teď nejvíc žije. „Lidé, kteří na akci přicházeli, neměli velice často sebevědomý a dobrý projev, čehož jsem si začal všímat a postavil na tom svou hlavní činnost.“ Kromě zmíněných mezi další aktivity Petra patří Minutový marketing, Minutové foto či Minutová videa s Michalem Orsavou.

„Všechno je ověřeno mojí praxí, že jsem si tímto sám prošel a pomohlo mi to.“

Přestože je dnes Petr profesionálním řečníkem, začátky snadné neměl. „Táhlo se to se mnou řadu let, kdy jsem přitahoval extrémy. Na jedné straně jsem neuměl říkat R a Ř, byl jsem nervózní a měl obrovskou hrůzu někde mluvit a na straně druhé mě firmy začaly zvát na konference, abych jim povídal o marketingu a networkingu.“ To byl moment, kdy se Petr rozhodl svou výslovnost zásadně změnit a během deseti měsíců pod vedením logopedky své hlavní nedostatky napravil. „Jedna známá mě při mé prezentaci na konferenci upozornila na chyby v projevu, o kterých jsem vůbec nevěděl. A to byl ten rozhodující okamžik si uvědomit, že podobně je na tom spousta lidí (včetně mě) a není žádná platforma, kde by si mohli v příjemném prostředí tyto chyby hlídat a zbavovat se jich,“ popisuje základní stavební kámen k projektu Minutový řečník.

„Nikdo si nedá na Facebook, že byl u logopeda, ale u Minutového řečníka je tomu naopak, lidé se rádi pochlubí, že na sobě makají.“

„Zatímco zbavování se ráčkování je běh na dlouhou trať a někdo na to nemusí mít vůbec nervy a čas, v našem kurzu jsou veškeré cviky jen na několik minut, hodin či dní. Pokud klient bude mít zájem, může se výrazně změnit velice rychle.“ Na setkáních s Petrem se klienti zaměřují na to, co dělat při projevu s rukama, nohama, kdy udělat pauzu a vynechat vycpávkové výrazy. V kurzu rozlišují čtyři oblasti, které ovlivňují to, jak člověk působí na okolí. „Vysvětluji to na příkladu s plaváním. Pokud člověk neví, co ve vodě dělat, tak se topí, bojí se vody a mají o něj strach i ostatní. Ve vodě se cítí nervózně, jelikož neumí plavat. A u nás je to stejné, klient, který přijde, se bojí tak jako té vody a působí, že se v tom plácá. Zatímco když přijde a ví, jak ruku do vody položit, jak zabrat a jakým způsobem u toho dýchat, tak se v té vodě najednou cítí bezpečně.“

Nejtěžší podle Petra bylo udělat sexy značku z něčeho tak nezajímavého, jako jsou prezentační dovednosti. „Když jsem v minulosti budoval značky pro své klienty, většinou to byly atraktivní služby nebo produkty prodávající se samy. Ale z toho, co se podařilo vybudovat v rámci Minutového řečníka za necelé dva roky, jsem nadšený. Naše kurzy lákají jedince od nejrůznějších známých osobností až po úspěšné manažery.“

„Splnilo se mi na 110 % oproti tomu, co jsem plánoval.“

Na kurzy se mohou zájemci zapsat buď do Brna nebo do Prahy a cílová skupina je velice rozsáhlá. „Famózní je, že se potkávám i s jedenáctiletými dětmi, já bych v jejich věku ani neodemkl dveře od té místnosti,“ směje se Petr a dodává, že velká část klientů jejich pomoc ani tolik nepotřebuje na rozdíl od těch, co se bojí přihlásit. Vedoucí kurzu není profesionální logoped ani řečník, ale nazývá se animátor. „Stejně jako na dovolené vás baví animátor svými skoky a tancem, tak na našich kurzech animátor také baví a kurzem provádí. Není to ale člověk, který by stál u tabule a říkal, co máte dělat. „Pokud se přihlásí někdo se zadrháváním, tak ho hned posíláme pryč. Radíme, ať jde k logopedovi nebo si ten problém vyřeší u psychologa, takové případy máme často, ale bohužel v tomto neumíme pomoci.“

„Pokud o nás uslyšíte něco negativního, je to z důvodu, že jsme vnímání jako experti na rétoriku či spisovnou češtinu, a to tak vůbec není. My umíme jen zlepšit projev o desítky procent během čtyř hodin,“ usmívá se. Když se Petra zeptáte, co ho v práci nejvíce baví, odpovídá, že vymýšlet kraviny. „Tvoříme s kolegou minutová videa, píšeme krátké, zábavné scénáře pro firmy a připravujeme Minutového kreativce, který bude venku nejpozději v létě.“ A pokud se s tímto sympaťákem domluvíte na schůzku, konzultaci nebo mentoring, očekávejte, že dorazí v teplákách, protože to k němu prostě patří.

 

Foto: Minutový řečník – záběry z kurzu

Text: Barbora Sittová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno