Těchto 7 pravidel business oblékání pro ženy vám změní kariérní život

 |  Články  |  Lifestyle  |  Pavlína Skřivánková  |  16 738x přečteno

V předchozích článcích fashion seriálu jsme se zaměřili na pravidla business oblékání pro muže, ženská formální móda však nemůže zůstat nedotčená. Už proto, že se říká, že obchodů s kvalitním oděním pro ženy je u nás jako šafránu, obchodnice preferují konfekci před na míru ušitými kostýmky a košilemi a často je těžké najít kompromis mezi teen módou a stylem stará mladá. Ženy to mají s oblékáním v byznysu možná těžší než muži, zajímalo nás proto, jak na to v roce 2015.

fashion_uvod

Muži mají své košile, pásky a obleky, které si často nechávají v součinnosti s aktuálním trendem šít na míru. „Na dámy mezi 20 a 50 lety se v tomto ohledu u nás docela zapomíná – často nakupují v konfekci, kde ani luxusní značky nemusí velikostně a střihově sedět, navíc ani výběr skutečně kvalitních značek u nás není dostatečně široký,“ říká zakladatel salonu Suit & Me Jacky Damwani a dodává: „Pak se stane, že k nám chodí podnikatelky ve středních letech s tím, že nemůžou na trhu najít oblečení, ve kterém by se cítily atraktivně a zároveň adekvátně pro byznys.“ Co s tím? Tak jako mužské oblékání má i to ženské svá pravidla. Přinášíme jejich přehled:

1. České ženy by měly změnit mindset – šaty skutečně dělají člověka

„Lidé se neoblékají jen pro sebe, ale i pro okolí,“ říká Jacky Damwani  a pokračuje: „Pokud chcete působit profesionálním vzhledem, je potřeba se oblékat podle dress codu. To ženy lépe řadí po bok mužů. V kontinentální Evropě to ještě není tak běžné, ale v UK a USA jsou na ženy kladeny stejné nároky jako na muže, co se výsledku, dravosti a zapálenosti týká.“ S tím souvisí právě i styl oblékání, který obchodníkům obecně dodává profesionální image. „Češi mají předsudky a myslí si, že nesejde na tom, jak se oblékli, a že to dnes není tak upjaté, že záleží hlavně na výsledcích, ale určitá profesionalita je potřeba, neboť dodává důvěryhodnost i autoritu,“ vysvětluje Václav Kotyk ze Suit & Me.

2. Business šatník laďte podle prostředí a firemní kultury

Při oblékání je především nutné dbát na firemní zvyklosti a kulturu.  „Pochopitelně záleží na tom, v jakém odvětví žena pracuje. V upjatějším prostředí, jako jsou banky a zvláště pak právnické firmy, kde dámy potřebují být brány vážně, je skutečně potřeba nosit konzervativnější outfit, tedy kostýmy v tradičních barvách a vzorech,“ říká Jacky Damwani. Klasický kostým se řadí k formálnímu dress codu a v jiných odvětvích se hodí hlavně na top meetingy. Stačí mít jeden tmavší a jeden šedý nebo navy, od černé barvy se v poslední době spíše ustupuje.

Módní ikona Sarah Ann Murray vyznává unisex business styl. Zdroj: radnovo.com

Módní ikona Sarah Ann Murray vyznává unisex business styl. Zdroj: radnovo.com

V ostatních sférách se požadavky na dress code již uvolňují, je tam tudíž možné vyměnit kostýmy za sáčko či svetřík, uvolněnější kalhoty a bavlněné šaty a sukně (třeba i midi). Přesto by se oblečení jako džíny v businessu vůbec neměly objevit. Můžete je nahradit barevnými bavlněnými kalhotami, např. v chinos kalhotách s košilí budete vypadat dostatečně profesionálně. Pokud vám skvěle padnou, na léto se nemusíte se bát ani kraťasů ušitých přímo ke kostýmu.  „Skvělé jsou také klasické pouzdrové šaty, není nutné omezovat se jen na kostýmy a sukně. Takovéto šaty se hodí i na formálnější příležitosti,“ doporučuje zpestřit šatník Václav Kotyk.

3. Vytvořit nadčasový šatník je easy. A nezruinuje vás to

Základ šatníku by měly tvořit nadčasové kousky, tedy věci, které nevyjdou nikdy z módy – tzv. capsule wardrobe či interchangeable clothes. „Jde o bílé, světle modré, béžové či růžové košile/halenky, svetříky, sáčka, barevné kalhoty a sukně v jemnějších pastelových odstínech, což jsou prvky, které se dají skvěle kombinovat, dobře reprezentují a nestárnou,“ vyjmenovává Jacky Damwani. Toto oblečení pak můžete kombinovat s trendy sezonními věcmi a budete působit vždy „in“. Obecně však Jacky Damwani radí spíše nepodléhat ve velkém sezonním trendům, ale koupit si třeba jeden či dva kousky, protože je vezmete jen párkrát na sebe, a i když se pro danou chvíli nadchnete, dlouho nevydrží a brzy se okoukají. Na druhou stranu nelze ani vyloučit, že se po pár letech jako na potvoru zase vrátí!

4. Přílišná vyzývavost a extravagance obchodům nepomáhají

Možná to zní povrchně, ale jak říká Václav Kotyk, jsme hodně vizuální bytosti a ostatní hodnotíme až ze 75 % podle prvního dojmu. Zároveň i my svým zevnějškem ukazujeme ostatním lidem, kdo jsme, jaké máme hodnoty, jestli jsme sebevědomí, kde jsme a kam míříme. V byznysu, kde si obchodníci musí získat u parterů důvěru, se přílišná extravagance a výrazná „jinakost“ nevyplácí. „Chcete-li působit maximálně profesionálně, vyhněte se viditelnému tetování, piercingu, výraznému laku i přehnanému líčení,“ radí ženám Jacky Damwani, „extravagance je přípustná především v módním odvětví, kde by byla považována za vaši vizitku a vyjádření osobnosti.“ Stejně tak přílišné odhalování nepůsobí profesionálně. Minisukně, hluboké výstřihy a další vyzývavé prvky do byznysu nepatří. Trochu extravagance si lze dopřát ve formě neotřelých doplňků, např. šperků.

Eleonora Sebastiani, přítelkyně módní ikony Mr. Raro, vnáší do dámské business fashion jemnost a ženskost. Zdroj: jpmv.com

Eleonora Sebastiani, přítelkyně módní ikony Mr. Raro, vnáší do dámské business fashion jemnost a ženskost. Zdroj: jpmv.com

5. Lovit v konfekcích je složité, ale vybrat se dá

Vybírat si kvalitní business oblečení v konfekci není pro ženy zrovna easy. I když je totiž na tuzemském trhu značek hodně, jejich kvalita je, především co se týče materiálů, žalostná. „I u lepších retailerů je nabídka plná umělin, v nejlepším jen jejich příměsi. Skoro jediný, kdo má standardní vlněnou nebo bavlněnou (ale bohužel ne až tak rozsáhlou) konfekci, je T.M.Lewin či Pietro Filipi, pak samozřejmě také luxusní značky jako Boss, Armani, Burberry a další, ovšem tam už je cena srovnatelná i vyšší v porovnání s ušitím na míru,“ popisuje situaci na českém trhu Jacky Damwani. A Václav Kotyk dodává: „Na to, že ženy chodí takto oblékané docela často a byznysu se věnují ve velké míře, značky jim skoro nevycházejí vstříc. Pokud si nenechají šaty ušít u své krejčové, je pro ně těžké sehnat něco kvalitního a pohodlného i prodyšného.“ Ženy jsou ale bytosti kreativní a často si poradí.

Jaké značky dámské módy se osvědčily vám? Kde nakupujete? Máte oblíbené butiky nebo online obchody? Napadlo nás, že si můžeme takto vypomoci – těšíme se na vaše tipy dole v komentářích!

6. Krejčovství není jen pro pány – zažijte ten pocit druhé kůže

Než lovit v konfekcích je často snazší zajít do krejčovství a nechat si alespoň základní kousky vašeho business šatníku ušít na míru. Například vlastnit tailor-made košile, které do této sféry neodmyslitelně patří, je velká výhoda – nejen že budou příjemnější na nošení, ale i jejich vzhled bude neotřelý a v žádoucí míře originální.

Ve výčtu výhod pokračuje Jacky Damwani: „Kvalitní košile se dá u nás pořídit od 2 000 do 3 000 korun v nejvyšších řadách. Můžete si vybrat látku – lněná na léto, nežehlivá, případně kvalitní egyptská bavlna. Nebo navolit detaily, například kontrastní podšití ke klasickým barvám, kontrastní knoflíčky, obšití knoflíkových dírek, je rovněž k dispozici široká paleta vzorů. Celkové zpracování je na zcela jiném levelu.“ Podobně to platí i pro sáčka/blejzry, která vás zbaví klasického problému s velikostmi konfekce, neboť jsou nastříhána a ušita z kvalitních látek přesně na míru postavě.

fashion_rachel

Rachel Zane a další ženské postavy seriálu Kravaťáci mohou být skvělou inspirací. Zdroj: thestitcherati.com

Do šatníku každé business woman by měly patřit také na míru ušité kalhoty, nyní jsou v módě s pánským vzorem, a sukně. Business móda pro ženy je vůbec značně ovlivněna trendy v módě pánské. Je to třeba případ špičatých klop, dvouřadých sak, ale zvláště pak vzorů: motivy herringbone, prince of wales či pinstripe se dnes velmi často objevují i na dámských kostýmech.

7. Zaměřte pozornost na boty a držte se pravidla 2–3 doplňků

Říká se, že boty jsou základ šatníku. „Překvapivě na to dámy příliš nedbají, všechno ostatní je třeba perfektní až na ty boty,“ diví se Václav Kotyk a kriticky pokračuje: „Šílené je přehodit v práci lodičky za sandály a bačkory, pokud si chcete odpočinout, doporučuji do práce baleríny, ale na schůzky zásadně lodičky – a vyvarujte se toho českého zvyku s pantofli.“ Na trhu je k dostání relativně velké množství dámských bot levněji, než tomu je u bot pánských, a to i v dostatečné kvalitě. Příliš šetřit se však nevyplácí. Jacky Damwani doporučuje investovat do kvalitní kabelky a páru lodiček, nejlépe v jednodušším designu, aby byly dobře kombinovatelné. Výška podpatků by se měla pohybovat od 2 do 6 cm. Co se týče konkrétních značek, zmiňují pánové ze salonu Suit & Me německou obuv Högl nebo Peter Kaiser, obě velmi pohodlné a kvalitní. Nezklame jistě ani Aldo či Salamander. Pokud chcete svým nohám dopřát opravdový business sen – sáhněte po značkách YSL, Manolo Blahnik či Louboutin. „Tady jde již prakticky o investici a na každodenní nošení je jich až škoda,“ usmívá se Václav Kotyk.

Doplňky by měly být vždy decentní, ne víc než 2–3 kusy najednou. Šperky by se měly držet v jedné barvě – tzn. nekombinovat například zlato se stříbrem.

Zdroj úvodní fotografie: le21eme.com

Text: Pavlína Skřivánková

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno