Tomáš Wiesner ze Storyous: „Schopnému obchodníkovi stačí 17 hodin týdně, aby si za měsíc vydělal 40 000 Kč“

12. Říjen 2014

Zajímá vás, jak lehké/těžké to mají obchodníci v nových, dynamicky se rozvíjejících firmách? Jak prodávat v gastronomii a zda jsou moderní technologie v jednání s provozními překážkou, či naopak prodejním argumentem? O tom všem jsme si povídali s manažerem obchodního týmu Storyous a o jeho obchodním pránu

tomáš wiesner

Vyzkoušejte leady
  • Tomáš Wiesner, 28 let
  • Společnost: Storyous
  • Pozice: Manažer obchodního týmu
  • Chcete, aby byl Tomáš váš šéf? Aktuálně do svého týmu nabírá nové talenty, mrkněte na inzerát!

Rozhovor s Tomášem Wiesnerem

Tome, můžeš nám v kostce popsat příběh stojící za vznikem Storyous?

Storyous původně vznikal jako sociální síť typu Tripadvisor a Foursquare, jen zaměřená na restaurace. Zákazníci zde hodnotili restaurace a ty s nimi komunikovaly. A ačkoli to takto dobře fungovalo, nebylo kam systém posouvat. Z rozhovorů s majiteli restaurací vyplynulo, že zejména těm menším chybí pokladní systém, a tak se zakladatelé Hynek Husník a David Menger rozhodli jeden takový intuitivní vytvořit jako aplikaci na androidech/tabletech.

A pro koho je ta aplikace určena – kdo jsou vaši zákazníci?

Obecně gastro podniky. Kavárny, restaurace, bary. A pak zákazníci zákazníků.

Ty gastro podniky chápu, ale jaká je tam přidaná hodnota pro jejich zákazníky?

Vyzkoušejte leady

Nechceme mít pokladní systém jen jako chytřejší kalkulačku, ale jdeme ve vývoji dál a vytváříme pro restaurace platformu, ze které mohou spravovat celý podnik. Takový středobod – mají vše na jednom místě. Od správy přes dodavatele, zákazníky, stakeholdery až po sklady. Mají přehled o tom, co prodávají. Představ si prostě takové Pizza Tycoon nebo Sims. My jim dáme platformu a oni si můžou „hrát“, že mají restauraci.

Zároveň mohou z jednoho místa také dělat marketing. Získají propojení na sociální sítě, web a hlavně na zákazníky, od kterých pak snadněji získávají zpětnou vazbu.

Jak konkrétně?

Například virtuálními věrnostními programy, kdy zákazníci nemusí do restaurací nosit různé členské kartičky (které stejně každý ztrácí). A také cíleným re-marketingem – restaurace mohou na základě statistik zvát zákazníky na pro ně relevantní nabídky. Například nebudou zvát vegetariána na guláš, ale milovníka burgerů upozorní, že ten den grilují čerstvé burgry a on je má o 10 korun levnější než ostatní.

Koho nejčastěji oslovujete – majitele, provozovatele? Jak u vás probíhá akvizice zákazníků?

Obojí, častěji však majitele. Schůzky klasicky navoláváme a pak na nich představujeme službu na tabletu. Ohlasy jsou z 90 % kladné, ale prodat jsme schopni tak u 1/3 zákazníků.

Jak to? Co je největší bariéra?

Restaurace totiž už pokladní systém často mají. A nezřídka za něj daly řádově desítky až stovky tisíc. Nechtějí ty peníze hodit do koše, což z ekonomického pohledu nedává smysl, ale mají s tím problém.

Jaké argumenty v takových situacích zabírají?

Je potřeba u každého zjistit motivaci. Proč podniká v restauratérství, které je samo o sobě hodně těžký byznys. Prvního roku se dožije 20 % podniků a páté narozeniny oslaví čtyři ze sta. Pak se bavíme o tom, jak jsou spokojeni s dosavadním pokladním systémem – což často nejsou. Mnohé pokladní systémy jsou těžkopádné, složité, za opravy se platí mnohokrát tolik jako u nás za nový systém. Během rozhovoru vyplyne, který atribut Storyous je pro ně klíčový, a to je právě argument pro mě.

Můžeš uvést příklad?

Každý ocení něco jiného. Například majitelka podniku v centru Brna se pro nás rozhodla, protože tím může spravovat podnik z velké části z domova a neztrácí čas dojížděním.

Kolik schůzek týdně stihneš?

Já dnes obchodní tým hlavně vedu, takže osobě udělám 3-4 schůzky měsíčně, abych zůstal v koktaktu s realitou. Ale naši obchoďáci dělají 10-15 schůzek týdně. Většinu si domluví sami, ale přibližně třetinu schůzek tvoří podniky, které se ozvaly samy. Lidi už nás znají nebo dostali doporučení od některého z 650 podniků, které s námi už dneska spolupracují.

Předpokládám, že z lokalit to bude hlavně Praha…

Samozřejmě, že víc jak polovina podniků je v Praze, ale teď už máme pokrytí napříč celou republikou a já osobně rád jezdím na schůzky do krajských i okresních měst. Často tam je stejná marže a ceny, ale mnohonásobně nižší náklady. Restaurace mají peníze, jsou ochotné investovat a zkoušet nové věci. Z obchodního pohledu je to pak skvělé v tom, že restaurace v menších městech jsou oslovovány méně často. Majitelé podniků tady v Praze obdrží 10 prodejních telefonátů denně, tamní třeba jen 2 za měsíc.

Kdy sis naposledy říkal, že se ti do daného města vyplatilo jet?

Vysoké Mýto. Ozvali se nám sami – malá restaurace s velkou zahrádkou. A jelikož náš systém slouží jako mobilní číšník, dokázal obsloužit restauraci i zahrádku. Měli najednou skvělý přehled o tom, co všechno prodali, mnohem rychleji odbavili zákazníky a místo manka v řádu několika set korun měli najednou zisk několika tisíc denně. To ušetří třeba jen v sezoně necelý milion korun.

Pecka. Takže se majitelé restaurací nebojí tabletů a online řešení?

Náš systém je přívětivý a jednoduchý na obsluhu, navíc investice do tabletu je minimální (kolem 6 tisíc). Majitelé podniků často hledají inspiraci či něco nového. Konkurence trendy vůbec nereflektuje, takže jsme se rozhodli vyvinout pecku my. Je to také o vysvětlení funkcí, odbourání strachu z rizik. Díky tomu jsme se stali jedničkou mezi pokladními systémy pro kavárny a ještě v prvním kvartálu příštího roku bychom měli vést trh POS systémů pro gastro v Česku celkově.

Kolik lidí máš v týmu?

Od 3 lidí v minulém roce náš obchodní tým výrazně povyrostl a postupně jsme vybrali 15 špičkových obchodníků, kteří umí nejen prodat náš produkt, ale navíc i poradit restauratérům s jejich problémy. Je tu však prostor pro další expanzi, hlavně co se regionů týká. Máme vysoké nároky, hledáme lidi se zkušenostmi s obchodem, otevřené a „splachovací.“ Lidem se u nás profesně i soukromě věnujeme. Máme zkušené teamleadery, kteří jsou s obchodníky v denním kontaktu a kteří jim pomáhají po všech stránkách, navíc do obchodu zapojujeme i další oddělení a využíváme metody od berlínských a newyorských startupů, které zvyšují konverzní poměry a nákupní apetit. Obchodník tak často jde jen vyplnit objednávku s novým klientem.

Kdo je ten pravý Storyous člověk? Jaké lidi hledáte?

Máme rádi lidi, kteří chtějí růst. Na pozici obchodníka se u nás člověk nezůstává déle než rok, pak kariérně postupujete dál – je to spojeno i s naší plánovanou expanzí po Evropě. Chceme si vychovat skvělé obchodníky, kteří pak budou moci přenést své know-how i do dalších zemích. Dříve jsme dávali šanci každému. Dnes nás už musí obchodník něčím zaujmout a hned v prvních 14 dnech dokázat, že to u nás myslí vážně. Jsme sice gastronadšenci, ale obchod děláme profesionálně. Práce zástupce není jednoduchá, ale mohou si za to přijít i na šestimístnou částku.

Konkrétně? Kolik si vydělám jako obchodnice ve Storyous?

Máme spočítáno, že za 17 hodin týdně (7 hodin telefonátů a 10 hodin schůzek) – není to ani půl úvazek – si můžeš měsíčně vydělat 40 tisíc. Během 14 dní u nás už jsi připravena dělat své první obchody, získávat klienty, pečovat o ně a budovat si síť. Já jsem dnes ve stádiu, kdy 80 % mých obchodů jde z doporučení.

Tomáš Wiesner ve zkratce

  • Oblíbená kniha/film: Enderova hra
  • Restaurace: Mám rád úzce zaměřené koncepty podniků jako Naše maso a Raw Cha.
  • Značka oblečení: Blažek
  • Jak relaxuji: sport, lyžování
  • Jezdím autem značky: Audi
  • Nejčastěji utrácím za: Drobnosti, kterými si dělám radost (zajdu si do restaurace na něco lepšího). Pásek nebo třeba hodinky, které vím, že využiju 3× do roka.
  • Motto: Když člověk dělá zajímavou práci, potká zajímavé lidi a dostane se na zajímavá místa.

Jste dost Storyous? Dokažte, že na to máte a živte se obchodem v cool firmě!

© 2024 imper.cz