Sales ve startupech #9: Jak na financování startupu?

 |  Články  |  Obchod  |  Jana Orlovská  |  2 468x přečteno

Nápad máme všichni. Proč tedy všichni nemáme svůj vlastní business? Když opomineme lenost, obavy a neschopnost se rozhýbat, existují dvě věci, které odlišují ty reálné startupy od nápadů, které nám zůstaly v hlavě. Exekutiva a peníze. Dnešní díl bude právě o penězích. Když je najdete a máte k tomu opravdové odhodlání, exekutivu zvládnete levou zadní. Kde tedy získat potřebné finanční prostředky?

ING_32193_107550

Je důležité říct, že pro každý startup a fázi, ve které se nachází, se může hodit jiný způsob. Proto jsme se rozhodli prozkoumat, jaké možnosti financování mohou startupy využít. Jaké jsou jejich výhody, na co si dát pozor, a co budete muset pro získání peněz udělat.

Vlastní zdroje, rodina a přátelé

Co když nemáte žádné úspory? Nestyďte se o pomoc požádat své přátelé a rodinu. Tady by měla jít hrdost stranou a pro vyšší dobro budoucího businessu přiznejte před maminkou, že potřebujete založit. Pokud může, tak vám ráda půjčí. Jasně, ne všichni máme zázemí rodiny a přátel, na které se můžeme obrátit. Pokud jde o vlastní zdroje, nejedná se jen o peníze. Vy sami investujete čas a energii. Čím víc party oželíte, tím rychleji se ke kýženému výsledku dostanete. Většinou vám poslouží na začátek, pro další expanzi a rozšiřování businessu budete muset sáhnout po externích zdrojích.

Banky vám půjčí, až budete mít výsledky

Tradiční možnost, jak získat peníze na začátek podnikání, je úvěr v bance. U startupů to však zdaleka není tak jednoduché. Na toto téma jsme se bavili s Michalem Čakovským, konzultantem ve Fincentrum Premier. Sice neřeší přímo startupy, na rovinu nám ale hned řekl, že u bank panuje všeobecná nedůvěra a neochota půjčovat peníze startupům. „Banky jsou opatrné, u startupu velmi těžce odhadnete potenciál businessu, nemají žádnou historii, nemají se čím zaručit.“

Navíc počítejte s tím, že budete muset vypracovat detailní business plán, s výhledem na několik let dopředu, což je na rovinu, téměř nemožné. „Získat úvěr v bance pro startup není úplně nemožné, mám však zkušenost, že startupy získají půjčku v bance až po nějaké době, kdy už mají nějaké výsledky a je se o co opřít.“ Oproti investorům však má získaní peněz v bance jednou výhodu, nebudou vám řídit, co a jak máte se svým startupem dělat. Oni chtějí jen zpět své peníze včetně úroku.

TIP: Těsně před uzávěrkou článku, jsme objevili nový produkt od České spořitelny – Nová krev, který je zaměřen právě na podporu startupů. Uvidíme časem, zda jsou ty podmínky mírnější. Máte zkušenost? Dejte nám vědět.

Crowdfundingová kampaň odhalí zájem zákazníků

Crowdfundingové kampaně jsou skvělý filtr shitů. Tuhle legendární myšlenku pronesl Aleš Burger, spoluzakladatel Hithitu, na pražském Startup festivalu. Jinak řečeno, crowdfunding vám kromě finančních prostředků do začátku ukáže, zda vůbec lidé mají o váš projekt zájem. Každá kampaň slouží také jako dobrá reklama. Všimnou si vás nejen zákazníci, ale i potenciální investoři. Nehodí se však pro všechny tipy startupů. Hlavně ty technologické a softvérové, kde jen těžko v 1 minutě lidem vysvětlíte, co děláte. V Hithitu vidí jako další výhodu fakt, že na konci získáte seznam přispěvatelů, kteří o váš produkt mají reálný zájem. Lehce se z nich můžou stát zákazníci. Kromě Hithitu v České republice dále funguje Startovac.cz, Penezdroj.cz. Můžete vyzkoušet také zahraniční portály, např. Kickstarter nebo Idiegogo.

Koncem května vznikla v České republice první equity crowdfundingová platforma Fundlit. Byli jsme u slavnostního zahájení, kde nám její CEO Andrea Lauren potvrdila, že se jedná spíše o nástroj pro již fungující startupy, které mají nějakou historii.

Přečtěte si také: Sales ve startupech #3: Jak prodat inovativní produkt, když se ho klienti bojí?

Můžete si zkusit půjčit od lidí

Když nepochodíte v bance, můžete si zkusit půjčit od lidí. Na takovém principu fungují peer-to-peer půjčky, v České republice se do toho opřel Zonky. Zjistili jsme od nich, že půjčují jen fyzickým osobám, nebudou vás však omezovat v tom, na co si půjčíte. „Lidé si můžou koupit nové auto, jet na dovolenou nebo vrazit peníze do podnikání. Klidně buďte single a pronajímejte si hausbót, vysokými úroky vás za to trestat nebudeme,“ vysvětlila nám CEO Lucie Tvarůžková.

Miliónové investice od nich asi hned nezískáte, ale myslí si, že jsou vhodní i pro startupy. „Zonky pomohl financovat třeba výrobu erotických pomůcek pro ženy Whoop.de.doo. nebo HR startup Cocuma.“ Je dobré vědět, že se nebojí ani odvážných věci. Stejně to zůstane na vás, zaujmout investory na tržišti. Půjčku můžete navíc splatit kdykoliv, bez poplatků a sankcí. Má to však i rizika, ty ponesete v případě, že svou půjčku nebudete schopni splácet. „Půjčené peníze budeme od lidí vymáhat, oni zároveň ztratí důvěru investorů, získají záznam o špatné platební morálce a do budoucna si tedy zhorší vyhlídky na případnou další půjčku,“ řekla nám Lucie.

S investory to není vždy snadné

O velké investici sní každý startup. S investory to však není tak snadné. Jednak nějakého sehnat a ještě zaujmout natolik, aby byl ochoten investovat do vašeho rizikového projektu s nejasným výsledkem. V první fázi budete začínat pravděpodobně s angel investorem. Bude to doslova váš anděl, který vám a projektu uvěří natolik, že zainvestuje i velkou částku. Získání angel investice (říká se jí i seed) a úspěšná crowdfundingová kampaň postupně začnou přitahovat pozornost větších investorů a investičních společností.

Je potřeba říct, že investoři vám kromě peněz často poskytnou také svůj čas, know-how, kontakty a dělají vše proto, aby se jejich investice co nejdříve a co nejlépe zhodnotila. Na druhou stranu, někdy můžete mít pocit, že vám do businessu budou kecat až příliš. Do jisté míry na to mají nárok, svou investici vyměnili za podíl ve firmě.

Črtá se zde i otázka, jak tedy zaujmout investora? Tohle téma je tak obšírné, že jsme se rozhodli zpracovat samostatný díl ve formě videorozhovoru (stay tuned!). Tady si dovolíme jen tři body, které nám utkvěly v paměti z květnového Startup festivalu, které v panelové diskuzi zmínil Ondřej Bartoš, Partner & Chariman ve společnosti Credo Ventures:

  • Mezi vámi a investorem musí byt chemie
  • U investora musíte vyvolat paniku, že když teď nezainvestuje, ujede mu další Google nebo Facebook
  • Business plán je důležitý, větší úsilí radši věnujte produktu

Nakopnout vás může i akcelerační program

Za zmínku stojí také možnost přihlásit se do jednoho z akceleračních programů. Ty fungují na principu několikaměsíčního tvrdého drilu, vyvíjení produktu, prototypování a nastavování business modelu. Sice nezískáte přímo investice a finanční prostředky. Někdy však mnohem cennější rady zkušenějších a zpětnou vazbu na svůj produkt. Většina startupů, které se akcelerátoru zúčastnili, právě tento moment považují za opravdový začátek, kdy se to celé rozběhlo. Budete více vidět ve startupové komunitě, což je pro budoucí získaní investorů rozhodně plus.

button registrace

Na příště pro vás chystáme seznam zajímavých akceleračních programů. A kde jste pro svůj startup získali prostředky vy?

Text: Jana Orlovská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno