Smíchov vždycky drží spolu říká ředitel pivovaru, který letos oslaví 150 let své existence

 |  Články  |  Rozhovory  |  Zuzana Vrbová  |  1 898x přečteno

Petr Kovařík je pivovarník s více než dvacetiletou praxí. Než v roce 2016 zakotvil na pozici generálního ředitele Pivovarů Staropramen, působil jako generální ředitel sesterské společnosti Borsodi Sorgyar v Maďarsku, ředitel logistiky, obchodu a trade marketingu společnosti Pivovary Staropramen a jako sládek a vrchní sládek pivovarů Staropramen, Ostravar a Braník.

 

Pivovar staropramen - generální ředitel

„Na trhu se objevuje řada zajímavých pivních novinek, ale zachováním pivovarských kořenů se předává tradice poctivého řemesla,“

tvrdí Kovařík.

Je důležité, aby si ředitel pivovaru prošel více pozicemi?

Jsem stoprocentně přesvědčený, že ano, a moje vlastní zkušenost to jen potvrzuje. V roce 1994 jsem dokončil studium pivovarnictví na VŠCHT a začal od píky jako pomocník ve varně. Odtud jsem se postupně propracoval na pozici vrchního sládka, manažera výroby, ředitele logistiky a obchodu. Díky tomu jsem měl šanci důkladně poznat fungování pivovaru, což považuji pro vedení firmy za klíčové.

Jaké největší výzvě jste musel za dobu svého působení ve Staropramenu čelit?

Staropramen je více než sto let stará značka, která přestála války, změny režimů a další otřesy. Řekl bych, že v mojí éře to bylo zřejmě období ekonomické krize, která vypukla zhruba před deseti lety, koncem roku 2008. Lidé šetřili, přestávali chodit do hospod a pivovarský trh klesal.

Byla to těžká doba, která nás ale nesmírně posílila. Právě díky krizi jsme začali vymýšlet novinky, jako jsou například pivní mixy, které nabízíme dodnes. Zaměřili jsme se také na rozvoj značkových konceptů a export.

Jakou roli hrál export?

Když celý domácí pivní trh díky ekonomické krizi klesal, hledali jsme samozřejmě způsob, jak klesající prodeje nahradit a zahraniční trhy byla jedna z cest. Staropramen byl v exportu vždy velmi silný. Dnes je druhým nejprodávanějším českým pivem za hranicemi Česka, lidé ho mohou ochutnat ve více než 30 zemích světa a na většině těchto zahraničních trhů každoročně rosteme.

Loni jsme na nich prodali 1,95 milionu hektolitrů, což je 390 milionů půllitrů Staropramenu. Věříme, že letos překonáme hranici 400 milionů půllitrů. Našimi největšími trhy jsou Slovensko, Německo, Švédsko, Velké Británie, Chorvatsko, Rusko a Ukrajina. Na řadě trhů jsme česká pivní jednička.

Jak se daří na domácím trhu?

Loni jsme zaznamenali růst tržeb a letošní prodejní výsledky po prvním čtvrtletí vypadají ještě lépe. Protože jsme na letošní pivovarskou sezónu dobře připraveni, máme řadu novinek a zajímavých
marketingových kampaní, věřím, že dobře dopadne celý rok.

Mezi současné trendy patří také malé a domácí pivovary. Jak se vyrovnáváte s touto konkurencí?

Našli jsme hned dva způsoby, jak na tuto situaci reagovat. Nejprve jsme vybrali čtyři nejlepší piva z našeho smíchovského portfolia, která mají potenciál představovat alternativu od Staropramenu. Na trhu malých a domácích pivovarů konkurujeme pivy Extra Chmelená, Nefiltr, Granát a Velvet.

Zároveň vaříme limitované várky nových speciálních piv v našem sesterském regionálním pivovaru Ostravar. Tato piva nabízíme celoročně v edici Speciálů ze Spilky a máme s nimi velký úspěch. Nabídku čtyřikrát ročně měníme, aby se lidé v hospodách měli stále na co těšit.

Staropramen nealkoholické - generální ředitel

Naše postupy rozhodně neměníme, protože jsou tradiční, odjakživa špičkové a prověřené časem. Vybíráme také jen ty nejkvalitnější suroviny. Přidali jsme nová piva v rámci Speciálů ze Spilky. Musím se pochlubit, že jeden z našich speciálů, tmavá třináctka černá Barbora porazila letos všechnu konkurenci a stala se nejlepším tmavým speciálem v České republice.

Kladete velký důraz na tradici a kontinuitu. Myslíte, že stojí za úspěchem Staropramenu?

Jsem přesvědčený, že bez těchto hodnot by to nešlo. Kořeny tradičního řemesla se zachovávají předáváním tradice a základem zachování tradice v pivovaru jsou lidé, kteří si ji předávají. Pivovarnictví je spíš životní styl než obor.

Mnoho lidí, nejčastěji ve výrobě, v něm stráví celý svůj pracovní život a já jsem jedním z nich. Jsme sehraný tým, který má rád pivo a všechno s ním spojené.

Takže stačí láska k pivu a pivovarnictví, sehraný tým a je vyhráno?

Samozřejmě, že samo o sobě to nestačí, ale je to základ. K němu je navíc potřeba přidat i správnou strategii a tu my nyní máme. Loni jsme s návratem k našim pivovarským kořenům odstartovali novou kampaň o Smíchovu, které se budeme intenzivně věnovat hlavně v letošním roce. Oslavíme totiž 150 let od založení pivovaru.

Staropramen - ředitel točí pivo

Jakou roli v tom hrají vaši zákazníci?

Zákaznická spokojenost je dalším z pilířů naší celkové strategie a naše obchodní týmy jsou na zákazníka velmi silně orientované. Jsme přeci jen tradiční sousedský pivovar v centru historické Prahy a intenzivně se zaměřujeme na spolupráci s místní smíchovskou komunitou. Pořádáme akce tzv. „Pod komínem“, kam místní pravidelně chodí na dobré pivo a hudbu. Snažíme se utužovat pouta nejen se smíchovskou ale i širší veřejností. Vždyť „Smíchov vždycky drží spolu.“

Máte zájem stát se obchodníkem ve Staropramenu?

Text: Zuzana Vrbová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno