Nejlepší odpověď na otázku: „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“

 |  Články  |  Jak na to  |  Martina Koláčková  |  2 037x přečteno

To je tradiční a častá otázka, se kterou se třeba u pohovoru můžete setkat. A upřímně, nepatří vůbec k těm oblíbeným, protože o svých silných a slabých stránkách lidé příliš nepřemýšlí, neanalyzují si je a ani nepojmenovávají, což je škoda. Lidé často neví, jaká je dobrá nebo špatná odpověď. Vždycky záleží na posuzovateli a na tom, jak vše sami podáte, a hlavně na konkrétní nabídce práce či potřebách zaměstnavatele. Pojďme se této otázce věnovat, najdeme společně nejlepší odpověd?

Když na tuto otázku nejste připravení a musíte reagovat „tzv. spatra“, nabízejí se 2 scénáře, které vám rozhodně ve výběrovém řízení nepomohou:

  • mlčíte anebo „hloupě okecáváte“, že si na nic nemůžete vzpomenout
  • vyhrknete něco, co vám buď uškodí, anebo to vyzní úplně jinak, než jste to mohli myslet

button registrace obchodnika transparent

1. Nejdříve si definujte svoje silné a slabé stránky obecně

Když si dáte tu práci a na tuto otázku si sami odpovíte, pak:

  • si více uvědomíte svoji hodnotu
  • pojmenujete si, co může být vaše konkurenční výhoda oproti ostatním zájemcům o práci
  • váš životopis i motivační dopis bude mít větší hodnotu, bude více zacílený a pro zaměstnavatele víc uchopitelný
  • definujete si mnohem lépe, které typy práce či firem jsou pro vás zajímavé, kde budete mít prostor více využít svých předností, a tím také budete mít větší přínos pro zaměstnavatele

2. U konkrétní pracovní nabídky si porovnejte, které ze svých silných stránek při ní využijetem a jestli vám některá z vašich slabých stránek umožňuje danou práci vykonávat

Jinými slovy to, co je někde výhodou, může být jinde nevýhodou. A podobně je to i se slabými a silnými stránkami. A dokonce to může být i v rámci stejné profese. Třeba pokud vezmeme svářeče, který umí dělat precizní svářečskou práci, pak ZAMĚŘENÍ NA DETAIL bude v zakázkovém zámečnictví (kde se svařují pohledové části zábradlí a o preciznost jde víc než o rychlost) pro tohoto zaměstnavatele VÝHODOU. Naopak, pokud se stejný člověk bude hlásit do firmy, kde se svařují např. roury a technické věci (kde je důraz na rychlost a funkčnost), bude jeho zaměření na detail vnímáno spíše jako NEVÝHODA.

„Budeme-li preferovat zaměstnání, kde uplatníme více svých silných stránek, je větší šance, že se tam budeme cítit dobře a tím budeme větším přínosem pro zaměstnavatele. To je základem pro kvalitní dlouhodobý pracovní vztah.“

Jak tedy správně definovat svoje silné a slabé stránky vůči konkrétní nabídce?

Přemýšlejte nad konkrétní pracovní nabídkou i firmou. Zvýrazněte si, jaké vlastnosti požadují, jaké kompetence tam jsou. A ty porovnejte s tím, co skutečně umíte a chcete dělat. Tímto se vám krásně ukáže, co jsou vaše silné a slabé stránky vztažené k tomuto konkrétnímu pracovnímu místu.

„Silné stránky neuvádějte heslovitě, ale doplňte konkrétním příkladem – nebudete působit arogantně.“

Najít silné stránky není až tak složité. Tady je spíše důležitější, jak je budeme prezentovat. Mělo by to být přirozeně, aby to nevyznělo příliš sebestředně (obzvlášť v naší zemi, kde se pěstuje falešná skromnost). Já osobně doporučuji říct třeba jednu silnou stránku a tu rozvinout na krátkém příkladě, který podloží, jak to myslíme.

Pokud řeknete rázně např. „jsem dobrý lídr“, mohlo by to vyznít příliš sebejistě v české kotlině.

Pokud ale řeknete: „Jsem dobrý lídr. Daří se mi budovat dobře fungující týmy. Navíc i po letech mě kontaktují mí bývalí podřízení z více firem a říkají mi, jaká je škoda, že jsem odešla, protože jsem na ně byla přísná, ale současně jsem byla férová a dokázala z nich i pro ně získat to nejlepší.“

POZOR: To stejné platí i u používání nic neříkajících výrazů, jako je flexibilita, zodpovědnost, samostatnost, pracovitost. Pokud je přece jenom chcete použít, pak je rozviňte příkladem, jak je tato vlastnost přínosná pro zaměstnavatele.

 

Je logické, že se zájemci o práci bojí sdělovat svoje slabé stránky, aby nepřišli o nabídku, o kterou skutečně stojí. O to víc je třeba se na tuto odpověď připravit. Tipy, jak odpovídat na otázku k vašim slabým stránkám:

1. Zkuste najít slabou stránku, která vyzní pozitivně

Tím může být třeba znalost AJ. Pokud zmíním, že se anglicky dobře domluvím, ale pokulhávám v pokročilé gramatice, pak moje slabá stránka vyzní vlastně pozitivně (ovšem opět jenom v případě, pokud se hlásím na místo asistentky, kde AJ není podmínkou a ne když se hlásím na pozici tlumočníka).

2. Nikdy neříkejte, že žádnou slabou stránku nemáte anebo o ní nevíte

Vychází to z logiky, že když neznáme své slabé stránky, pak na nich nemůžeme pracovat a mnohem hůř se nám přijímá kritika. Jinými slovy, když pojmenujete nějaké své slabé stránky, znamená to, že s největší pravděpodobností:

a) své slabé stránky korigujete v určitých mezích

Jedná se často o nějaké naše povahové rysy, vrozené vlastnost apod. Asi těžko totiž 100% odbouráme to, že jsme netrpěliví, puntičkáři anebo cholerici. Ale pokud to o sobě víme, můžeme si na to dávat pozor a mírnit to tak, aby to nemělo vliv na naši práci anebo naše okolí.

b) pracujete na tom, abyste své slabé stránky odbourali

V tomto případě mluvíme většinou o něčem, co není součástí naší povahy nebo podstaty jako člověka. Patří sem znalosti a dovednosti, které se v průběhu let učíme (znalosti jazyků či programů, obchodní dovednosti, manažerské dovednosti, …)

 

Myslím, že už si teď dokážete sami odpovědět, co je ta nejlepší odpověď na otázku: „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky.“ Ano, je to tak, jednoznačná odpověď neexistuje – nenechejte se proto pochybnými poučkami z internetu slepě navést tam, kde si nebudete jistí anebo nebudete autentičtí. Zapojte svůj selský rozum a intuici a buďte přirození – to vám pomůže ze všeho nejvíc.

Věřím, že příště už vás tato otázka u pohovoru nerozhodí.

Text: Martina Koláčková

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno