Sebeprezentace a osobní marketing jako moderní životopis!

28. Listopad 2019

Pokud máte, stejně jako mnoho jiných lidí pocit, že osobní marketing je vychloubání se, a že to tím pádem není nic pro vás, zbytečně se vzdáváte příležitostí. Ve skutečnosti už osobní marketing a sebeprezentaci už dávno využíváte, akorát si to možná neuvědomujete.

Jaké máte charisma, jak mluvíte, jak vypadáte, jak je napsán váš životopis, řeč těla – to všechno je sebeprezentace a osobní marketing. Konec konců… když neřeknete svým potencionálním zaměstnavatelům o svých kvalitách vy, tak kdo? Oni po důvodech, proč vás přijmout, pátrat nebudou. Pojďte se podívat na pár tipů, které vám s tím pomohou!

Domluvte si konzultaci

Sebeprezentace a osobní marketing, lidé u notebooku

Sebeprezentace

Jste ze všech kandidátů na volné pracovní místo nejzkušenější a nejvzdělanější? Prima. Ale to ještě vůbec nic neznamená. Je klidně možné, že před vámi dají přednost kandidátovi, který je mladší a vtipnější (lépe zapadá do týmu), je motivovanější (prostě je umluvil) nebo zkrátka vhodnější (na rozdíl od vás ráno nezapomněl na deodorant). Ano, všechny tyhle faktory můžou při pohovoru hrát zásadní roli.

Pokud neumíte své dovednosti, schopnosti a kvality dostatečně přesvědčivě a zajímavě prezentovat, staví vás to rázem do veliké nevýhody. Proto toto téma nepodceňujte. Sebeprezentace provází celým procesem výběrového řízení. O tom, jací jste, napoví o vás motivační dopis, první kontakt s personalistou po telefonu, koncepce, forma a obsah vašeho životopis a nakonec onen kýžený pohovor, který je samozřejmě vypovídající.

Sebeprezentace v životopisu a CV

Za prvé, sebeprezentace a tzv. self-promotion v životopisu nemá být výčtem superlativ o vaší osobě.

„Mladý, krásný, perspektivní, výjimečně progresivní, číslo jedna v řešení problémů, potencionální ředitel zeměkoule.“

Dobře, to jsme možná trochu přehnali, ale vy víte, co máme na mysli. Podívejte se na to, co jste o sobě napsali a zeptejte se sami sebe, co přesně to řekne adresátovi. Pokud jde jen o abstraktní slovní spojení z příručky: „Jak udělat dojem na pracovním trhu roku 2005,“ jdete pozdě. Tak jak tedy dát najevo, že jste ten, koho hledají, aniž byste ze sebe udělali chvástajícího se hlupáka?

hledáme obchodníka

Představte si, že jste senior HR executive, pod jehož vedením se za tři roky ve firmě podařilo snížit počet výpovědí o 20 %, zvýšit počet uchazečů o práci o 30 % díky úspěšné náborové kampani a o němž bylo napsáno v tiskové zprávě: „Je to člověk na správném místě a jsme rádi, že patří do našeho týmu.“ V tomto popisu nenajdete ani jedno jediné nadbytečné přídavné jméno. Ale o vašich kvalitách to vypovídá víc než dost a navíc s měřitelnými výsledky.

Když se budete soustředit na fakta, na hodnotu, kterou potencionálnímu zaměstnavateli můžete přinést – protože tyhle schopnost i a dovednosti máte a už jste to v minulosti dokázali – taková sebeprezentace do CV rozhodně patří.

Co o sobě říct na pohovoru

Pohovor je z celého přijímacího procesu bezkonkurenčně ta nejvíce stresující a důležitá část. Nebudeme vás nudit poučkami o tom, že se máte slušně obléknout, dívat se do očí a pevně stisknout ruku. To už víte od doby, kdy jste v patnácti sháněli první brigádu. Místo toho vám nabídneme čtyři opravdové rady, které vám pomohou zvolit správnou míru sebeprosazení.

  1. Poslouchejte se z pozice náboráře.
  2. Všechno je zkouška.
  3. Buďte si vědomi svých kvalit.
  4. Dívat se a poslouchat je lepší než jen mluvit.

Zkuste se vžít do pozice náboráře a představit si, jakého člověka byste na danou pozici chtěli zaměstnat. Vůdce? Entuziastického? Někoho, kdo dokáže ostatní pro věc nadchnout? Pokud jste takoví, vymyslete způsob, jak to dát najevo. Klidně můžete sdílet příběh, který tyhle vaše vlastnosti potvrzuje. Pokud takoví nejste, raději se moc nepřetvařujte, to většinou nekončí dobře.

Všechno je test. Doslova. Michael Dowling, CEO společnosti Northwell Health v rozhovoru pro New York Times přiznal, že kandidáti předem dostanou časový harmonogram pohovoru. Ten potom záměrně zpřehází a změní, jen aby viděl, jak reagují. „Čas od času se vynoří překážky. Otázka je, jak zareagujete. Nenechte se tím frustrovat. Adaptujte se,“ říká. Musíte se chovat jako ideální kandidát od chvíle, kdy vstoupíte do budovy. Zacházet příjemně se všemi včetně recepční a uklízečky. Při pohovoru hrozí, že se provalí případné nepravdy v CV. Napsali jste, že perfektně ovládáte business english? Buďte si jistí, že si vás náborář vyzkouší!

Určitě nezapomínejte na své kvality a snažte se je, jak už jste se dočetli před chvílí, demonstrovat na skutečných dosažených cílech  a úspěších. Ale chyba by také byla jen mluvit a mluvit. Není snazší získání zpětné vazby než pozorování toho, kdo sedí naproti vám. Je stále rozhovor zajímavý a přátelský? Dívejte se a ptejte se!

Osobní marketing

Jak získat víc zajímavých pracovních nabídek a větší šanci na práci snů? Dvě slova. Osobní marketing. V dnešní době je poměrně zásadní práce na na osobní značce a vědomé digitální stopě na internetu. Co tedy můžete udělat proto, abyste se „lépe prodali“?

  1. Účastněte se pracovních událostí v okolí – získáte reputaci a kontakty.
  2. Založte si a poctivě spravujte svůj LinkedIn.
  3. Publikujte. Založte si blog, pište na cizí blog nebo dávejte rozhovory. Ať Google zná vaše jméno!
  4. Vytvořte si specializaci. Když se budete profilovat na určité téma, je větší pravděpodobnost, že vás najdou ti správní lidé s nabídkou práce, která vás bude bavit.

Pamatujte si, že osobní marketing není o vytvoření falešné identity. Jde o zvýraznění vašich pozitivních stránek, úspěchů a dovedností. Ať už vás čeká poslání životopisu, důležitý pohovor nebo dokonce assessment centrum, když ovládnete osobní marketing a sebeprezentaci, vystoupíte z davu. Tak co, jste připraveni se stát tou nejlepší verzí sebe sama?

© 2024 imper.cz