Sára Livaja: „Z rebelky z maloměsta až na Head of Sales Storyous ve 25!“

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  4 759x přečteno

„Obchod fungoval skvěle už v době Babylonu a nikdy nebude na ústupu, což se nedá říct o spoustě uměle vyprofilovaných pozic, které postupně odchází s novou dobou a technologiemi,“ tomu věří Sára Livaja, historicky nejmladší Head of Sales Storyous. Pochází z rodiny, která peníze neměla. Obchod si tedy zamilovala celou duší jako nejrychlejší férovou cestu, která odmění ty schopné. „Až mě děsí, s jakou intenzitou se mi sny a mety plní,“ směje se. Ale když nemáte nic, co by vás brzdilo, a zhostíte se každého úkolu, který před vás vedení postaví, nic nebrání úspěchu. Jaké to je vést služebně starší chlapy? Jak se z pokérované a piercingem prošpikované rebelky stane důvěryhodná obchodnice? Co musela překonat, aby se v životě stala úspěšnou?

  • Sára Livaja, 25 let, Head of Sales ve Storyous 
  • Za obchodní bibli považuje knihy Dala Carnegieho. Obchod jí vždy koloval v krvi, jako businesswoman však vypadala stěží. „Měla jsem těžkou pubertu, tetování, barevné vlasy, tunel v uchu, piercingy. Zkrátka divoká krev. Carnegieho knihy mi pomohly vyrovnat se sama se sebou.“
  • Dnes už prý v obchodě exotická ničím není, maximálně příjmením. „To mám po otci, chorvatském vojákovi. Psal se rok 1991 a v Jugoslávii zuřila válka. Jednoho dne přišla mé mamince domů zpráva, že otec padl v boji. Usoudila tehdy, že bude lepší vrátit se zpět do ČR, kde mě vychovala,” říká Sára, která shodou okolností na otce nedávno narazila na Facebooku – stále žijícího a s novou rodinou. „To už je zase jiný příběh.”
  • Jednou z hodnot Storyous je odvaha. Kdy byla Sára naposledy odvážná? „Já už mám asi práh odvahy posunutý. Spousta lidí považuje za odvážné činy, které mě přijdou normální. V 17 jsem se sbalila a odjela dělat dětem dobrovolníka do Keni, což okolí považovalo za šílené.“
  • Co jí pobyt v Keni dal? „Hodně. Čekala jsem, že to bude smutné, psychicky náročné, ale zjistila jsem, že místní obyvatelé jsou šťastní. Řeší vodu a další věci, které jsou pro nás samozřejmostí, ale mentálně jsou to silní spokojení jedinci. Nehoní se za materiálními věcmi a mají úplně jiné vnímání bohatství.“

„Když ve startupu tvrdě makáš, nezůstane to bez odezvy“

Sáro, ve Storyous jsi rok, od března na pozici Head of Sales. Co stojí za tak raketovým startem?

Víc faktorů. Zaprvé to, že jsem obchodní zkušenost v gastronomii měla už ze Zomata. Věděla jsem, jak se v oboru pohybovat, co mě čeká, uměla jsem vést tým lidí, a navíc se mi líbilo, že ve Storyous nebudu prodávat už jen marketingový nástroj, ale reálný hardware a software, který lidem pomáhá. Když to zjednoduším, vedoucí pozici jsem dostala proto, že jsem rychle zvládala každou výzvu, kterou přede mě vedení postavilo.

Mně přijde Storyous už jako dospělejší startup, máte přes 3000 zákazníků, jste v Polsku. Jak je možné, že se na takovou pozici můžeš tak rychle dostat v už rozjeté firmě?

Tohle je určitě jedna z těch příjemnějších věcí, která je ve Storyous ještě stále na úrovni start-upu. Že k nám někdo nastoupí na nějakou pozici neznamená, že bude muset čekat tabulkově x let na to, až se posune o úroveň výš. Když jsme byly se ségrou malý holky, máma se o nás starala sama a tak jsme si nemohly moc vyskakovat. Což mě vždycky na jednu stranu dost trápilo, na stranu druhou ale dost drivovalo. Slíbila jsem sama sobě, že až budu velká, budu si moct kupovat hezký věci a nebudu muset šetřit. A tak si to plním. Jsem dravá, ambiciózní a makám na sobě. A to je vlastně přesně profil člověka, který má ve start-upu šanci na úspěch. Pokud tě práce baví, dřeš a posunuješ svoje cíle stále výš a výš, někdo si toho všimne. A tak se stalo, že jsem na podzim nastoupila jako obchodnice a na jaře už vedla celý tým.

Sára je obchodnicí odmalička. Vyrůstala v neúplné rodině, která si nemohla dovolit vše a už jako dítě hledala cesty. První „business“ začala v 6 letech: „Donutila jsem svou malou sestru, aby se mnou kreslila a prodávala obrázky. Jako cílovku jsem zvolila milé babičky v parku,“ směje se. Následovaly dětské bleší trhy a dovoz skejtové módy z Ameriky. „Jako malá jsem se rozhodla, že nikdy nebudu živořit. Obchod je něco, co mi tohle může zajistit.“

11 otázek nové Head of Sales na tělo:

  1. První myšlenka, když ti oznámili, že budeš Head of Sales? „Že to bude náročné.“
  2. V čem je to náročné? „Jsem nejmladší člen týmu, jak věkem, tak služebně. Musela jsem si vydobýt respekt. Na vedoucí pozici má člověk obrovskou zodpovědnost, musí se neustále zlepšovat a převádět zpětnou vazbu v lepší a lepší rozhodnutí.“
  3. Kolik obchodníků máš pod sebou? „8 a další 2 zrovna nastupují.“
  4. Máš tam samé kluky. Řešili, že jim bude šéfovat holka? „Žena jim šéfovala i předtím, tohle vůbec na přetřes nepřišlo. Navíc o mně se říká, že jsem chlap v ženském těle. Naši kluci jsou super féroví, dávají mi i negativní zpětnou vazbu a já se s tím musím poprat. Je jedno, jestli jsem holka nebo chlap, mladá nebo stará. Ale je pravda, že pár ženských by se nám hodilo, aspoň bychom to měli více konkurenční.“
  5. Musela jsi udělat nějaká nepopulární rozhodnutí? „Ano, např. vyměnit některé členy týmu. “
  6. Jak ses s vyhazovy poprala? „Nad velkým rozhodnutím vždy dlouho přemýšlím, nelze ho dělat v afektu. Abych se skutečně utvrdila, potřebuji týdny. Naučila jsem se, že není dobré nechávat v týmu lidi, co nejsou spokojení, nechce se jim makat a kazí tím ostatní.
  7. Kolik je norma vydělávat si ve Storyous? „Obchodníci si vydělávají kolem 45-65 000 Kč. Pokud někomu stačí méně, není úplně ideální kandidát. Chceme lidi, kteří mají sny a chtějí vydělávat peníze, aby si je mohli splnit.“
  8. Za co utrácíš? „Za luxusní kabelky, cestování a dobré jídlo.“
  9. Na jakém jídle ujíždíš? „Jsem docela konzervativní, miluju spaghetti carbonara – což narážím na problém, že v Praze umí kvalitně udělat asi ve dvou podnicích. Teď se učím pít a poznat dobré kafe, můj přítel je „kávový fašista.“
  10. Kdo je tvůj klient-srdcovka? „Jedna malá kavárna v Záběhlicích. Jejího majitele jsem potkala ještě v Zomatu, nešlo mi tenkrát prodávat a on byl ten, kdo ode mě po dlouhé době koupil. Byl milý, pozitivní, děsně mě nakopnul do dalších obchodů.“
  11. Co nevnímáš na své práci tak sluníčkově? „Potřebujeme víc obchodníků, jak field sales, tak telesales. Máme obrovské plány. Ne že by se nehlásili – denně se bavíme se šesti uchazeči, jsem ale dost vybíravá a ne každý je materiál na spolupráci. Často třeba říkají „baví mě startupy,“ a když se jich zeptáš, co přesně je láká, ukáže se, že neví, co startup vlastně je. O to víc tě ale potěší, když někdo vyniká, má v sobě chuť, nemusíš mu vysvětlovat základní věci, protože ač třeba obchod nedělal, dokáže se nadchnout pro produkt a samostatně uvažovat a pracovat.“ O tom, jak vypadá každodenní práce obchodníka, promluvila Sára v tomhle videu

Storyous už několikrát změnil tvář. Co v tuto chvíli dostává obchodník do ruky?

Začínali jsme jako aplikace a sociální síť, postupně se Storyous vyvinul v chytrý pokladní systém, který si držíme. Obchodník dnes dostane do ruky hardware a software, který má ambici stát se srdcem podniku. Přes jeden nástroj si může tady Richard (sedíme v Richard’s Kitchen u Botanické zahrady, pozn. red.) řídit cokoli – objednávky z Dáme jídlo, komunikaci s dodavateli, rezervace z Restu, může jej využít jako marketingový nástroj. Má svůj podnik na dlani odkudkoliv.

„EET nás nikdy moc nezajímalo. Chceme klienty, co chtějí svůj business rozvíjet a ne splnit nějakou státem určenou povinnost“

Jak získáváte nové klienty ve Storyous?

V tomhle se hodně inspirujeme ve světě. Dobrý leadgen začíná být alfou a omegou obchodního flow. Postavili jsme tedy celé oddělení, které kontakty kvalifikuje. Než náš obchodník zavolá na schůzku, ví, s jakým systémem podnik pracuje, zda je s ním spokojený či ne, je zkrátka připravený na námitky, které do telefonu přijdou. Leadgen oddělení má také za úkol mapovat nově otevírané podniky, abychom tam byli jako první.

Obchodník musí být připravený na odpověď „my už pokladnu máme“. Jaké jsou argumenty? Jak vyvoláš wow efekt na trhu, který už je přesycený?

Známe dokonale svou konkurenci, jejich silné a slabé stránky. Ty v telefonu porovnáváme s námi. Nehaníme, klidně řekneme, že jejich řešení je super, ale že s námi mohou snadněji integrovat další systémy a tím ušetří spoustu času a peněz. Teď, půl roku po EET, každý ví, zda mu řešení funguje nebo ne. A na nás je, abychom je přesvědčili, že by měli vypustit z hlavy počáteční investici a pořídit si platformu, která jim bude flexibilně splňovat jejich rostoucí nároky.

Design dělá ze Storyous jednoznačnou srdcovku pro moderní kavárny a restaurace. Dle slov Sáry tam „sedne jak prdel na hrnec.“ Je to jednorázová investice nebo fee?, zajímá nás. „Jednorázově si zakoupíš hardware (tablet, stojan, tiskárnu), potom platíš měsíční fee dle funkcí, které využíváš.“

„Design a inovace z nás dělají lovebrand. Do hipster bister sedneme jako prdel na hrnec

Tlak na obchodní výsledky vs. uvolněná atmosféra startupu. Jak to dokážeš balancovat?

V každém obchodu musí být trocha stresu, musíš plnit plán. Na druhou stranu gastro je specifický obor. Storyous je tu už dlouho, o klienty nouzi nemáme, dokážeme se dostat na schůzku, pokecat si a přijít tam zpět na večeři. Nemusíme před klienty uhýbat na opačný chodník, že jsme je do něčeho natlačili kvůli produkci.

Kam se vám zatím nedaří proniknout?

Jsme ideální systém pro kavárny, bistra, menší a střední restaurace. Postupně se dostáváme do větších restaurací, které mají i více pokladem a výzvou jsou pro nás obrovské provozy. Tam ještě nejsme. Nicméně díky naší jednoduché škálovatelnosti se nám podařilo vyhrát tendr na 55 pokladen pro fotbalovou Spartu Praha, jenže pak Babiš posunul tenhle typ občerstvení až na březen 2018.

Sára k sobě do týmu hledá obchodníky-juniory i seniornější exempláře:

  • V Praze nejraději pracuji s mladými lidmi, kteří tíhnou k obchodu. Nemusí mít zkušenost, prostě chtějí a nikdo jim ještě nedal šanci.
  • Do regionů po celé ČR hledáme zkušenějšího obchodníka, který má chuť na sobě pracovat, nezasekl se. Je disciplinovaný, ví, že musí ráno vstát. Přemýšlí jako podnikatel, který je orientovaný na výkon. V Olomouci mám třeba Luboše. Neskutečně schopný a motivovaný jedinec.

Foto: Matěj Kadlec

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno