„Rozhlas má být dnes v mobilu, ne přes ampliony.“ Inovátoři z Brna vedou ke vzniku občansky angažovanějšího Česka

17. Prosinec 2017

Lidé chtějí být víc občansky angažovaní, přispívat své komunitě a nekomunikovat s úřady až ve chvíli, kdy je problém, ukazují průzkumy. Šikovná banda z Brna vedená vizionářem Ondřejem Švrčkem snila o aplikaci, která spojí obyvatele měst a vesnic s jejich zastupiteli. Po osmi letech, kdy měl Ondřej Mobilní rozhlas pouze v hlavě, a třech letech, kdy s technologií objíždějí všechny radnice, se dá říct, že rok 2017 konečně přinesl podnikatelský průlom. Platforma, která starostům umožňuje komunikovat s občany v reálném čase přes hlasové zprávy, SMSky, e-mailing a mobilní aplikaci, se těší velké oblibě v západních Čechách, Podkrkonoší a také na Praze 10. Velký kus práce ale ještě kluky čeká. Jak se rozhlas, který je mobilní, prodává, na jaká zajímavá místa se dostali a jak kuriózně je starostové dokázali uvítat?

Tři stateční z Neogenie. Povídali jsme si s CEO Ondřejem Švrčkem (uprostřed), obchodním ředitelem Ivanem Kosturákem (vlevo) a obchodníkem Honzou Oharkem (vpravo). 

Pánové, děláte inovativní technologii pro veřejnou správu, starosty, obce. Jak se parta nadšených lidí aklimatizuje v takovém prostředí?

Vyzkoušejte leady

Ivan: My jsme byli nadšení, dokud jsme to prostředí nepoznali. (smích) Ne, ve skutečnosti jsme pořád. Chápu, na co narážíš, my jsme ale hned v začátku měli štěstí na progresivní lidi ze státní správy, kteří se pro myšlenku nadchli. Není pravda, že starostové jsou konzervativní – jsou to hodně snaživí, moderně smýšlející lidé. Primární motivace na úřadě je, že chcete něco zlepšit.

Honza: Nutno podotknout, že z obchodního hlediska mluvíme o úplně jiném prostředí než komerčním. Když jsem dřív obchodoval s majiteli firem, dokázali se rozhodnout na místě nebo do pár dní, zda z vydělaných peněz ukousnou část na službu, kterou prodávám. Radnice má rozpočty, musí s nimi hospodařit a hlavně vnímá čas úplně jinak. Půl roku-rok tam nic neznamená.

Čekáš rok na rozhodnutí?!:-)

Honza: To zase není tak dramatické, ve většině případů je obchodní proces dvouschůzkový, jedna je se starostou a pak prezentuji ještě zastupitelům. Do měsíce až tří mám většinou uzavřeno. Ale stalo se mi s tajemníkem Chotěboře, že mi po schůzce řekl: „Je to super, máme zájem, zavolejte mi za rok.“ Myslel jsem, že se přeřekl, do kalendáře jsem si to ale napsal. Za rok mi pípla upomínka, zavolal jsem a na druhém konci se ozvalo: „Konečně voláte, máme vše připraveno, příští středu přijeďte.“

Domluvte si konzultaci

Na co dalšího jste se museli aklimatizovat?

Ivan: Museli jsme změnit celou obchodní strategii. Metodou pokus omyl jsme zjistili, že Mobilní rozhlas nejde prodávat jako nástroj, který má určité funkce, toto naklikáte, tamto navolíte… Jakmile jsme pronikli do jejich uvažování, dali jsme technické výhody stranou a prezentujeme užitek.

„Frustrací radnice je, že rozhlas něco vyhlásí, ale lidé to nezachytí. Hodinu až dvě po vyhlášení odpovídá úřad na telefonáty. Lidé chtějí být informovaní a cílem je k nim informaci dostat. Nezřídka se stává, že po zavedení naší platformy trhá obec rekordy v návštěvnosti fotbalových derby.“

Užitkem je…?

Ivan: Dostat všechny potřebné informace efektivně k občanům, aby je zachytili. Běžný rozhlas je zvyk, který tu funguje 50 let, ale jsou s ním jen problémy. Lidé nezachytí kdy a kde se co děje. Navíc stojí jeho provoz obec ročně několik desítek tisíc, za které by mohli mít naši platformu. Také nástěnka je silně historická a ve chvíli skutečné krize ve vesnici, například při povodních, ani jeden z nástrojů neobstojí. SMSka nebo hlasová zpráva dojde v případě nutnosti každému.

Zpravodaj podle našich průzkumů lidé skutečně čtou, ale nenajdou v něm aktuální informace – to může obec vyřešit e-mailingem, který přes naši platformu naklikají jednoduše. V rámci servisu jim pomáháme sehnat kontakty na lidi v obci, aby měli plnou databázi telefonních čísel a e-mailů. Jednotlivá sdělení, e-maily a zprávy jim vytváříme. Oni se to od nás postupně naučí.

Neogenia, pod jejíž portfolio Mobilní rozhlas spadá, je pro šéfa obchodu Ivana Kosturáka prvním reálným zaměstnáním. „Předtím jsem podnikal ve stavebnictví, online marketingu a e-commerce. Vize Neogenie mě zaujala. Je to příležitost, kde mohu spojit výhody obou světů, jednat podnikatelsky, a přesto mít za sebou zázemí firmy.“

Best bits. Aneb nejzajímavější momenty ze života obchodníka:

  • Ondřej: „Jeden z momentů, které si pamatuju, se stal na Praze 10. Ve tři ráno se na veterinární stanici objevil pejsek, který potřeboval transfuzi. Odeslali přes naši platformu SMS na 4000 pejskařů s omluvou za noční SMS a prosbou o dárce ve váhové kategorii 8-20 kg. Ještě v noci se ozvalo přes 20 lidí. Kdyby to dělali přes FB, přijde pomoc až ráno.“
  • Ivan: „Pro mě to jsou hlavně inspirativní lidé. Dodnes si pamatuju na jednu starostku, která byla doslova renesanční člověk. Kromě funkce měla vlastní firmu, starala se o čtyři postižené lidi v rámci nějakého pilotního programu, psala knihu, učila jógu, tančila. To vás nakopne na sobě makat.“
  • Honza: „Za mě to byl starosta, který neměl chytrý telefon, televizi, rád chodil do lesa a jako z toho lesa na mě koukal. Tvrdil, že ty internety beztak nikdo nemá a že to občané nevyužijí. Vzdával jsem to, když se vedle ozval zastupitel. Ty, Mirku, ne každý je takový pračlověk a potřebuje se vymykat jako ty. J Nám by se to hodilo na hasičkou stanici, do školy… Věděl jsem, že mám vyhráno.“
  • Honza: „Také jsem jednou podepsal objednávku na první schůzce výměnou za dobrý skutek. Pan starosta prodával kytičky na podporu léčby rakoviny, já neměl drobné, tak jsem jich koupil několik (bylo mi hloupé chtít od něj vrátit drobné). Na pana starostu udělalo mé dobré srdce takový dojem, že si Mobilní rozhlas na místě objednal.“
Obchodník Honza Oharek (vpravo) dělal v telekomunikacích, na slevových portálech a také si splnil svůj sen prací v cyklistice. Na práci obchodníka pro Mobilní rozhlas ho baví, jak rozmanitý jeho život je. Včera jsem se škrábal kolem Sněžky, dnes jsem tu s vámi a zítra Praha,“ vypočítává jen část rozvrhu. O svém obchodnickém životě napsal hodně čtivý článek.

„Nejprogresivnější v moderních technologiích jsou západ Čech, Krkonoše a velká města.“

Dá se říct, které regiony v Česku jsou progresivnější?

Honza: Největší pokrytí máme v severních Čechách, jsou to kraje hodně sužované přírodními katastrofami, povodněmi. Tam starostové ví, jak důležitá je efektivní komunikace ve chvíli, kdy jde o hodně. Nezřídka mi na schůzce ukazují rysku, kde až ve vsi stála voda. V Krkonoších mi začali podepisovat smlouvy ve velkém – když se to stalo popáté, ptal jsem se proč.  „Jsme hornatá členitá obec, těžko nás pospojovat a informovat všechny najednou. Rozhlas ani vývěska nemají účinek,“ řekli mi. Naopak menší zájem má jižní Morava, která je turistickou oblastí, kde se všichni znají, žijí komunitně.

Ivan: Největší nemoc jsme zaznamenali ve velkých městech, kde nemají lidi jak spojit. Zkoušeli různé FB skupiny, newslettery, ale neuspěli.

Ondřej: Newslettery nikdo nečte, ale kvalitní informativní e-mailing je podle naší vize ZlepšemeČesko.cz jedna ze součástí moderní komunikace. Vnímám jako nezbytné, aby aplikaci s informacemi o své lokalitě brali lidi stejně automaticky jako bankovní účet.

„Lidé se chtějí zapojit do dění ve své obci a dělat dobré věci. Potřebují k tomu jen vhodný nástroj.“

„Máte možnost ovlivnit celou republiku a způsob, jak stát komunikuje s občany.“

Na jaké výzvy má být obchodník připraven?

Honza: Je to o hodně naježděných kilometrech, musíte fungovat podle starostů, někdy vstávat ve 4 ráno, jindy stihnout tři okresy v jeden den a večer ještě prezentovat patnácti zastupitelům. Při schůzkách najezdím tak 50 000 km ročně, můj schůzkový rekord bylo 900 km za jeden den – 12 hodin jízdy a 5 hodin jednání. Paní na penzionu mě vítala s baterkou v noční košili. 🙂

Foto: Matěj Kadlec

© 2024 imper.cz