Rodinná firma – zlatá pravidla úspěšného podnikání

 |  Články  |  Inspirace  |  Sabrina Harisová  |  599x přečteno

Mít firmu, ve které bude bok po boku pracovat celá rodina, je snem mnoha lidí. Ti, kteří si tím prošli ale zdvihají varovný prst. Proč? Protože narozdíl od cizího zaměstnance, když vyhodíte rodinného příslušníka, můžete kromě firmy přijít i o rodinu. Existují ale lidé, kteří si rodinný business nemohou vynachválit. Jedním dechem však dodávají, že je důležité nastavit si pravidla a ještě důležitější je jejich dodržování.

rodinný business

Rodinná firma může být velký úspěch nebo obrovský propadák. Zeptali jsme se bývalé majitelky cukrárny Hany Novotné na její osobní zkušenost:

„Pamatuji si, když jsme měli první rodinnou poradu. Seděli jsme okolo stolu, každý přidával nápad a zkušenosti a všichni jsme se usmívali naplněni vizí. Pak jsme společně otevřeli kavárnu s cukrárnou a od té doby to začalo jít z kopce. Mamka měla nejdříve péct a starat se o sladkosti, pak ale chtěla (kromě jiného), aby nám účetnictví dělala její kamarádka, co s ní chodí na vínko. Byla ale dražší, než firma, která řešila i DPH a odvody apod. Táta se snažil protlačit do sortimentu alkohol, starší sestra chtěla prodávat, ale do toho ještě organizovala akce, takže jí neustále zvonil telefon a každý tak nějak dělal všechno a nic.  Po další rodinné poradě začalo osočování, že jsme všichni šéf a nikdo přece nebude nikomu nic přikazovat. Do roka jsme zavřeli a za další dva spolu zase začali mluvit.“

I když nás Hana upozornila na několik pravidel, na které by si už teď dala pozor, znovu by prý do toho nešla. A jaká jsou ta pravidla?

Rodinný business – pravidla

Rozdat úlohy nebo pozice

Ať se jedná o běžný obchodní či projektový tým nebo rodinnou firmu, každý z členů má talent na něco jiného. Je důležité tyto talenty rozeznat a dohodnout se, kdo je za co zodpovědný a jakou pozici bude kdo zastávat. A nejen to. Striktní dodržování dohody je alfou a omegou. Můžete si navzájem pomoci, či vyjít vstříc, ale to by měly být výjimky. Jestliže si totiž budete navzájem „lézt do zelí“ a uděláte chybu, budete ji svalovat jeden na druhého a konflikt je na světě.

Kdo je boss

Dalším důležitý krokem je zvolit šéfa  – Capo di tutti capi. Kdo je ten, který rozhoduje a má poslední slovo? Možná namítnete, že by to takto v rodinném podniku být nemělo, ale opak je pravdou. Striktně oddělujte rodinu a práci. Může se stát, že to, co otci řeknete po pracovní stránce, byste si k němu jinak vůbec nedovolili. A upozornit ho na chyby, které stály firmu hodně peněz, to už  vůbec ne.  Už na začátku si dohodněte mantinely, které budou vyhovovat oběma.

rodinná firma

Rozdělte si čas na pracovní a soukromý

Rodinný business a s ním spojené starosti jsou často hlavním tématem většiny rozhovorů. Práci si každý nosíte v hlavě domů a při každé přiležitosti ji spolu řešíte. Nestane se vám to, když si jasně vymezíte čas, který patří jen vám a členům rodiny. Pracovní věci můžete řešit jiný den. Toto je jedna z věcí, na které troskotají rodinné podniky a je to proto, že rodina je spolu celý den a každý den, neustále spolu něco řeší, ale nezabíhá se do soukromí. A pak můžete zjistit, že sice vídáte sourozence velice často, ale víte o něm méně, než když jste byli  každý zaměstnán někde jinde.

K zaměstnancům se chovejte stejně

Může se stát, že budete potřebovat externí výpomoc,  a tak do týmu přijmete i zaměstnance z ulice. Neměli by ale poznat, že s nimi pracují členové vaší rodiny a až vubec by si neměli všimnout toho, jak jim nadržujete. K zaměstnancům na stejné pozici se chovejte stejně.

Jasná data a ne emoce

Pokud jste zjistili nesrovnalosti, pak je třeba řešit je s tím, kdo je za ně zodpovědný. Nebuďte ani přehnaně arogantní, ale ani nad tím nemávněte rukou. Přístě se to může stát znovu, ale v jiném množství nebo intenzitě. Do společného rodinného podnikání rozhodné nenoste emoce. Vzbudíte soucit, nebo smích ale nikdo vás nebude brát vážně.

V rodinném podnikání jde hlavně o respekt. Jedině tak se zajistí, že se každý bude co nejlépe snažit plnit svoji úlohu, protože si uvědomí, že je součástí úspěšného celku.

A poslední tip:

Nedávejte nevyžádané rady! Možná máte dobrý úmysl, ale často jedna malá chyba a její následné žehlení je daleko lepší, než 10 rad. Příště si totiž dotyčný dá velký pozor, aby ji nezopakoval.

 

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno