Radim Nigrin: „Založit firmu ještě při studiu a uspět? Jde to i v těžkých semestrech“

 |  Články  |  Rozhovory  |  Jana Orlovská  |  6 058x přečteno

Za vznikem Schools United stojí zajímavý příběh. Kultura, tradice, hrdost a ztotožnění se se školou. V Americe, kde má každá škola svou mikinu, studenti se do ní oblékají na zápasy i ve volném čase, to funguje. Radima Nigrina tato kultura nadchla natolik, že se rozhodl něco podobného vybudovat u nás. První mikinu navrhl pro své gymnázium, dnes má projekt „Vzdělávání s hrdostí“ více než 60 škol a několik sportovních týmů. Proto hledá nového obchodníka – jak jinak než studenta.

radim4

button Job pro vas

Čeští studenti nejsou na svou školu hrdí. To chceme změnit

Radime, kde se vzal nápad založit Schools United a vůbec budovat hrdost ke škole? Vážně si myslíš, že mladí v Česku budou nosit školní oblečení, třeba i do ulic?

Všechno začalo na střední škole ve Washingtonu, kam jsem měl jako student 3. ročníku gymnázia možnost na rok vyjet. Bylo mi tehdy 16 a celá školní atmosféra mě nadchla. Bylo to o něčem úplně jiném než jen chodit do školy a ze školy a získávat známky. Žiješ sportem, zápasy, chodíš fandit, do města vyrazíš ve školních mikinách, které jsou hodně cool vystylované, žádná nudná loga na prsou. Je to přesně ten design, který mladé baví. Pro mě to bylo neskutečné, protože z ČR jsem nic takového neznal. Tehdy mě to opravdu nadchlo a řekl jsem si, pojďme tuhle hrdost na školu začít budovat i u nás.

Jaký produkt tedy školám prodáváte?

První produkt, se kterým na školách začínáme, jsou většinou školní mikiny, které jsou u studentů nejoblíbenější. Nechceme však být vnímaní pouze jako výrobci oblečení. My chceme budovat hrdost na českých školách. Třeba v Americe má každá škola svoji barvu, maskota, hymnu, oblečení atd. Školní oblečení je vlastně první věc, kterou může student vyjádřit hrdost ke své škole a viditelně ji dávat najevo. Zároveň chceme zlepšit způsob, jakým studenti tráví čas (zápasy, párty, výlety, komunitní cítění).

radim1

Klienti nám věří, protože jsme sami cílovka a náš produkt má příběh

Školství je poměrně specifická oblast, kde jsou nastavené určité procesy, rozhodování může trvat… S kým na školách komunikuješ a jaké je školství jako klient?

Na školách jednáme přímo s vedením. Vůbec největší výzvou pro nás je se na schůzku dostat, protože jim neustále někdo něco nabízí. Mlíka, automaty na jídlo, všechno možné. Musíme se proto odlišit hned ze začátku, že nejsme „jen nějaké mikiny“. My jim představujeme dlouhodobou myšlenku, není to jen o tom předat oblečení a jít pryč.

Celý proces funguje tak, že je oslovíme, představíme jim náš příběh, ukážeme, co děláme na ostatních školách, a na závěr pro ně máme překvapení. Už na první schůzku nosíme konkrétní návrhy, jak by oblečení mohlo vypadat pro jejich školu. To se každému líbí, je to takový moment překvapení. Oni nám věří, protože děláme něco, co jsme skutečně zažili, sami tomu věříme a opravdu chceme něco změnit.

Jste vy dva hrdí na svou školu? Oblékli byste si mikiny VŠE? Já vím, že váš projekt nepodpořili, tak proto se ptám.

Je pravda, že jsme na VŠE zkoušeli prorazit, vedení nás však nepodpořilo, z čehož jsme byli upřímně zklamáni, ale co se dá dělat. Jak jsem říkal, my už na první schůzku přicházíme s návrhy oblečení. Takže když jsme pro ně navrhovali mikiny, udělali jsme si několik vlastních kusů a ty nosíme rádi. Lidi se nás ptají, kde jsme to koupili, protože se jim naše kolekce líbí mnohem víc (smích) – ta, kterou si VŠE udělala následně sama, moc úspěch nesklízí. Jinak k té hrdosti – já doteď nosím naši úplně první mikinu „Gymnázium Jaroslava Seiferta“, kde jsem studoval. Mám ji hrozně rád, i když z mého dnešního pohledu je udělaná naprosto amatérsky. Holt první zakázka. (smích)

Filip Mayer a Radim Nigrin (vpravo) jsou důkazem toho, že úspěšně podnikat se dá i popři studiu. Navzájem si hodně pomáhají a dělí práci, dle toho kdo má jak nároční semestr.

Filip Mayer a Radim Nigrin (vpravo) jsou důkazem toho, že úspěšně podnikat se dá i popři studiu. Navzájem si hodně pomáhají a dělí práci, dle toho kdo má jak nároční semestr.

Říkáš, že je pro vás největší výzvou se na schůzku s vedením školy dostat? Našli jste si osvědčené techniky, které fungují?

Jak se k lidem dostat je pro mě jako obchodníka do jisté míry hra. Někdy to zkoušíme přes studenty a studentskou radu, jindy přes učitele. Například náš nejnovější projekt Králové školy je zaměřený na maturanty a naším cílem je, aby si studenti poslední rok užili naplno. Vytváříme pro ně maturitní kolekce a párty. Na nich je ideální příležitost, jak se s nimi sblížit a představit jim naši myšlenku. Když za vedením školy přijdou samotní studenti a řeknou jim, že se jim líbí naše oblečení, je to silná páka. Další skvělou možností jsou veletrhy pro střední školy, třeba Scholas Pragensis. Ale samozřejmě se nebojíme vyhledávat sami pomocí cold callu a představení projektu Vzdělání s hrdostí, i to má úspěšnost.

Těšíme se na mladého člověka, kterého to s námi bude bavit

Do týmu Schools United momentálně hledáte obchodníka, který bude šířit myšlenku s vámi. Takže ideálně studenta?

Těšíme se na člověka, ideálně studenta či absolventa VŠ, který bude stejně energický jako my, který se nebojí výzev a bude se s námi předhánět, komu se více zadaří. (smích) Tím, že sami studujeme, jsme příkladem toho, že to může fungovat.  U nás člověk nemusí sedět od 9 do 5, schůzky si zorganizuje, jak potřebuje. Klidně ať pracuje 3 dny v týdnu. My s Filipem (Filip Mayer je Radimův business parťák, pozn. red.) jsme důkazem toho, že to jde. Já dnes studuji finance, Filip mezinárodní vztahy a u toho vedeme rostoucí firmu. Někdy si „přehazujeme“ pravomoci podle toho, kdo má těžší semestr, ale hlavní je, že jdeme dál.

radim3

Filip Mayer se do týmu přidal po roce. S Radimem se potkali v United Business Clubu na VŠE, který Filip vede. Businessově si sedli a spolupráce jim teď skvěle funguje.

Kolik si může obchodník na této pozici vydělat?

Šikovný člověk si u nás může přijít na hezké peníze. Kolem 30 tisíc, v závislosti na tom, jak bude aktivní. Velkou výhodou je to, že od nás dostane celkový back office, veškeré návrhy, plakáty a materiály. Jeho jedinou prací bude shánět klienty, prodávat jim náš příběh a přesvědčit je ke spolupráci. My mu necháme volnou ruku v tom, jak si bude nové klienty shánět. Klidně to mohou byt i sportovní týmy, ligy či třeba skauti, netrváme na tom, že to musí být školy. Ve své podstatě je nám jedno, kde posilní hrdost, hlavní je, že tvoříme skutečně lepší svět. Není lepší pocit než potkat na ulici studenta s mikinou od nás, jak si to hrdě vykračuje. To je pecka! 🙂

Nadchl tě příběh Schools United? Chceš být u toho, když se v ČR začne budovat kult hrdosti ke škole? Radim s Filipem se na tebe už teď těší!

button Job pro vas

Foto: Igor Bondar

Text: Jana Orlovská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno