Brian Tracy o produktivitě: Jak v co nejkratším čase udělat co nejvíce? (1/2)

07. Únor 2016

Život obchodníka je neustálý běh za co největší produktivitou a efektivitou práce. Jelikož všichni máme omezený čas, je potřeba, abychom se s ním naučili hospodařit co nejlépe. Brian Tracy ve své knize Snězte tu žábu! udává 21 pravidel, jak v co nejkratším čase udělat co nejvíce. Která to jsou?

Top view of a work desk with coffee and mobile phone

1. Prostřete stůl

Začněte tím, že si přesně a jasně definujete své cíle. „Důvod číslo jedna, proč někteří lidé vykonají více práce rychleji, tkví v tom, že je jim absolutně jasné, co je jejich cílem, a od tohoto cíle se neodklánějí,“ uvádí Brian Tracy v knize, kterou si můžete spolu s více než 3000 dalšími knihami v češtině a navíc na 7 dní zdarma přečíst v elektronické knihovně My Boox Club. Hlavním důvodem odkladů a ztráty motivace je to, že nemáte ujasněné, čeho a jak chcete dosáhnout. Důležité je si cíl zapsat na papír – tento zvyk mají pouze 3 % lidí, a ti jsou pětkrát až desetkrát výkonnější než ti, kteří si své cíle nikdy nezapsali.

Domluvte si konzultaci

2. Plánujte každý den předem

Velké nepříjemné úkoly se vám nejlépe splní tak, že si je rozkouskujete a budete je plnit kousek po kousku. „Každá minuta plánování ušetří až deset minut při vykonávání práce,“ udává Brian Tracy v knize. A to už se rozhodně vyplatí. Navíc naplánovat den netrvá déle než 12 minut, tedy dokáže ušetřit až 2 hodiny práce. Nejlepší je sepsat si seznam plánů na další den večer, nejlépe před spaním, jelikož vaše mysl bude soustředěna i v průběhu spánku na seznam a ráno se můžete probudit s návrhy na různá řešení.

3. Použijte na vše pravidlo 80/20

Paretův princip jistě všichni znáte, tedy pravidlo, které říká, že 20 % vaší činnosti vytváří 80 % vašeho výsledku. „To znamená, že máte-li na seznamu 10 položek, dvě z nich jsou pětkrát až desetkrát důležitější než zbylých osm dohromady,“ vysvětluje autor. Tyto dvě položky jsou ty hlavní, kterými byste měli svůj den začít, aby se nestalo, že vám zrovna na ně nevyjde čas.

4. Berte v úvahu důsledky

Na osobní i profesní život je potřeba nahlížet z pohledu dlouhodobého časového horizontu. „Lidé, kteří nahlížejí na svůj život i profesionální kariéru z dlouhodobé perspektivy, se vždy rozhodují lépe, pokud jde o čas a činnost, než ti, kteří se budoucností příliš nezabývají,“ konstatuje kniha. Pokud v nějakém úkolu či činnosti vidíte potenciál s dlouhodobými důsledky, pusťte se do něj, máte zelenou.

5. Praktikujte kreativní otálení

„Skutečnost je taková, že nemůžete udělat vše, co máte. Něco musíte odložit!“ A co to bude? Činnosti, které vás mohou posunout dále z dlouhodobějšího hlediska, ale jsou těžké a nepříjemné, nebo činnosti, které mají jen krátkodobý dopad, ale jsou jednodušší a zábavnější? Vaším hlavním společníkem při určování činností, kterým se budete věnovat, bude „ne“ – musíte říct ne činnostem, které vám nepřinesou užitek a jen by vás oddalovaly od splnění vašeho cíle.

brian

hledáme obchodníka

HOT NEWS: Věděli jste, že Brian Tracy míří do Prahy? Ve dnech 23. a 24.4. proběhne v TOP hotelu Praha konference, na které vás budou vedle Briana Tracyho motivovat mimo jiné i Jan Mühlfeit a Andy Harrington. Pokud chcete znovu nastartovat svoji kariéru nebo dát svému podnikání zcela nový a mnohem úspěšnější smysl, kupte si vstupenky zde. 

6. Praktikujte průběžně metodu ABCDE

Metoda ABCDE je ověřenou metodou určování priorit. Sepište si seznam toho, co musíte udělat následující den, a následně ke každé položce seznamu přiřaďte hodnotu ABCDE, příčemž A je něco velmi důležitého, co musíte udělat, B je úkol, který byste měli splnit, C něco, co by bylo dobré udělat, úkol D můžete předelegovat na někoho jiného a úkol E je něco, co můžete bez problémů vymazat.

7. Soustřeďte se na oblasti, které přinášejí klíčové výsledky

Je třeba si uvědomit, že jste v práci placeni za to, že přinášíte určité výsledky, kterých musíte dosáhnout – může se jednat o počet navolaných schůzek či měsíční target. Abyste se stali výkonnějšími, je potřeba si tyto klíčové oblasti jasně identifikovat společně s vaším nadřízeným. Například pro obchodníka je klíčové uzavření obchodu, jelikož v té chvíli začíná aktivita dalších lidí, kteří produkt či službu vytváří či dodávají.

TIP: Položte si otázku „Která dovednost, pokud si ji dokonale osvojím, bude mít na mou profesní dráhu největší pozitivní vliv?“ Zeptejte se i svého okolí a nadřízeného a této oblasti se nejvíce věnujte.

8. Aplikujte Zákon tří

Tři nejdůležitější úkoly, které vykonáváte, obsahují většinu hodnoty, kterou přispíváte svému podniku či organizaci.“ Je důležité si tyto tři úkoly rozklíčovat a věnovat se pouze jim – promluvte si s vedoucím o svém přínosu organizaci a o předelegování druhotných činností na někoho jiného.

9. Dříve než začnete, důkladně se připravte

Abyste neustále neoddalovali činnosti, je dobré si před nimi připravit vše, co k jejich vykonávání potřebujete. Nejprve si ukliďte pracovní stůl tak, abyste se soustředili jen na daný úkol. Pak se ujistěte, že máte po ruce vše ostatní – psací potřeby, přístupová hesla, veškeré informace a dokumenty, e-mailové adresy, prostě vše, co k dané činnosti potřebujete, abyste v jejím průběhu už nemuseli vstávat od stolu. Upravte si pracovní prostředí tak, aby vám bylo příjemné a pohodlné, jak říká autor knihy: „Ti nejproduktivnější lidé věnují určitou dobu vytvoření pracovního místa, ve kterém pak rádi tráví svůj čas.“

10. Postupujte od barelu k barelu

Všichni už jsme zjistili, že postupovat po velkých krocích je těžší, než postupovat po těch malých. Proto je lepší se soustředit na dílčí činnost než na obrovský cíl, který je před námi. Brian Tracy to ilustruje na situaci, kdy projížděl srdcem Sahary a jediným ukazatelem cesty byly černé barely: „Ať jsme byli ve dne kdekoliv, viděli jsme jen dva sudy: jeden, okolo kterého jsme právě projeli, a druhý pět kilometrů před námi. A to nám stačilo k tomu, abychom se drželi trasy. Museli jsme jen mířit k dalšímu barelu. Tak jsme nakonec dokázali přejet největší poušť na světě. Jednoduše „od barelu k barelu“.“

11. Aktualizujte své klíčové dovednosti

Neustále pracujte na dovednostech, které vám pomohou co nejlépe vykonávat vaše klíčové činnosti. „Čím lepší jste v nějaké důležité práci, tím více jste motivováni k tomu pustit se do ní.“ Pokud si jste vědomi, že danou činnost umíte vykonat opravdu dobře, tím lépe zvládnete otálení a rychleji danou práci vykonáte.

Foto: www.businesspost.ie

© 2024 imper.cz