03. Leden 2019
Nevíte, jak říct potenciálním zákazníkům, jak moc jim vaše produkty nebo služby mohou změnit život? Zkuste jim poslat case study. Dobře napsaná případovka jasnou a srozumitelnou formou zodpoví všechny možné dotazy, a když navíc ještě vypadá super – máte vyhráno. Co by v ní nemělo chybět?
Ujasněte si cíl případové studie
Ať už děláte cokoliv, měli byste mít jasný cíl. Stejné je to s případovou studií. Ujasněte si, co chcete vyzdvihnout a jaké jsou hlavní výsledky, které hovoří pro vás. Znáte cílovou skupinu? Měli byste. Podle ní totiž zvolíte nejen tón ale i vzhled vizuálu.
Nezapomeňte: Případovka by měla být vždy ze stejného nebo příbuzného oboru, v jakém podniká váš budoucí klient, kterému ji chcete poslat. Měl by z ní totiž vycítit, že znáte problematiku jeho podnikání, a víte jaké má potřeby nebo s čím se potýká.
Tvorba případové studie
Zaujměte názvem
Určitě víte, že název buď čtenáře donutí si sdělení přečíst nebo odignorovat. Dejte si na něm tedy záležet. A protože cílem případovky je nejen ukázat kvality produktu nebo služby, ale hlavně vyzdvihnout jejich přínos pro zákazníka, uveďte to v názvu. Už ten by totiž měl prodávat výsledek spolupráce s klientem, o kterém případovka je. Tzn. pokud se vám například podařilo zvednout obrat o 20 %, přivést o 40 % více zákazníků, než tomu bylo před vámi – prodejte to v názvu kejsky.
Začněte od začátku
Vysvětlete situaci na startovní pozici, to znamená, jak firma fungovala (nebo zákazník) a jaká byla situace, než jste se do hry dostali vy. Také v krátkosti vysvětlete, z jakého důvodu jste byli vybráni a v čem má vaše řešení či produkt pomoci. Použijte i citace zákazníka, které dodají textu důvěryhodnost.
Příběh prodává
Pokračujte tím, jaké kroky jste podnikli, po té, co začala spolupráce. Buďte upřímní a nevymýšlejte si. Vysvětlete strategii a nebojte se zmínit i některá úskalí a jakým způsobem jste si s nimi poradili. Ukážete, že jste schopní řešit i nenadálé situace (co si budeme povídat, málokdy jde opravdu vše hladce). Není to ale román, proto buďte struční, a kde můžete, dávejte čísla. Text zpracujte tak, aby byl přehledný a dalo se v něm snadno orientovat, používejte zvýraznění, odrážky nebo ikony. Velice dobře funguje infografika, vision boardy a porovnávací grafy. Vyvarujte se žargonu nebo velkému množství odborných slov. Text by měl být srozumitelný každému.Infografika, ikony, ukazatele a další grafické prvky usnadní orientaci v informacích a zpřehlední text.
Ukažte výsledky
Jasně a stručně popište výsledky vaší spolupráce. Nic dlouhého, žádné superchválení. Buďte konkrétní. Určitě si v dokumentu udělejte místo a tyto výsledky ukažte i v grafické podobě. Jak víte, čísla umí mluvit a jasně ukážou, zda se vaším produktem nebo službou má někdo vůbec zabývat. Každá případová studie by měla obsahovat logo, kontakt na obchodníka nebo obchodní oddělení společnosti, odkaz na web, a pokud jsou, tak i na blog a FB stránku. Můžete do ní přidat i pár referencí od dalších klientů, kteří v nich vysvětlí, čím jim prospíváte.
Dokument vždy posílejte v PDF nebo pro studii vytvořte mikrostránku, na kterou budete v e-mailu odkazovat. V tom případě můžete do studie zahrnout i videa. Případovky si také zavěste i na web. Působivé case study s infografikou jsou otázkou několika hodin práce z domova například v Canvě, která je zdarma. Najdete v ní velký výběr ikonek, grafů a stylů písma. Jestliže ale chcete mít opravdu profi materiál, oslovte grafika.
Checklist pro obsah
- Název, který zaujme
- Situace na startu
- Vysvětlete, jaké jste podnikli kroky
- Kde můžete, uvádějte čísla
- Výsledky spolupráce
- Kontakt
Checklist pro vizuál
- Přehledně a čistě
- Srozumitelně bez velkého množství odborných slov
- Čísla
- Procenta
- Grafy
- Odrážky
- Obrázky
- Ikony
- Odkazy
- Infografika
Vyzkoušejte reakci zákazníků a pokud nebudete mít výsledky, které jste očekávali, zkuste zvolit jiný formát. Většinou ale platí, že méně je více.