Zařiďte si pracovní stůl jako Peter Walsh nebo David Allen

21. Prosinec 2015

Do nového roku často vstupujeme s těmi nejrůznějšími předsevzetími, ať už se týkají našeho osobního života, nebo práce. Málokoho by však napadlo, aby s novým rokem přemýšlel nad tím, jak vylepšit svůj pracovní stůl – ať už doma, či někde v kanceláři. Přitom si většina z nás neuvědomuje, jak důležité je, aby naše pracovní deska byla nejen efektivní, ale i reprezentativní. U businessmanů prý platí: Ukaž mi svůj stůl a já ti řeknu, jakým jsi obchodníkem. Zde je několik rad, jak vylepšit svou pracovní plochu…

desk

Peter Walsh, slavný americko-australský organizační guru a spisovatel, tvrdí, že deska stolu by měla být jako auto. Když se posadíte za volant, vše potřebné máte na dosah ruky – zapalování, ukazatele rychlosti a otáček, řadící páku, rádio, ovládání světel, stěračů atp. Věci, které jsou sice potřebné, ale nepoužívají se tak často, se nachází v přihrádce na místě spolujezdce jen o trochu dál, například mapa nebo autoatlas. A to, co používáme nejméně, tedy jen za výjimečných situací, dáváme do kufru, kupříkladu lékárničku nebo potřebné nářadí. Tak by to mělo být i na pracovním stole – to nejdůležitější mít po ruce. „Váš stůl je hlavně pracovní stanoviště,” dodává s úsměvem Walsh, „nikoli skladiště.”

Vyzkoušejte leady

Naopak David Allen, autor time managementové metody Getting Things Done, tvrdí, že si vystačí jen s malým stolem ve své kanceláři v Amsterdamu. Snaží se držet pravidla, že na desce by měly být zejména: referenční materiály a dodávky, potřebné vybavení a elektronika a také dekorace. I ty mohou být důležité, zejména pokud u svého kancelářského stolu jednáte s potenciálními klienty. Jedna fotografie rodiny, psa nebo kočky či malý suvenýr z cesty po Evropě mohou navodit přátelskou atmosféru. Jen se to nesmí přehnat.

Pro Julie Morgensternovou, světově uznávanou expertku na management, je design jejího pracovního stolu důležitý. Nemá na něm nic než klávesnici, monitor, telefon a poněkud staromódní hodiny. Sama však tvrdí, že nejdůležitějším předmětem, který mívá po ruce, je Balanced Life Planner, její vlastní vynález. Do tohoto unikátního zápisníku si může zaznamenat své nápady, schůzky či úkoly.

Peter Bregman, autor knihy Four Seconds, popisuje svůj pracovní stůl obdobně: „Mám na něm jen počítač, telefon – ano, pevnou linku – a mikrofon kvůli podcastingu. Toť vše. Stůl využiji zejména při administrativní práci, pro konferenční hovory a při namlouvání podcastů. Hned vedle něj napravo mám zásuvku a malou skříňku s věcmi, jakou jsou nůžky, pera, sešívačka, obálky či lepicí pásky.” Při mnohých pracích však Bregman stůl ani nepoužívá. „Nemohu u něj psát nějaké hlubší texty. Připravuji je většinou na klíně, když sedím na židli s nohama hezky na podnožce.”

Jako ředitel společnosti The Container Store, jež se specializuje mimo jiné i na efektivní úložné prostory, má Kip Tindell přístup k nejrůznějším vychytávkám na svůj stůl. Přesto působí jeho kancelář poněkud chaoticky: „Mám rád, když je má pracovní plocha otevřeným, tvůrčím místem, jak nejvíc jen je to možné, i s trochou nepořádku. Raději jsem venku, komunikuji s lidmi, než abych byl zavřený ve své kanceláři jako v kleci.” Podle Tindella je tedy jedno, jaký systém si člověk zvolí, hlavní je, aby mu jeho stůl naprosto vyhovoval.

Jak vypadá váš pracovní stůl?

Vyzkoušejte leady

Foto: www.fastcompany.com

© 2024 imper.cz