Best of: Jak si připravit pracovní harmonogram – návod pro nováčky

 |  Články  |  Jak na to  |  redakce  |  5 422x přečteno

Plánujte strategicky díky pracovnímu harmonogramu: Každé plánování chce trochu časové investice. V případě, že nejste už ostřílený obchodník, co tuhle činnost zvládá levou zadní, tak jde o investici, do které se nikomu moc nechce. Přesto je velmi důležitá. Je to dáno tím, že nás většinou nikdo během života tuto činnost příliš neučil, a tak prostě nevíme, jak na to, což je ve většině případů ten největší zádrhel, kvůli kterému se plánování vyhýbáme. Pojďme to nyní změnit v několika bodech, které nás dovedou k adopci úspěšného plánování.

1. Cíl (výsledek)

Cíl je pro pracovní harmonogram zásadní. Tímto bodem byste měli začít, protože cíl plánování je vaše motivace! Stejně tak výsledek, který od toho očekáváte. Cílem např. může být, že budete v roce 2016 vydělávat více (o kolik? Buďte konkrétní!), avšak cíl musí mít i výsledek, který vás bude motivovat, tedy, že díky větší mzdě si můžete dovolit třeba vysněné auto. Výsledek by proto měl zapojit emoce a protáhnout vás těžšími obdobími, kdy vás představa vydělávání víc peněz či oslovení víc zákazníků příliš motivovat nebude.

Sepište si konkrétní cíle a výsledky, které byste chtěli v tomto roce mít, a zamyslete se, zda jsou reálné, v tomto roce dosažitelné a skutečně jich chcete dosáhnout. Pokud jednu z těchto podmínek stoprocentně nesplňují, tak bude velice těžké je v náročných chvílích plnit a udržet si motivaci. Forma může být různá od tabulky v excelu až po ručně psaný harmonogram práce.

Přečtěte si také: Přinášíme trénink mentální disciplíny pro obchodníky na celý týden!

2. Tvorba

Jak jsme podotkli v minulém bodě, tak pracovní harmonogram by měl mít body, které jsou v tomto roce dosažitelné a nestanou se dílem štěstí či náhody. Rok je dlouhá doba, proto by se měl plán ideálně rozparcelovat na více částí, tedy kvartály a měsíce. To, co nyní naplánujete na prosinec, by nemuselo být v prosinci platné, tak je dobré mít tyto milníky více obecné, ne příliš lehké, ale ani těžké – prostě by to měla být výzva, které, když se rozhodnete makat, jste schopni dosáhnout. Chcete mít auto za půl milionu a potřebujete tedy vydělat alespoň 30 tisíc měsíčně?

Sepište si tedy, co je potřeba splnit, abyste takového platu dosáhli a nastavte si krátkodobé cíle, které vás k tomu povedou. Jestli mě od mzdy 30 tisíc dělí 20 klientů měsíčně, a průměrně na jednoho klienta jich musím oslovit 15, tak máte určitou představu, kolik musíte oslovit klientů v příštích 14 dnech. Postupy, které použijete, je dobré do plánu také zahrnout, abyste mohli zhodnotit, zda fungují dobře, nebo je třeba hledat lepší.

3. Dodržování

Tady nastává kámen úrazu, který zná snad každý. Spousta lidí má motivaci s něčím začít nebo něco skončit, ale většinou to po měsíci zabalí. Právě konkrétní představanaplánování činností, jež k ní vedou, je to, co vám dlouhodobě umožní se jí držet, když nebudete zrovna mít svůj den a přílišnou motivaci. V určitých bodech si časem dokonce vytvoříte zvyk, např. že třeba pod 30 telefonátů denně nepůjdete, abyste vždy oslovili dostatečný počet klientů. Počítejte s tím, že okolní vlivy též mohou zasáhnout, chytne vás nemoc a týden budete mimo hru. S dobře sepsaným plánem hned víte, na čem jste a co musíte udělat, abyste splnili měsíční cíl.

Úspěšné dodržování plánu posílí i vaše sebevědomí a postup budete moci aplikovat na další činnosti. Můžete též nalézt chytrou cestu, jak se odměnit za malé úspěchy na cestě k těm větším. Za splněný měsíční plán se odměnit třeba novou košilí (zakoupenou v rámci finančního plánu), wellnessem nebo víkendem na horách, kde si pročistíte hlavu.

Přečtěte si také: Škola obchodu s lektorem Lukášem Kadlecem: „Obchodníci, co si to chtějí dělat po svém, většinou do půl roku skončí“

4. Sdílení

Na závěr se nebojte svůj plán sdílet s někým zkušenějším ve vašem týmu, pokud takového máte. S nadřízeným, kamarádem, prostě s tolika lidmi, o kterých si myslíte, že mají pro obchod stejný zápal jako vy. Cizí pohled může mít konkrétní připomínky, které vám umožní lépe dosáhnout kýženého výsledku. S dobře nastaveným plánem totiž budete mít v práci dostatečně náročné výzvy, jež vás přimějí vyzkoušet nové postupy a techniky, a zároveň neodradí od jejich dosažení.

Nebojte se použít velký papír a vše si vytvořit hezky od ruky, protože naše psychika to má tak nějak zakódované, že na papíře je to více zavazující než jakékoliv PPT prezentace, dokumenty či poznámky v mobilu, které můžete lehce ignorovat. Takže nečekejte na znamení a pusťte se do svého prvního plánování a vytvořte si harmonogram pro tento rok, který by vám měl pomoci zlepšit vaše pracovní výstupy a ukázat vám, čeho jste schopni dosáhnout. Pamatujte, že každý způsob plánování je dobrý, pokud vám skutečně funguje a dosahujete s ním předsevzatých cílů.

 

Text: redakce

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno