Zásobujeme celou čtvrtinu automobilového průmyslu v Evropě, říká obchodní šéf Aperam o výrobě na severu Čech

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  2 120x přečteno

„V téhle větší hale se trubky do výfukových systémů aut vyrábějí, v druhé řežou,“ ukazuje obchodní ředitel pro Evropu Petr Tesař z vyvýšené planiny nad areálem. Když má těžký den, chodí si sem čistit hlavu. My jej podezříváme, že nás sem uklidil do bezpečí. Příjezd BusinessAnimals.cz do průmyslového areálu Aperam Stainless Steel v Ústí nad Labem se totiž neobešel bez všeobecného pozdvižení, kdy jsme bezelstně projeli závorou bez ohlášení a po výstupu z auta přeběhli silnici mimo přechod pro chodce. „Máme tu extrémně přísná bezpečnostní pravidla. I při chůzi do schodů se musíte držet zábradlí.“ Po Petrově vysvětlení se nedivíme – jeden svitek, se kterým zaměstnanci manipulují, váží 25 tun. Své kolegy tak vede nejen profesnímu růstu, ale i k uvědomělé, bezpečné práci.

  • Petr Tesař, 42 let
  • Vystudovaný ekonom pochází z malého města, kde si ho vyhlídl bohatý a schopný mentor. Motivoval Petra k 6 letému studiu ve Vídni. „Byl jsem zvyklý excelovat a tehdy jsem si poprvé myslel, že to nedám. Cizí jazyk a nový způsob života zapříčinily, že jsem se úplně ztrácel.“ Nedal se, vystudoval a začal pracovat v automotive průmyslu. Vlastní pílí se vypracoval na vysoké posty a novou výzvu našel v Aperam Stainless Services & Solutions. Firmy si prošel zespodu, od asistentských pozic,  logistiky, kontrolinku přes HR manažera, plant manažera až po evropského šéfa  komerčního oddělení, které jako první Čech v historii firmy vede.
  • Petr má funkci Commercial Director Europe v divizi výroby nerezových trubek. Skupina Aperam navazuje na historii ArcelorMittal a je předním světovým výrobcem nerezových a speciálních ocelí s roční výrobní kapacitou 2,5 milionu tun (v roce 2016). Výroba v Ústí nad Labem dodává své výrobky především automobilovému průmyslu jako komponenty do výfukových systémů. Výroba v Ústí zásobuje celou Evropu od Portugalska po Rusko, místní obchodníci tedy stráví vždy alespoň týden v měsíci na cestách po státech celého kontinentu.
  • Jazyky, cestování a mezinárodní charakter si zaměstnanci užijí i v Ústí. „V obchodním týmu máme Čecha, Němce a Francouzce,“ vypočítává Petr Tesař.

První Čech na postu komerčního ředitele Aperam pro Evropu ukazuje, že jsme národ dříčů a chytrých inovátorů.

Petře, jak se vám v těžkém průmyslu podařilo přijít s věcmi jako home office, zdravá výživa…

Aperam je korporátní struktura se 7 000 zaměstnanci a z hlediska výroby má svá pravidla, potřebuje kvalifikované, loajální lidi a bezpečnostní procesy, ohledně firemní kultury ovšem poskytuje volnost. Interně jsme měli možnosti si leccos vyzkoušet, ať už tu stravu, která se nejdříve úplně nechytla, ale dnes víc a víc našich lidí dbá na příjemné prostředí a kvalitní jídlo.

Chtěl jste do firmy zavést principy svobodné firmy. Proč?

Chtěl jsem se odlišit. Věřil jsem tomu, že potenciál člověka se dá zvednout, když mu umožníte plně se realizovat a dáte mu rozhled. Zkusil jsem to, neměl jsem na to žádné kvalifikované vzdělání. Největší období změn a snah mám za sebou, ne vše vyšlo – když hodně popustíte uzdu, lidé přestanou držet směr. Takže jsem ubral a lidé si postupně přicházeli na spoustu změn sami. Dnes si s obchodníky a dalšími zaměstnanci držíme symbiózu mezi prací tady a z dálky, máme systém telekonferencí a další komunikace.

Aperam se letos už popá umístil do 10. místa v ocenění Zaměstnavatel roku do 500 zaměstnanců. Čím jste si opakovaný úspěch zasloužili? „Subjektivně bych řekl, že se neustále snažíme pracovat na tom, ať se lidem u nás pracuje co nejlépe. Objektivně se umisťujeme dobře v indikátorech jako je vnitřní kariérní postup zaměstnanců a další personální požadavky.“

Jak se prvky větší flexibility projevují v práci obchodníka?

Kromě toho, že uznávám home office, začleňuji tým do rozhodovacích procesů, které předtím nedělali. Mít větší zodpovědnost je posouvá dopředu. Já dělám podpůrnou funkci. Tohle hodně oceňují. Beru kolegy na důležitá jednání, pamatuju si, že to mě samotného motivovalo – účastnit se velkých věcí s někým, od koho se můžu učit.

Jak si v tak velké firmě udržujete přehled?

Patřím do tzv. Leadership týmu, který dává fabrice směr a který jsme rozšířili o další klíčové lidi, aby měli možnost spolurozhodovat. Společně sdílíme informace, pravidelně se setkáváme, radíme se. Moji lidé ví, že za mnou můžou kdykoli přijít s čímkoli, že je se mnou řeč, ať se děje cokoli.

„Vyzýváme status quo v tradičním průmyslu.“

Snažíte se být dva kroky napřed – co to znamená? V čem konkrétně inovujete prvovýrobu?

Základ je uvědomit si status quo, co ve firmě funguje a nemění se, a podívat se na to z jiného úhlu. Nejsem typ, co by si googlil a četl trendy. Spíš se dívám, inspiruju – klidně u startupů a progresivních technologických firem. Hodně mě ovlivňuje IT firma mého bratra. Koukám, poslouchám a zbytky se rodí v hlavách členů týmu. Zavedli jsme věci jako obchodní marketing, leady. Hledáme cesty, jak zapojit do trhu e-commerce, jak udělat nabídkování poloautomatické.

Čtvrtina aut v Evropě jezdí s výfuky z oceli, která se vyrábí v ústeckém Aperamu

Jak v prvovýrobě probíhá obchod?

Je to B2B, který má své zákonitosti. Klíčový je dlouhodobý vztah a důvěra klienta. Náš trh je specifický – je oligopolní. Pohybují se na něm jen tři hlavní hráči, přesto musíme být neustále lepší než naši dva konkurenti. V týmu mám tři obchodníky – Čecha, Francouze a Němce, kteří mají trhy rozdělené podle bydliště nebo podle toho, na jakém trhu dříve působili a kde mají vazby. Například Vašek se stará o hodně důležitý britský trh, Jean Paul má za 10 let nadstandardní vztahy s východní Evropou a Ruskem a Joern s 25letými zkušenostmi v automotive ovládá silné trhy Německa.

Nechybí vám někdo? Třeba na Česko?

Nejen na Česko. Tým chce parťáka, polyglota. Dobrá angličtina je must, dále francouzština, němčina nebo se nechám překvapit. Expandujeme s novými výrobky na nové trhy, obchodník se bude pohybovat v branži automotive i hi-tech, musí ho bavit inovace, životní cykly auta. Kdo se pídí po novinkách, které nikdo jiný na trhu nemá, možná už nás má v merku. Víc o chystaných projektech zatím říct nemůžu. ☺

„Vyrábíme a řežeme nerezové trubky, které se používají především pro výfukové systémy, katalyzátory a tlumiče,“ popisuje Petr, co je gro byznysu. Kromě dodávek pro výrobce výfukových plynů distribuuje Aperam také ornamentální trubky pro architektonické účely (používají se např. pro zábradlí) a do lodního průmyslu. Novou, inovativní oblastí, která bude hrát prim příštích pár desetiletí, budou součástky do nové generace aut a hybridů.

Jak se jako obchodník dostanu ke klientovi?

Cesta do firmy vede přes všechny mosty – logistik, známý, nákupčí, konkurent, telefonát, reklamace, využíváme všechny způsoby. Když jsem nastoupil na tuto pozici, zahájil jsem strategii, kterou dnes nazývám české tažení. ☺ Objel jsem všechny fabriky, které jsou u nás významné. U českých ředitelů a managementu, se kterými jsem mluvil, jsme si rozuměli ohledně podpory českého hospodářství, mrzelo mě, že si tu nejsme schopni pomoct a české trubky se vyvážejí, místo aby se dodávaly do místních firem. Uslyšeli na to a dnes to jsou trvalé vztahy.

Dnes chce jít každý do digitálu, vy dáváte lidem práci v prvovýrobě. Co je na tom sexy?

Čím jste blíž prvovýrobě, tím máte větší volnost a různorodost. Materiály, které vyvíjíme, jejich kombinace, jejich využitelnost… Nemáte jedno dvě odvětví, kam dodáváte, naopak disponujete otevřeným polem působnosti. Dostáváte se k top průmyslům jako je kosmonautika nebo letectví. Je to fascinující.

Foto: Miroslava Flam

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno