Pavla Lokajová: „Psaní pro BusinessAnimals.cz mi dalo skvělý vhled do businessu. A vám může taky“

13. Únor 2016

Po rozhovoru s Jitkou Zoderovou přinášíme povídání s další klíčovou osobou, která v BusinessAnimals.cz působí od začátku. Přestože jí obchod nebyl vlastní, stojí za magazínem, který promlouvá k obchodnické komunitě. Mnozí z vás jste se s ní setkali při rozhovorech, ty jsou její parketou. Pobavili jsme se s šéfredaktorkou BusinessAnimals.cz o jejích začátcích mezi obchodníky a plánovaném rozšiřování redakce.

pavla3

  • Pavla Lokajová, 28 let
  • Pozice: Šéfredaktorka magazínu BusinessAnimals.cz
  • Aktuálně hledá redaktory, které práce chytne za srdce stejně jako ji. Pište na pavla@www.businessanimals.cz

Obchodníci jsou dobří hateři, ale i loveři. Pro mě jsou zrcadlem

BusinessAnimals.cz oslaví v březnu 2 roky a ty jsi tu skoro od začátku. Jak se ti jako člověku původně mimo obor píše pro obchodníky?

hledáme obchodníka

Dneska můžu říct, že skvěle, ale že to byl proces! Musela jsem opustit hodně věcí, které jsem znala, a to jsem do toho projektu šla s tím, že jsem ready spoluvybudovat a vést magazín. Ale obchodníci jsou cílovka, která ti nic nedaruje. Dokážou být dobří hateři, ale i loveři. Jsou zrcadlo mého přemýšlení a psaní. Neberou omáčku, nepřijmou text, který není pořádně odargumentován, přemýšlí jinak a čtou jinak. Někteří pisálci tohle nedají, neadaptují se a s hodně z nich už jsem se v redakci musela rozloučit.

Čím tě obchodníci překvapili?

Já byla zvyklá na akademický svět, politology, právníky, a taky markeťáky, lidi z reklamy a copywritingu. Ti mají jiné myšlení, komplexní, pro někoho možná těžkopádné. Ale já na něj byla zvyklá a bylo mi v něm dobře. A najednou jsem před sebou měla někoho jen s maturitou, kdo papírově není „intelektuál“, ale tu životní moudrost získal jinak a má jí víc než já! Myslela jsem si, že jsou všichni moudří jen z knih a diskuzí, ale došlo mi, že se od obchodníků mám co učit.

12713952_10154071077083394_910108165_n

Psaním se živíš 10 let. Co máš v oboru za sebou?

hledáme obchodníka

Já začínala v 18 na prvních českých e-shopech a psaním lifestyle článků za 30 Kč.  Prošla jsem přes E15, Vykupto až do reklamky a hodně zamakala na ideamakingu a schopnosti psát prodejní texty. Postupně jsem se „vypsala“, našla svůj hlas. Já vždycky chtěla být spisovatelkou, ale měla jsem v hlavě, že se tím nemůžeš v dnešní době uživit. Teprve na své 27. narozeniny jsem se zařekla, že už žádné kompromisy, že už jsem zkusila tou spisovatelkou nebýt a očividně jsem nebyla úplně naplněná. Takže proč nezkusit plán A.

Jak do toho zapadá BusinessAnimals.cz?

Chyběla mi média, ale nechtěla jsem už pracovat pod někým jako redaktor. Jednou v noci přišla nabídka na BusinessAnimals.cz – Jitka tehdy dala do FB skupiny „Práce v médiích“ poměrně hysterický post, že urgentně hledá někoho, kdo umí psát podobné typy článků, k jakým jsem se profilovala. A já urgentně hledala projekt, který můžu vzít za svůj. Na prvním meetingu jsme si padly do oka, a když jsme ještě zjistily, že žijeme asi 100 metrů od sebe na Jakubském náměstí v Brně, byla ruka v rukávě. Psát jsem začala po večerech, a jak se projekt vyvíjel, přizpůsobovala jsem mu své pracovní úvazky, až jsem na fulltime přesídlila do vysněné Prahy.

Přečtěte si také: Rozhovor se zakladatelkou BusinessAnimals.cz Jitkou Zoderovou

pavla1

Dnes už bych nešla na drink s někým, kdo nedělá sales

Naskočila jsi do pro tebe neznámého oboru a postupně se začal formovat tvůj vztah k obchodníkům. 

První rozhovory probíhaly v takovém oparu, kdy jsem se ptala na věci, které sice byly logicky strategizovány, ale nevěděla jsem nic moc o profesi samotné. S každým dalším rozhovorem jsem se učila. Jitka mi hodně pomáhala a před schůzkami mě briefovala, aby byly lepší a lepší. Celkově mi byla v prvním půlroce takovým průvodcem obchodní komunitou. Naučila mě toho spoustu o businessu i o mě samotné, vlastně mě „otevřela“ lidem. Někdy dost na sílu, kdy jsme třeba u mě v Ostravě ležely v posteli a probíraly, co všechno našemu magazínu chybí, a já jediné, co chtěla, bylo spát a neřešit business. Ale zpětně si toho cením. (smích)

Dostala ses do nepříjemných situací?

Zpočátku jsem si připadala hodně neadekvátně, když jsem seděla naproti člověku, který měsíčně vydělává 200 000 Kč, má prvotřídní oblek na míru, a já přemýšlela, jak si zašiju zip na kabelce, která mi barevně neladí k botám. Postupně jsem zjistila, že umím lidi otevřít, umím jim naslouchat a i já mohu něco předat. Takže dnes si za stolem třeba s generálním ředitelem připadám jako rovnocenný partner.

Skvělé na mé práci je, že je stále hodně o knihách.
Skvělé na mé práci je, že je stále hodně o knihách.

Máš svůj oblíbený rozhovor?

Rozhovor s Ivou Cacákovou z Votum byl hodně lidský, bavit se o smrti vás s lidmi sblíží. Skvělé je objevovat, že máte něco společného, takže třeba s Janou Šrámkovou jsme zjistily, že jsme obě po pařbě a z Ostravy. (smích) Měla jsem i hodně divný rozhovor s člověkem, který mi byl bytostně nepříjemný, a někdy zase sedíš naproti sexy chlapovi v dobře padnoucí košili a říkáš si: „hlavně se soustředit na rozhovor.“ Tematicky miluju investice, akcie, kapitálové fondy. Ti lidi mají kolem sebe úžasnou energii à la Vlk z Wall Street a to mě baví.

Je nějaká otázka, na kterou se bojíš zeptat?

Teď už ne, ale na začátku to byla klasická otázka: Kolik vyděláváte? Říkala jsem něco ve stylu: „Víte, ještě jestli se můžeme pobavit finančně, o nějakém rozmezí…“ Když začneš najednou něco okecávat, tak ten druhý hned ví, že jde o citlivé téma. Musíš se zeptat přímo – maximálně ti to neřekne.

Jak tě ta práce změnila?

Postupně se obměnil kruh lidí, se kterými se stýkám. Mám kolem sebe teď ze 70 % lidi ze salesu, bydlím s nimi, jsou to mí nejbližší přátelé. Nějak přirozeně jsem začala i randit výhradně s obchodníky a získávám od nich inspiraci pro náš obsah. Třeba naposledy jsem takhle seděla asi 3 hodiny v Groove baru s obchodníkem z Microsoftu a celou dobu jsme si přehrávali prodejní scénky, což kdyby mi někdo řekl před pár lety, tak se mu vysměju. Dneska nevím, jestli bych šla na drink s někým, kdo není ze salesu. (smích) Obchodníci jsou strašně zvláštní a fascinující sorta lidí, baví mě objevovat způsoby, jak na ně.

Nově teď děláme offline meetupy, další je v pondělí 22. února.
Nově teď děláme offline meetupy, další je v pondělí 22. února.

Psaní pro sales komunitu není pro „pisálky“. Chci zkušené lidi

O čem je vedení redakce? Jak to v redakci vypadá?

Moje redakce byla dlouhou dobu složena převážně z externích lidí. V současné době chci redakci více profesionalizovat a přibrat na víc permanentní pozici 2–3 lidi, které to chytne za srdce a budou naším obsahem denně žít. Už nehledám „pisálky-freelancery“, ale skutečně schopné a vypsané jedince, kteří si uvědomují tu obrovskou hodnotu, kdy chodí na rozhovory s úspěšnými lidmi, od kterých se z první ruky dozvědí značné know-how. Chci, aby teď moje redakce měla víc hlasů, každý čtenář si tam našel svého oblíbence a těšil se na jeho články. Podobně jako má někdo radši Veselovského a jiný Drtinovou.

Mimo jiné se mi hodí lidi se zájmem o MLM, business fashion a zpravodajství. Ozývají se i sami obchodníci, říkají nám na meetupech, že pro nás chtějí psát. Z tohoto popudu jsme vytvořili rubriku pro jejich postřehy.

Máš zájem psát pro BusinessAnimals.cz? Ozvi se mi na pavla@www.businessanimals.cz!

Ráda se inspiruju jinde, nejvíc mě ale naučila metoda pokus-omyl.
Ráda se inspiruju jinde, nejvíc mě ale naučila metoda pokus-omyl.

Jaký typ obsahu BusinessAnimals.cz píše?

Děláme speciální formu firemního marketingu pro mladou generaci v salesu. Firmy si našim prostřednictvím budují jméno v obchodní komunitě a obchodníci se vzdělávají a baví. Některé firmy či obory lákají více, například startupy či velké cool značky, a jiné jako finance a pojišťovnictví trpí historickou zatížeností. Proto přicházíme s inovativními formáty a snažíme se i zajetá témata podat jinak a třeba víc sexy.

Ty sama bereš inspiraci odkud?

Z našeho obchodního oddělení a lidí okolo. Rozhovory často poskytnou zárodky dalších článků. Profesně mi hodně dávají rozhovory v tištěném Forbesu. Z českých médií mám ráda Marketing Sales Media a Investiční web, v zahraničí Entrepreneur, DailyWorth a Inc.com. Jelikož se teď vzdělávám v investiční tematice, pustím si každý večer nějaké YouTube video o světové ekonomice a myšlení bohatých. Jsem ale stále ve fázi začátečníka, takže mi sedí, jak o tématu mluví ženské jako Kate Northrup a Marie Forleo, autorky bestsellerů o penězích. Dala jsem si díky nim do kupy značnou část svých finančních návyků.

Foto: Igor Bondar 

© 2024 imper.cz