Zákazníky je potřeba mít vždy na prvním místě, říká Patrik Fuska z Můj Jogurt, nejmladší podnikatel v Čechách

29. Březen 2019

POZOR, SOUTĚŽ V ČLÁNKU!  Myslím, že na tom ještě nejsme tak špatně, když existují mladí lidé, kteří jen nečekají s nataženou rukou, co jim do ní vloží jejich rodiče, ale snaží se sami podnikat. Patrik Fuska je nejmladší podnikatel, se kterým jsem se setkala a musím říct, že mě ohromil jeho vyzrálý přístup k byznysu. Vytvořil zde ojedinělý koncept občerstvení, který si získal velký počet fanoušků a jeho číslo neustále roste. Patrik chce totiž naučit Čechy jíst jogurt jinak.

Patrik Fuska Můj Jogurt

Jaké byly začátky v tomhle věku, kdy spolužáci a přátelé spíš paří?

Já jsem to tolik nevnímal v té době, ale s odstupem času musím uznat, že jsem byl mezi svými vrstevníky asi trošku divnej. Podnikání jsem bral jako koníček a cíl rozhodně ze začátku nebyl vydělat peníze. V patnácti je stejně moc nepotřebujete, když bydlíte u rodičů a většinu věcí vám financují. Nicméně teď jsem za to moc rád. Mám spousty aktivních let před sebou a už mám docela fajn zkušenosti, na kterých teď můžu stavět.

Vyzkoušejte leady

K podnikání jsem přičichl na gymplu, kde se k nám dostal projekt, ze kterého se ve finále vyklubal multilevel marketing. Otevřelo mi to nový obzor a nový způsob myšlení. A to mě přeorientovalo na podnikání. Školní projekt skončil a moji spolužáci se vrátili ke studentskému životu. Já jsem ale u toho mentálně zůstal a začal podnikat bez počáteční investice. Jako první jsem se pustil do tvorby webů s virálními články, které měly velký potenciál ke sdílení na sociální síti a jejich součástí byla reklama. Články jsme s kamarády tak trochu spamovali fb skupiny (smích).

Takže reklamy od Googlu vám celkem slušně vynášely…

Přesně. Byl to jednoduchý princip a celkem snadné peníze. Ale fungovalo to jen přechodnou dobu. Teď už jsou lidé na clickbait dost alergičtí. V tu dobu mě to ale bavilo a já měl vidinu rychlého zisku a jeho investování do něčeho vlastního.

Když jsem to pak skončil, přemýšlel jsem, co dál. Hodinky se mi vždycky líbily, tak jsem si vymyslel e-shop. Nechtěl jsem ale přeprodávat cizí značky, vymyslel jsem si svůj design, našel si mezi stovkou firem v Číně jednoho výrobce, udělali jsme vzorky a do půl roku jsem to spustil. Ze začátku to trochu drhlo, ale už to jsou tři roky, e-shop je zaběhlý, zákazníci spokojení a všechno funguje super, naštěstí.

Nový koncept občerstvení Můj Jogurt

Od hodinek je k jogurtům celkem daleko. Proč jste si odskočil ke gastronomii?

Přesně jak jste popsala, že vás baví naše fotky na Instagramu, tak i já viděl kdysi obrázek jogurtu, který mě nadchl. Chtělo jsem ho ochutnat a hledal jsem, kde by ho mohli prodávat. Neměl jsem štěstí ani v Čechách a ani v zahraničí. Často totiž ty opravdu lákavé milkshakes nebo zdobené pudingy si foodblogeři dělají sami. Ale když jsem to nikde nenašel, tak jsem si řekl, proč to nezkusit. Nejdřív jsem se snažil zjistit, co to na obrázku vlastně je (puding, krém, shake..). Nakonec bylo jasné, že to je jogurt a sympatické bylo, že Češi mají jogurty rádi, a že se nebudou muset učit jíst nějakou neznámou věc, kterou bych se inspiroval v zahraničí. Líbilo se mi, že je to i zdravé, a protože trochu dělám do fitness a jídlo mám jako hobby, zapadalo mi to do konceptu.

Domluvte si konzultaci

Popište mi cestu od shlédnutí fotky k provozovně Můj jogurt

Bylo toho hodně. Spousty administrativy, dále samozřejmě různá povolení a hygiena. Obrovská součást konceptu ale byla také vizuální stránka produktu. Nechtěl jsem plast, dále bylo potřeba vybrat příchutě a různé ingredience, které k sobě chuťově ladí, vymyslet způsob, jak ovoce krájet a vše aranžovat a skládat tak, aby to vypadalo opravdu lákavě, ale dalo se to připravit velice rychle. I když jsme technicky vzato nic nevyráběli, jen jsme z dovezených produktů tvořili jeden, úřady nás brali jako výrobnu a tomu odpovídala i nařízení a další administrativa. Pak samozřejmě příprava a úprava provozovny. To vše bylo tak složité a zabralo tolik času, že jsme jogurty a jejich design začali testovali a učili se připravovat v už hotové provozovně. Stáli jsme  v ní s litry jogurtu, kilogramy ovoce, nakoupenými džemy a dalšími ingrediencemi a začali tvořit to, kvůli čemu jsme to celé dělali. Což bylo poměrně vtipné, protože jsme mohli přijít na to, že to, co jsme si vymysleli, provést nejde. Naštěstí se to ale nestalo.

Nový koncept občerstvení Můj Jogurt

Jogurty vypadají opravdu lákavě. To jste vymýšleli sami, nebo jste si pozvali food designéra?

Nejdříve jste to zkoušeli sami, a pak jsem požádal jednu šikovnou slečnu, která zdobí dorty. Měla na to lepší pohled než my, a také nám poradila, jak nakrojit ovoce, aby vypadlo esteticky a pěkně. Fakt to není sranda. Díky ní jsme přišli na spousty triků a grifů, které jsme si rychle osvojili. Možná, že kdyby nebylo jí, tak tady ani nesedíme, protože bychom na naše výtvory nikoho nenalákali (smích).

Je pro vás důležitá rychlost, a také čas, za jaký jogurt připravíte?

Na to jsme také mysleli, a přemýšleli, jak dlouho to bude trvat od objednávky u kasy po finální produkt. Zjistili jsme ale, že protože každý jogurt má jiné složení, jeho příprava také trvá různou dobu. Když si zákazník objedná jogurt na prodejně a chce si ho tam i sníst, nemusíme nic víčkovat a můžeme se více kreativně vyřádit. Trvá to sice o chvilku déle, ale vypadá to super. Máme také připraveny hotové jogurty, které neustále doplňujeme. Chceme lidem vyjít vstříc, tak si mohou vybrat z nabídky, nebo jim připravíme kombinaci, na kterou mají chuť.

Zaměřujete se na koncové zákazníky nebo spíše na catering pro firmy?

Rádi připravíme jednorázový catering pro firmy, ale musím říct, že na pravidelné zavážení do firem zatím nemáme kapacity. Zaměřujeme se spíše na koncové zákazníky a návštěvníky naší prodejny.

Odkud čerpáte byznys inspiraci?

Baví mě Gary Vaynerchuck, Grant Cardone… Pochytávám marketingové strategie a klíčové myšlenky.

Využíváte na propagaci sociální sítě?

Ano a největší míru zaujetí máme na Instagramu… Ale na obou platformách fungujeme pravidelně, a také využíváme reklamy. Samozřejmě se snažíme, aby přilákaly zákazníky do prodejny.

Jaké to je být mladý podnikatel?

Myslím si, že do jisté míry osvobozující. Když něco pokazím, mám ještě spoustu času to napravit.

Myslíte, že vás to naučilo větší zodpovědnosti, než mají vaši vrstevníci?

Ano, určitě. A zvlášť tedy Můj jogurt, protože hodinky jsou e-shop, a tam je člověk schovaný doma, jen balí a posílá balíčky. Tady se už musím postavit za svůj produkt a před své zákazníky. Uvědomuji si zodpovědnost za kvalitu a přístup. Právě proto zatím vůbec neplánuji nějaké nové aktivity do budoucna. Chci prostě dělat opravdu dobře to, co teď dělám.

Když byste se podíval zpátky, udělal byste vše stejně nebo jinak?

Občas se také sebe ptám, jestli bych šel do jogurtu znovu, kdybych tušil, kolik to bude papírování a práce. Těžko říct, nicméně byla to super škola a mám spousty zkušeností, které se budu snažit rozvíjet dál. Takže vlastně ničeho nelituji.

Dostal jste někdy nějakou radu, která vám stále zní v hlavě?

Nebyla určena přímo mně, ale Tomáš Čupr říkal, že je potřeba mít zákazníka na prvním místě a v každé situaci. Tím se také řídím.
……………………………………

✹ POZOR✹
SOUTĚŽ O LAHODNÉ JOGURTY

Jogurty vypadají opravdu lákavě, a tak jsme se s Patrikem domluvili a připravili soutěž, abyste tuhle dobrotu mohli také ochutnat. Jaké je zadání? Vyberte si na Mujjogurt.cz příchuť a na Instagramu pod tímto příspěvkem ji napište a označte někoho, s kým byste si ji vychutnali. Vylosování výherců proběhne 5.4. Dobrou chuť!

 

© 2024 imper.cz